داروهای گیاهی از داروخانه‌های مجاز خریداری شود

رئیس انجمن طب سنتی کرج، تأکید کرد که در صورت تجویز داروی گیاهی توسط متخصص طب سنتی، مردم تنها باید از داروهایی استفاده کنند که مجوز وزارت بهداشت را دارد و عطاری‌ها براساس قوانین غذا و دارو، محدودیت فروش «داروی گیاهی» داشته و حتی مجاز به تجویز این داروها نیستند.

دکتر حمید شمسی باغبانان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، افزود: باید توجه داشت که «داروی گیاهی» با «گیاه دارویی» متفاوت است. گیاه دارویی مانند اسطوخودوس یا بادرنجبویه شامل گیاهانی است که خاصیت دارویی دارند؛ اما وقتی «داروی گیاهی» توسط متخصص طب سنتی تجویز می‌شود، دارویی با مبنای گیاهی است که تنها داروخانه‌ها مجاز به فروش آن هستند و عطاری‌ها بر اساس قوانین غذا و دارو محدودیت فروش «داروی گیاهی» داشته و حتی مجاز به تجویز این داروها نیستند.

وی، اظهار کرد کرد: گیاهان دارویی هم که در عطاری‌ها ارائه می‌شوند، باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و نباید جلوی آفتاب مانده یا کهنه شده باشند.

تهیه داروهای گیاهی

فلوشیپ EBM با تأکید بر اینکه در صورت تجویز داروی گیاهی توسط متخصص طب سنتی، مردم تنها باید از داروهایی استفاده کنند که مجوز وزارت بهداشت را دارند، گفت: چنانچه مردم به مراکز مجاز مانند سلامتکده‌ها مراجعه کنند، در اغلب این مراکز داروخانه یا مرکز فروش دارو وجود دارد. همچنین برخی از داروهای گیاهی در داروخانه‌های سطح شهر نیز عرضه می‌شوند.

شمسی باغبانان با اشاره به جایگاه کنونی طب سنتی با بیان اینکه این طب در ساختار دولتی پذیرفته شده، تصریح کرد: در وزارت بهداشت، دفتر طب ایرانی تشکیل شده و همچنین بیش از ۲۰ دانشگاه در کشور دانشکده یا گروه طب سنتی دارند که به طور علمی این رشته را تدریس می‌کنند. در این زمینه همچنین اسناد بالادستی وجود دارد که به گسترش علمی این رشته تأکید شده است.

وی با بیان اینکه رشته طب سنتی از سال ۱۳۸۶ شروع به جذب دانشجو کرد، ادامه داد: پذیرش در طب سنتی از میان پزشکان عمومی انجام می‌شود که حدود چهار تا شش سال در دانشگاه آموزش دیده و تخصص این رشته را اخذ می‌کنند.

استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی البرز، در خصوص فعالیت عطاری‌ها که در سطح شهرها پراکنده هستند، افزود: این صنف از قدیم در کشور فعالیت داشتند؛ اما در سال‌های اخیر معاونت غذا و دارو حدود کاری آن‌ها را مشخص کرده و بر این اساس در صنف آن‌ها دستورالعمل‌هایی وجود دارد که عطاری‌ها می‌توانند در محدوده تعیین شده خود فعالیت کنند.

تلاش برای پوشش بیمه داروهای گیاهی

شمسی باغبانان یکی از مسائل طب سنتی را عدم پوشش بیمه داروهای گیاهی برشمرد و گفت: خوشبختانه در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به دنبال آن هستند که داروهای گیاهی از این پوشش برخوردار شوند. اگر این اقدام انجام شود، با توجه به استقبال مردم از طب سنتی، هزینه‌های درمان این رشته نیز کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: ما نیز به عنوان پزشک، هم به اثربخشی و نیز قیمت دارو برای تجویز توجه داریم و به دنبال آن هستیم که بیمار هم بهبود یابد و در عین‌ حال برای تأمین دارو، اقتصاد خانواده آسیب نبیند.

کد خبر: 19881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =