مناسب‌سازی اجرا می‌شود اما ناقص و نادرست!

مدیرعامل جامعه معلولان ایران با اشاره به اینکه مشکل کنونی نبود استانداردها نیست، گفت: در حال حاضر محدودیت متون ضوابط و مقررات در شهرداری، سازمان استاندارد، وزارت مسکن و شهرسازی وجود ندارد، تنها اجرای ناقص و نادرست و یا بعضا عدم اجرا و یا نظارت کافی چالش برانگیز شده است.

کامران عاروان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، درخصوص ضرورت‌های استانداردسازی درگاه‌ها و وبگاه‌ها الکترونیکی با دسترس پذیری معلولان گفت: البته معلولان جسمی حرکتی که امکان دسترسی را دارند، بنابراین مخاطب این موضوع بیشتر نابینایان هستند که امکانات لازم برای آن‌ها در این حوزه بسیار محدود است.

وی با بیان اینکه نباید مجوز هیچ سایتی بدون مناسب سازی صادرشود، افزود: دانشگاه‌ها، سایت‌های دولتی و بانک‌ها نیز باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که این عزیران در مراجعه به آن‌ها بی دغدغه بتوانند در زمینه ثبت نام و انتخاب رشته دانشگاه، کارت ملی، امور بانکی و... و. اقدام کنند.

مدیرعامل جامعه معلولان ایران با تاکید بر مناسب‌سازی حوزه الکترونیک برای نابینایان ادامه داد: در حوزه‌های بین‌المللی بخش‌های مهم همزمان با کلیک کردن باید صداگذاری شود که به این وسیله به صورت دقیق، فرد نابینا را راهنما باشد که بتواند به صورت کامل و در اندک زمان ممکن دسترسی لازم و درست برای آن‌ها فراهم شود.

عاروان با اشاره به اینکه مناسب‌سازی مقدمه ورود به جامعه است بر تاثیر چشمگیر آن بر دیگر جوانب زندگی معلولان تاکید کرد و گفت: زمانی که مناسب‌سازی فراهم باشد اشتغال، تحصیل و... بستر مناسب برای تحقق امور دیگر معلولان هموار می‌شود.

وی  با اشاره به نقش صداوسیما در تولید برنامه‌های تولید و پخش برنامه‌ها و محتواهای ترویجی مناسب‌سازی برای معلولان اظهار کرد: در صورتی معلول می‌تواند فعالیت اجتماعی داشته باشد که مناسب‌سازی اتفاق افتاده باشد. برکسی پوشیده نیست که صداوسیما در فرهنگ‌سازی حضور معلولان در جامعه نقش چشمگیری دارد. یعنی برنامه‌سازی به گونه‌ای باید باشد که لازمه این حضور را در گرو بسترسازی مناسب فضای شهری قلمداد کند.

مدیرعامل جامعه معلولان ایران بر ضرورت رعایت استانداردها در مناسب‌سازی‌ها تاکید کرد و افزود: مناسب‌سازی در کشورهای جهان با رعایت استانداردهای مدون صورت می گیرد و صداوسیما نیز می‌تواند با اطلاع‌رسانی آخرین تکنولوژی و دستاوردهای جهانی حوزه مناسب‌سازی موثر باشد.

وی بر پیاده‌سازی ضوابط و استانداردها پیش از بهره‌برداری از ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت: با مدنظر داشتن مناسب‌سازی پیش از ساخت وساز، صرفه‌جویی و مدیریت منابع به درستی صورت می گیرد. حال آنکه دیده شده که ابتدا ساختمان ساخته می‌شود سپس به فکر مناسب‌سازی آن می‌افتد که در این صورت منجر به افزایش چند برابری هزینه‌ها می‌شود.

عاروان نظارت بر رعایت استانداردهای موجود را ضرورتی انکارناپذیر خواند و افزود: نهادهای مسوول و نظارتی در این زمینه باید به دقت امور را رصد کنند و در صورت عدم رعایت استانداردها در ساخت و سازها، صدور مجوز صورت نگیرد. از دیگر سو صداوسیما و رسانه‌ها نیز در جهت آموزش و شفاف‌سازی موضوع حساسیت لازم به خرج دهند.

کد خبر: 19099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =