سایه تفاهم‌نامه ایران و چین بر جشنواره شانگهای

جشنواره فیلم شانگهای، روز یکشنبه برندگانش را شناخت و جایزه بهترین کارگردانی را به ابوالفضل جلیلی برای فیلم «مسیر معکوس» داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، جشنواره شانگهای چین به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی قاره آسیا و یکی از معتبرترین جشنواره‌های جهانی، از تاریخ (۲۱ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۰) برگزار شد و  امسال ایران با حضور هفت فیلم در بخش‌های مختلف این جشنواره حضوری پررنگ در بیست و چهارمین دوره این جشنواره داشت و توانست دو جایزه مهم؛ جام طلایی بهترین کارگردان برای جلیلی و جام طلایی بهترین بازیگر مرد برای پویان شکاری، بازیگر نوجوان «مسیر معکوس» را از هیات داوران بگیرد. جلیلی که از راه دور با تصاویر ویدئویی در مراسم اختتامیه حضور داشت، به حاضران در سالن گفت: «دوری راه جلوی ارتباط را نمی‌گیرد. امیدوارم یک روز با فیلم‌سازان چینی در پروژه‌ای با موضوعی انسانی همکاری کنم.»

اما جز این فیلم، در بخش پانورامای جشنواره فیلم شانگهای نیز  «خورشید» ساخته مجید مجیدی و  «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، «داستان دست‌انداز» ساخته کمال تبریزی در اولین حضور جهانی‌اش، «بی سر» ساخته کاوه سجادی حسینی، «باریکه» ساخته عبدالرضا کاهانی، «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان، «پسران دریا» از افشین هاشمی و «درخت گردو» ساخته محمد حسین مهدویان حضور داشتند. همچنین انیمیشن  «نهنگ سفید» ساخته امیر مهران در بخش فیلم های کوتاه پانوراما و «مایا» به کارگردانی جمشید مجددی و آنسون هارتفورد و محصول ایران و انگلستان در بخش مستند پانوراما به روی پرده رفت. در بخش هفته فیلم کمربند و جاده جشنواره شانگهای هم فیلم‌های «روباه در یک سوراخ» ساخته آرمان ریاحی و محصول اتریش و  «شنای پروانه» ساخته محمد کارت نیز به روی پرده رفتند.

اگرچه ابوالفضل جلیلی کارگردان مطرح و معروف ایرانی  همواره توانسته در این سال ها جوایز متعدد و معتبری از فستیوال‌های بزرگ جهانی در یافت کند و تاکنون از جشنواره‌های فیلم ونیز، لندن، سن سباستین، توکیو، لوکارنو، دوربان، مراکش، کرالا، رم و... جوایز متعددی گرفته و فیلم‌هایش موردتوجه قرار گرفته‌اند اما بیست‌وچهــارمین جشنواره فیلم شانگهای، آنقدر به فیلم‌های ایرانی روی خوش نشان داد که این موضوع دستمایه شوخی‌های فضای مجازی شده است و بسیاری معتقدند این توجه ویژه جشنواره چینی به برنامه ۲۵ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین و تفاهم‌نامه همکاری‌های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی‌ بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین که چندی پیش امضا شد،برمی‌گردد.

چندی پیش نیز جمعی از فیلمسازان داخلی با امضای بیانیه‌ای نسبت به عدم تبیین صحیح و شفاف‌سازی تفاهم‌نامه میان ایران و چین انتقاد کرده‌اند. این گروه از دست‌اندرکاران سینمای ایران خواستار شفاف‌سازی این تفاهم‌نامه از سوی مسئولان امر شده‌اند، با این حال همچنان فیلمسازان و افکار عمومی از جزئیات بیشتر این تفاهم‌نامه بی‌خبرند.

کد خبر: 19378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =