محدودیت اینترنت با زندگی‌ مردم چه کار می‌کند؟

در حالیکه کشور در معرض پیک پنجم کروناست و این ویروس مهلک بسیاری از نان‌آوران خانواده را به کام مرگ کشانده، طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌ها در مجلس در دستور کار قرار گرفته است که می‌تواند زندگی بسیاری از ایرانیان را با مشکل مواجه کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، شاخص فلاکت در ایران در سال ۹۸ به ۴۵.۴ رسید و باتوجه به افزایش نرخ تورم در سال ۹۹ نسبت به ۹۸، انتظار می‌رود شاخص فلاکت ایرانیان در سال گذشته به مرز ۵۰ رسیده باشد و حالا صحبت از اجرای این طرح مثلا در راستای حفظ حقوق کاربران، دل‌آشوبی و نگرانی‌های افرادی که به نوعی زندگی‌شان وابسته به کسب درآمد از این فضاست را بیشتر از پیش کرده است. 

اگرچه نسخه موجود از این طرح در فضای مجازی نسخه نهایی نخواهد بود و ممکن است در بررسی‌های متعدد دچار تغییرات جزیی، کلی و ماهوی شود اما با توجه به اینکه لازمه شفافیت در قانون‌گذاری، تعامل نخبگان و مردم با مجلس است، بهتر اینکه نسخه نهایی و پیش‌نویس طرح قبل از تصویب در اختیار عموم قرار گیرد تا ضمن شفاف‌سازی نهایتا قانونی به تصویب برسد که دربر گیرنده منافع ملی باشد.

طبق برآوردهای موجود اگر این طرح اجرا شود حدود ۹۰۰ هزار نفر در کشور بیکار می‌شوند. یکی از دارندگان کسب و کار اینترنتی در این باره به آتیه‌آنلاین گفت: مدتی است نگرانم با محدود شدن اینترنت زندگی‌مان در معرض خطر قرار بگیرد، هر بار که خبر می‌رسد قرار است در موقعیت‌های مختلف اینترنت قطع یا با تصویب قانونی محدودیت در این زمینه ایجاد شود، دچار کابوس می‌شوم.

وی ادامه داد: ممکن است بعضا افرادی از این فضا به درستی استفاده نکنند اما ما برای امرار معاش آبرومندانه به کسب درآمد از این طریق روی آورده‌ایم و با ایجاد صفحه‌ای در یکی از شبکه‌های مجازی گل‌های زینتی و دست ساز همسرم را می‌فروشیم و در کنار آن بذر گل و سبزیجات را به قیمت پایین‌تر در کنار دست‌سازه‌های‌مان می‌فروشیم. بنابراین تصویب این قانون زندگی‌مان را از هم می‌پاشد.

یکی دیگر از فروشندگان آنلاین پوشاک به ما گفت: کرونا که بازار همه را کساد کرده است، نگذارید با تصویب چنین قوانینی کام مردم به ویژه فعالان عرصه کسب و کارهای اینترنتی تلخ تر شود.

وی افزود: در ۱۶ ماه گذشته مردم کاسبی درست و حسابی نداشته‌اند، حمایت چندانی هم نشده‌اند و بارها هم اصناف آن‌ها تعطیل شده است. بنابراین بسیاری از افراد به سمت کسب و کارهای اینترنتی روی آورده‌اند اما با این قانون قرار است چه حمایتی از کاربران صورت گیرد، نمی‌دانم. کاش مسوولان بدانند که تبعات تحریم‌ها و وضعیت نامناسب اقتصادی، کمر مردم را شکسته و بهتر است حل مشکلات و روان‌سازی مسیر زندگی مردم را در اولویت قرار دهند. فکر می‌کنم این قوانین باز برای کسانی که می‌خواهند سالم امرار معاش کنند، چالش ایجاد می‌کند چرا که افراد غیرموجه فعال در این حوزه راه دور زدن قانون و ... را  می‌دانند.

اما محمد لسانی - یک کارشناس رسانه - نیز در این باره گفت که بخش‌های خوبی در این طرح گنجانده شده و قرار است از پیام رسان‌های داخلی حمایت شود که در بلند مدت تاثیر مثبتی در خودکفایی جامعه خواهد داشت. دومین مورد اینکه عملا پیام‌رسان‌های خارجی باید دفاتری در داخل کشور داشته باشند که بتوانند پاسخگوی درخواست‌ها و تعاملات داخلی در خصوص خدمات قابل ارائه خود باشند، همچنین بحث دیگر این است سازمان‌هایی که از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند به خاطر درز و افشای اطلاعات مورد پیگیری قرار می‌گیرند که این هم در بحث حفاظت اطلاعات به نظر می‌رسد تصمیم خوبی است.

به گزارش«آتیه‌آنلاین»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه هفته جاری طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار دادند و باید منتظر ماند و دید که این طرح با چه مشخصات و بخش‌هایی به تصویب نهایی مجلس خواهد رسید.

کد خبر: 20155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =