۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 2079

مراقبان سلامت، مراقب خود باشند

پرستاران با چه آسیب‌های شغلی‌دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟
مراقبان سلامت، مراقب خود باشند

تا قبل از شیوع کرونا، پرستاری حرفه سختی بود. اما نماد بارز مهربانی و همراهی بود. حالا با شیوع کرونا باید ازخودگذشته باشی که بمانی و بایستی و مبارزه کنی تا پای جان.

به گزارش آتیه آنلاین تا قبل از شیوع کرونا، پرستاری حرفه سختی بود. بگذریم از اینکه گاهی خستگی باعث می‌شد تا پرستارها رفتار تندی با بیمار داشته باشند؛ اما پرستاری، نماد بارز مهربانی و همراهی بود. حالا با شیوع کرونا باید ازخودگذشته باشی که بمانی و بایستی و مبارزه کنی تا پای جان. طبیعی است که آسیب‌های پرستاران در این زمان، بیش از هر زمان دیگری است. بنابراین می‌خواهیم به آسیب‌های همیشگی شغلی پرستاران پرداخته و بخشی را نیز به بررسی آسیب‌های ناشی از کرونا و کار پرستاری اختصاص دهیم.  
 
مراقب اشیاء برنده باشید
وقتی بعد از چندین ساعت کار می‌نشینید، کم‌کم دردها شروع می‌شوند. با دقت که بررسی ‌کنید و به دنبال ناحیه درد که بگردید جراحت‌ها، ضربه‌ها، زخم‌ها و... را خواهید دید. این نشان می‌دهد شما در حین کار، در معرض خطر هستید. به دلیل محیط کاری‌ای که دارید، اطراف شما عوامل خطرسازی مانند سوزن، چاقو، قیچی و... وجود دارد. احتمال آلوده بودن این وسایل نیز کم نیست. برای مراقبت به این موارد دقت کنید: 
 
چه کار کنیم؟  
حتما پس از استفاده از قیچی، چاقو، آمپول و... نکته‌های محافظتی- بهداشتی را رعایت کنید. برای مثال حتما از دستکش، ماسک و درصورت نیاز از شیلد استفاده کنید. پس از استفاده از آمپول، درپوش سر سوزن را گذاشته و بعد آن را داخل سطل بیندازید. حتما سرپوش محافظتی چاقوها را بگذارید.  
 
 محکم قدم بردارید
یکی دیگر از عوامل خطرساز، سُر خوردن یا لیز خوردن است. به این دلیل که کف زمین ممکن است در اثر ریختن مواد مختلف و یا تمیز کردن کف اتاق‌ها یا راهروها، سر و لیز شود. بنابراین حتما به این مورد دقت کنید. علاوه بر اینکه ممکن است مایعات ضدعفونی‌کننده- به‌ویژه در حال حاضر که به دلیل ویروس کرونا استفاده از این مواد بیشتر شده است- روی پا، دست یا بدن شما نیز بریزند.  
 
چه کار کنیم؟  
اول اینکه باید مراقب شرایط زمینی که روی آن راه می‌روید، باشید. دوم اینکه، حتما از کفش مناسب استفاده کنید. این کفش باید راحت بوده و کمی عاج داشته باشد. به این ترتیب علاوه بر اینکه راحت راه رفته و دچار پادرد نمی‌شوید، روی زمین لیز هم نمی‌خورید. سوم اینکه؛ لباس مناسب- لباس کار و ترجیحا غیرقابل نفوذ به مایعات- بر تن کنید.  
 
مراقبت از دست‌ها
دستکش ساعت‌ها در دستان شماست. دستکش‌ «لاتکس» شما را در مقابل تماس با عوامل آلاینده بیمارستانی و بیماران محافظت می‌کند. بنابراین حتما در حین کار از این دستکش‌ها استفاده کنید. اما همین وسیله، یکی از عوامل ایجاد حساسیت پوستی است. دلیل آن هم پودر خاص داخل دستکش‌هاست. گاهی این حساسیت به‌ قدری است که باعث شوک آنوفیلاکسی می‌شود.  
 
چه باید کرد؟
 پس از درآوردن دستکش‌ها، دست‌ها را با آب گرم و صابون بشویید تا پودر داخل دستکش کاملا از روی دست‌ها پاک شود.  از کرم‌ها با پایه روغنی استفاده نکنید؛ به‌ویژه اگر حاوی روغن نخل، نارگیل یا چربی حیوانی باشد. به این دلیل که اگر زخم یا آثار حساسیتی ناشی از استفاده تعرق و حساسیت به پودر داخل دستکش باشد، این چربی، آن را تشدید می‌کند. اگر اثر حساسیت شدید است؛ حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.   از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید تا آب از دست رفته پوست دست، دوباره تأمین شود.   زیر دستکش لاتکس، دستکش نخی بر دست کنید تا حساسیت ایجاد نشود.  
 
 درمان کوفتگی 
چند ساعت کار بی‌وقفه و پراسترس، بدن را به لحاظ جسمی خسته کرده و تحلیل می‌برد. دردهای عضلانی به‌ویژه در ناحیه دست‌ها و گردن و از طرفی واریس پا، از دیگر عوارض پرستاران است. برای درمان یا جلوگیری از این عوارض به این موارد دقت کنید.  
 دوش و کمپرس: طبیعی است که دوش آبگرم بسیاری از خستگی‌ها را از تن به‌در می‌کند. علاوه بر این شما می‌توانید بخش‌هایی از بدن که دچار درد و آسیب شده است را با کمپرس آب سرد و گرم تا حدودی درمان کنید. این کار را به شکل متناوب انجام دهید.  
 ورزش: حتما بعد از بازگشت به منزل، ورزش‌های ویژه سر و گردن و دست‌ها انجام دهید.  
 دراز بکشید: در حین کار، هر دو ساعت یک بار، روی زمین دراز کشیده و به مدت پنج دقیقه پاها را بالا برده و به دیوار بچسبانید تا خون به ‌درستی در پاها جریان پیدا کند و واریس ایجاد نشده یا پیشرفت نکند. از سوی دیگر، با این کار احتمال ایجاد لخته خون در پاها کمتر می‌شود. می‌توانید از جوراب واریس نیز استفاده کنید.  
 محافظت کنید: اگر بخشی از بدن شما دچار کوفتگی یا آسیب شده تا بهبود کامل ناحیه موردنظر مراقب آن باشید و حتما اقدامات درمانی برای آن انجام دهید.  
 
به تغذیه اهمیت دهید
محیطی که کار می‌کنید، مملو از آلودگی‌های مختلف است. به این مسأله خستگی جسمی و روانی- به‌ویژه در این روزهای خاص- را نیز اضافه کنید. آن‌وقت خواهید دید سیستم ایمنی بدن و در نتیجه سلامت کل بدن تا چه حد در معرض خطر است.  
 
چه باید کرد؟  
بهترین راهکار، تغذیه مناسب است. برای این منظور تنوع غذایی را رعایت کنید تا همه مواد لازم به بدن برسد. نوشیدن آب کافی، انواع آبمیوه تازه، دوغ، شیر و... بسیار مهم است. کلیه‌ها هر چقدر بهتر کار کنند، سموم نیز بهتر و بیشتر دفع خواهند شد. دریافت مقدار کافی مواد ضروری می‌تواند به ارتقاء عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. در صورت لزوم، مصرف مکمل نیز توصیه می‌شود.  

کد خبر: 2079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =