تشدید حملات تروریستی همزمان با خروج نظامیان فرانسه از مالی

نشریه تلگراف در گزارشی اعلام کرد که همزمان با خروج نظامیان فرانسه از مالی، جریانهای تروریستی حضور خود را در این کشور افزایش داده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نشریه تلگراف گزارش کرد، در حالی که فرانسه در تدارک برای پایان دادن به عملیات نظامی خود و بیرون کشیدن تعدادی از ۵۰۰۰ سرباز خود از منطقه ساحل در آفریقا است گروه‌های افراطگر حملاتشان در این منطقه ملقب به افغانستان فرانسه را تشدید کرده‌اند.

نشریه تلگراف نوشت: وضعیت در این حوزه بی‌ثبات است. در چند روز گذشته، افراطگران مسلح در مرکز کشور مالی اقدام به ربودن پنج مسیحی کاتولیک از جمله یک راهب ارشد کرده و سپس آنها را آزاد کردند. همچنین این منطقه شاهد انفجار یک خودروی بمب گذاری شده بود که منجر به مجروح شدن شش سرباز فرانسوی و چهار تبعه کشور مالی شد.

همچنین حملات در کشور بورکینا فاسو که در همسایگی آنجا است نیز تشدید شده‌اند و اخیرا گروهی از کودک سربازان به یک روستای کوچک در اوایل ماه جاری میلادی در نزدیکی مرز با مالی و نیجر حمله کرده و بالغ بر ۱۶۰ تن را کشتند.

این خونین‌ترین روز در طی شش سال وضعیت اضطراری در آنجا که گروه مسلح مرتبط با داعش و القاعده به آن دامن زده‌اند بود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در ۱۰ ژوئن اعلام کرد عملیات نظامی برخان این کشور متشکل از ۵۰۰۰ نیرو که موریتانی، چاد، نیجر، مالی و بورکینافاسو را در بر میگیرد به زودی پایان می یابد.

او در یک کنفرانس خبری در آستانه اجلاس اخیر گروه هفت گفت: ما دست به تغییر شکل عمیق حضورمان خواهیم زد. این شکل از حضور ما، شکل یک عملیات خارجی، دیگر مناسب واقعیت جنگ نیست.

بر اساس برنامه‌هایی که هم اکنون دولت فرانسه در دست بررسی دارد، نیروهای مسلح این کشور تا پایان سال جاری میلادی پایگاه‌های نظامی کیدال، تیمبوکتو و تسالیت در شمال مالی را ترک خواهند کرد.

منابع به خبرگزاری فرانسه گفتند که بر اساس این برنامه‌ها تعداد نظامیان حاضر در آنجا تا سال ۲۰۲۳ به ۲۵۰۰ تن یعنی نصف تعداد فعلی کاهش می‌یابد. در عوض فرانسه برنامه دارد تا برای حمایت از ارتشهای محلی شدیدا دچار کمبود تجهیزات و آموزش  به عنوان یک عضو نیروی ضربت نظامی اتحادیه اروپا موسوم به "تاکوبا" بماند. نیروی تاکوبا تنها متشکل از ۶۰۰ سرباز است که نیمی از آنها فرانسوی هستند.

هر چند ایتالیا و دانمارک متعهد به مشارکت دادن صدها سربازشان در این ماموریت شده‌اند اما این ماموریت همچنان دور از هدفش برای داشتن ۲۰۰۰ نیرو است.

در این میان گروه‌های افراطگر با وجود کشته شدن چند تن از رهبران ارشدشان  توسط ارتش فرانسه، تسلطشان را تقویت کرده و حضورشان را در منطقه گسترش داده‌اند.

پروپاگاندای داعش هر چه بیشتر بر حوزه جنوب صحرای آفریقا از  جمله در غرب آفریقا متمرکز می شود. این گروه در آنجا هم اکنون اراضی از لیبی گرفته تا شمال شرق نیجریه و همچنین در طول منطقه ساحل و در سمت جنوب همچون در بنین یا غنا را کنترل می‌کند.

عملیات مذکور تحت عنوان افغانستان فرانسه شناخته شده است در حالی که به عنوان یک جنگ بی پایان غیرقبال برد تلقی می شود که در آن سربازان جانشان را بدون حصول بهبودی قابل توجهی در وضعیت جمعیت غیرنظامی از دست میدهند.

کد خبر: 19989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =