سازمان ملل خواستار آتش‌بس در اتیوپی شد

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به درگیری‌های اخیر میاین دولت اتیوپی و نیروهای ایالت تیگرای خواستار توقف درگیری و گشایش گذرگاه‌های انسانی شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روسیاالیوم، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار بازگشایی گذرگاه‌های انسانی ایالت تیگرای توسط دولت اتیوپی شد.

وی در اینباره گفت: ما نسبت به اوضاع اتیوپی و پیش از هر چیزی نسبت به پیامدهای اتفاقات کنونی بر وضعیت انسانی آن بسیار نگران هستیم.

گوترش در ادامه تصریح کرد: تمامی تلاشمان را برای بسیج کمک‌های بشردوستانه برای آوارگان در سودان به کار می‌گیریم؛ آوارگانی که شمار آنها بیش از ۲۰ هزار تن است.

وی درباره دلایل عدم برگزاری نشست شورای امنیت درباره اتیوپی نیز گفت: تا بدین لحظه مقامات اتیوپی میانجیگری بین‌المللی را نپذیرفته‌اند.

گوترش همچنین تأکید کرد که درباره اوضاع اقلیم تیگرای با رهبران اتیوپی، سودان، رئیس اتحادیه آفریقا و آفریقای جنوبی صحبت کرده است.

در همین حال، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خواستار برقراری آتش بس به شکل موقت در اتیوپی و اجازه دسترسی به غیرنظامیان از طریق گذرگاه‌های انسانی شد.

وی همچنین خواستار بازگشایی گذرگاه‌های انسانی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به متضرران از درگیری ها در اتیوپی شد.

این مقام در ادامه گفت که وی برای برآورده کردن نیازهای اساسی ازجمله غذا، سرپناه و موارد دیگر نیازمند ۲۰۰ میلیون دلار است تا به شمار روزافزون آوارگان اتیوپیایی به سودان امداد رسانی کند.

وی همچنین پیش بینی کرد که طی شش ماه شمار این آوارگان به ۲۰۰ هزار تن برسد.

تیگرای اقلیت قومی قدرتمندی است که چند دهه رهبری ائتلاف حاکم بر اتیوپی را در دست داشت.

دو سال پیش که آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی به قدرت رسید، ائتلافی جدید شکل گرفت که قوم تیگرای از پیوستن به آن سر باز زد.

نخست‌وزیر اتیوپی تلاش دارد تا ائتلاف حاکم را به یک حزب واحد تبدیل کند؛ امری که با مخالفت و امتناع قوم تیگرای برای مشارکت در دولت ائتلافی همراه شد.

درگیری‌های شمال اتیوپی که چندی است به محل رویارویی نیروهای دولتی و قوم تیگرای تبدیل شده به شدت سازمان ملل متحده را نگران کرده است.

کد خبر: 1872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =