به گزارش آتیه آنلاین از روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، رضوان حکیم زاده افزود: با فرمان مقام معظم رهبری، همه دانش آموزان اتباع در هر شرایطی حق دسترسی به آموزش دارند.
وی اظهار داشت: سال گذشته حدود ۵۴۰ هزار دانش آموز اتباع داشتیم که بیشتر آنها در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند و اکثریت آنان تابعیت کشور افغانستان را دارند. همچنین در چند سال اخیر امکان حضور این دانش آموزان در دوره پیش دبستانی فراهم شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با یادآوری آیین نامه اردیبهشت ۹۵ هیات وزیران که در پی فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حق دسترسی همه کودکان اتباع به آموزش تنظیم شده است، گفت: بر این اساس هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل دور بماند؛ حتی آنان که مدارک اقامتی و اوراق هویتی ندارند.
حکیم زاده افزود: همه ساله در ارتباط با نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی تصمیم هایی در کمیسیون ساماندهی اتباع اتخاذ می شود و برای به روز رسانی بخش نامه های سال های گذشته و هماهنگی بین دستگاه ها، شیوه نامهای در این حوزه تنظیم می شود. تیرماه امسال هم به واسطه بخشنامه ای که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنظیم کرد، نه تنها حق دسترسی کودکان اتباع به آموزش را تاکید می کند بلکه در این بخشنامه آمده است که این دانش آموزان در تمام فعالیت ها می توانند شرکت کنند و محدودیتی برایشان وجود ندارد.
وی در خصوص آن دسته از دانش آموزان اتباع که فاقد اوراق هویتی و مدارک اقامتی هستند، تصریح کرد: این عزیزان با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی یا از طریق مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان، استانداری ها یا اداره کل اتباع خارجی می توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت کنند.
نگرانی نسبت به ابتلا به کرونا عامل مهمی برای بازماندگی از تحصیل
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: براساس اطلاعاتی که از مرکز آمار اخذ شده است، در سال گذشته تعداد ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که این آمار نسبت به سال قبل آن که ۱۴۲ هزار نفر بود افزایش داشته است. تعداد قابل توجهی از آمار بازماندگان سال تحصیلی گذشته متوجه دانش آموزان کلاس اولی بود که به دلیل نگرانی اولیا از کرونا ترجیح دادند سال بعد در کلاس اول ثبت نام کنند.
حضور نداشتن دانش آموزان در شبکه شاد به معنی بازماندن از تحصیل نیست
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر این که آمار سه میلیون محروم از تحصیل به هیچ عنوان صحت ندارد و حضور نیافتن دانش آموز در شبکه شاد نشان دهنده بازماندن از تحصیل نیست، اظهار داشت: تعداد زیادی از دانش آموزانی که دسترسی به شاد نداشتند یا امکان بهره بردن از زیرساختهای فناوری برایشان مقدور نبود، در مناطق روستایی عشایری بودند که در اغلب این مناطق آموزش به شکل حضوری جریان داشت.
حکیمزاده گفت: هیچ دانش آموزی به دلیل محرومیت از امکانات فناوری از تحصیل بازنمانده است؛ چرا که با تدابیر وزارت آموزش و پرورش و همکاری خوب سایر دستگاه ها جریان آموزش از طرق مختلف برقرار است. از جمله مدرسه تلویزیونی که در حداقل زمان ممکن راه اندازی شد و نیز اعزام راهبران آموزشی و توزیع درسنامه از این نمونه است.
۲۰۰ مدرسه با یک دانش آموز فعالیت می کنند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طی دستورالعملی که از سال ۹۲ در حال پیگیری است با همکاری ثبت احوال از طریق ارسال اطلاعات اسمی بازماندگان از تحصیل به استان ها به طور مشخص وضعیت آنان مورد بررسی قرار دارد. نتایج این بررسی حاکی از آن است که این دانش آموزان به دلایل متعددی از جمله: مهاجرت، به کار گرفته شدن، تعصبات حاکم در برخی مناطق که بیشتر نسبت به دختران و در انتقال نیافتن آنان از ابتدایی به متوسطه رخ می دهد، معلولیت، مسائل و مشکلات اقتصادی و ... این افراد وارد چرخه تحصیل نشده اند یا در نیمه راه از ادامه بازمانده اند.
حکیم زاده با یادآوری به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ مدرسه فعال داریم که تنها یک دانش آموز دارد و با این حال به آن معلم اختصاص یافته است، گفت: به دلایلی خارج از حیطه وظایف آموزش و پرورش، باعث شده تا تعدادی از کودکان به جریان تحصیل نپیوندند.
وی افزود: در سال جاری به مدد پیگیری های صورت گرفته ۲۰ هزار نفر از این کودکان شناسایی شدند و به مدرسه بازگشتند. تلاش ما همواره بر این بوده است که کودکان به خصوص در دوره ابتدایی از تحصیل بهره مند شوند که هم اکنون به استناد آمار رسمی ۹۸ درصد کودکان واجب التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش هستند.
هدف آموزش و پرورش دسترسی دانش آموزان به ابزار هوشمند ایمن است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: طرح هدایت و پویش هر دانش آموز یک تبلت و هر تبلت یک مدرسه از جمله اقدامات آموزش و پرورش در راه دسترسی همه دانش آموزان به ابزار هوشمند بوده است.
حکیم زاده گفت: با تمام دستگاه های ذیربط و تعداد زیادی از خیرین همکاری های خوبی صورت گرفته و تعداد قابل توجهی گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان خریداری و به آن ها تحویل شده است.
وی تصریح کرد: این طرح ها همچنان در حال پیگیری است؛ چرا که معتقدیم در پسا کرونا نیز فضای فناوری می تواند برای غنی کردن یادگیری، تنوع بخشیدن به منابع یادگیری و برای ایجاد ارتباط بیشتر و گسترده تر و نظارت موثرتر بسیار حائز اهمیت باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: در آینده باید از امکانات فناوری استفاده کنیم. ازین رو هدف آموزش و پرورش این است که هر دانش آموز امکان دسترسی به تبلتی را که خاص دانش آموز است و فضای امنی دارد، داشته باشد. بنابراین تهیه ابزار هوشمند برای همه دانش آموزان باید به عنوان یک دغدغه ملی مطرح شود و در اولویت قرار گیرد تا بسیاری از سازمان ها و صنایع به صورت قسمتی از مسئولیت اجتماعی خود به آن بپردازند.
نظر شما