توانمندسازی بخش خصوصی و تقویت اقتصاد ملی

زمانی که بخش خصوصی به عنوان یکی از مهمترین عامل‌های اثرگذار در اقتصاد تولید در تصمیمات کلان دیده نشود و نظرات این بخش اثرگذار در حوزه تولید و اقتصاد کشور، به عنوان متخصصان و فعالان حوزه کار و تولید برای تصمیم‌سازان در درجه اول اهمیت قرار نگیرد، این شرایط می‌تواند منجر به خروجی نامناسب در حوزه‌های مختلف اقتصاد و تولید شود.

به گزارش آتیه آنلاین، بخشی از سیاست‌گذاری‌ها و اثربخشی فعالیت دولت‌ها در حوزه عملکرد اقتصادی، تولید و خدماتی کشور، همواره نشات گرفته از شرایط و میزان توجه و تمرکز دولت‌ها در بها دادن به بخش خصوصی و کارآمدی آن خلاصه قابل اشاره است.

 فعالان بخش خصوصی کشور به دلایل مختلفی مانند تلاش در حوزه تولید، خدمات، کارآفرینی، مسئولیت‌های اجتماعی و نهایتاً اثرگذاری در اقتصاد کلان، همیشه این انتظار را از دولت‌ها داشته‌اند که با توجه به سهم قابل توجه آنان در اقتصاد، سهیم بودن این بخش از فعالان کار و تولید در تصمیم‌سازی‌های کلان کشور مدنظر داشته باشند.

در واقع، تجربه کلان و ارزشمند بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از لحاظ اقتصادی، نشان از اثرگذاری بدون قید و شرط بخش خصوصی در قالب سرمایه‌گذار، کارآفرینی و فعال حوزه کار و تولید در شرایط امروزه این کشورها است و اینکه این قسمت بسیار مهم از تجربیات اقتصادی مثبت را در کشور نادیده بگیریم، منجر به خلاء بزرگی در اجرای سیاست‌های اقتصادی خواهد شد و طبیعتاً در این شرایط، رسیدن به رونق تولید کار سختی خواهد بود.  

گام‌ بزرگ بخش خصوصی در رفع مشکلات

اصغر آهنی‌ها، عضو هیأت‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص ضرورت تقویت بخش‌خصوصی توسط دولت آینده گفت: باید به دنبال تقویت بخش خصوصی در کشور باشیم. تجربه دهه‌های گذشته به ما نشان داده هر جا که بخش خصوصی وارد شده، توانسته است که قدم‌های بسیار مناسبی بردارد.

نماینده کارفرمایان در شورایعالی کار اضافه کرد: انتظار جامعه کارفرمایی و کارآفرینان این است که تکیه دولت جدید در مرحله اول به توان داخلی باشد و در راستای حل مشکلات، نگاه صرفاً بیرونی در تعامل با خارج نداشته و باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که کشورهای دیگر بدون گرفتن امتیازات، چیزی در اختیار ما قرار نخواهند داد.

وی در ادامه افزود: ما در مسیر استفاده از منابع و توان داخلی، نیازمند دادن امتیازات خاصی نیستیم. ما در ادوار گذشته مدیریتی خود در حوزه تکیه به توان داخلی و بهره‌گیری از این ظرفیت عظیم در کشور ضعف داشته‌ایم.

تقویت توانمندی داخلی

آهنی‌ها در ادامه بیان کرد: موضوع دیگر مورد انتظار، تقویت توانمندی داخلی است؛ باید در نظر داشت که افزایش نقدینگی، منوط به افزایش تولید ناخالص داخلی در کشور باشد و اگر بتوانیم این شاخص را در کشور بالا ببریم، تأثیرگذاری افزایش نقدینگی در تورم، بسیار کاهش خواهد یافت.

این فعال اقتصادی ادامه داد: باید در نظر داشت، می‌بایست یکی از نکات اساسی در دوره مدیریتی دولت سیزدهم، بازسازی اقتصادی زیرساختی کشور باشد و در این زمینه باید از خلق پول جلوگیری کرد و پول را به سمت مجراهایی که زمینه‌ساز تورم نمی‌شوند، هدایت کرد که تولید در این بخش بهترین گزینه است.

عضو هیأت‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان اشاره داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری اذعان داشتند، با توجه و استفاده از اقتصاد مقاومتی می‌توان به سمتی حرکت کرد که بسیاری از مشکلات کشور برطرف شود.

تأثیر تحریم‌های ظالمانه

عضو هیأت‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان در ادامه گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: باید توجه داشت که بخش بزرگی از مشکلات حال حاضر کشور به دلیل تحریم‌هاست و در این راستا بخش قابل توجهی از مواد اولیه با واسطه به دست تولیدکنندگان می‌رسد و این موضوع، زمینه‌ساز مشکلاتی در حوزه تولید است و در واقع به صورت ساختاری در این حوزه مشکلاتی مطرح است.

لزوم حرکت از اقتصاد دولتی به اقتصاد مردمی

آهنی‌ها با اشاره به اینکه درگیر یک اقتصاد بزرگ و البته بیمار دولتی هستیم و همانگونه که مقام معظم رهبری بیان کردند، با نگاه به اصل «۴۴» قانون اساسی باید به سمت اقتصاد مردمی‌حرکت کنیم، اضافه کرد: پیکیره بزرگ و ناکارآمد دولت‌ها می‌تواند خروجی بسیار بزرگی را در راستای هزینه‌کرد بر دوش دولت‌ها بگذارد و این باعث ایجاد موانعی در مسیر توسعه کشور خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: انتظار این است که در طی یک برنامه ۱۰ ساله به سمت اقتصاد غیردولتی حرکت کنیم و اکثریت اقتصاد را در این بخش ببینیم و با حمایت از بخش خصوصی سالم و برخورد با افرادی که به اسم بخش خصوصی، عدم سلامت را در اقتصاد و تولید ترویج می‌کنند، بتوانیم مسیر درست را انتخاب کنیم.

ارتباط با کشورها بر اساس عزت کشورمان

این فعال حوزه کار در ادامه گفت: باید مسیری در آینده کشور ترسیم شود که ارتباط خارجی با دیگر کشورها را بر پایه عزت ایران نهادینه کنیم. در راستای ارتقاء تولید، ما می‌توانیم پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در دستور کار داشته باشیم و این موضوع در واقع موجب ایجاد یک رقابت استراتژیک می‌شود که کشورهای دیگر را ترغیب به وارد شدن به این عرصه می‌کند.

وی افزود: آمریکا هم وقتی ببینند ما در توان داخلی و میدانی اثرگذار در منطقه هستیم، قطعاً کرنش خواهد کرد. ما باید مراقبت کنیم تا در این مسیر امتیاز ندهیم.

تولید ارزش و رونق تولید

آهنی‌ها در ادامه با بیان اینکه در واقع در مسیر رونق تولید، راهی جز تولید ارزش در کشور وجود ندارد که بتواند اثر تورمی ‌نقدینگی را حذف کند، گفت: اگر بخش ساختمان بر اساس اصول و چارچوب و استاندارهای مورد قبول، رونق یابد، یقیناً اشتغالزایی بسیاری را در این بخش خواهیم داشت. در ادامه، اگر مواد اولیه صنایع دیگر مانند پتروشیمی‌ - که در زنجیره تولید هستند- را به مقدار مورد نیاز به صنایع داخلی ارائه دهیم، زنجیره ارزش تولید را تقویت کرده‌ایم و نهایتاً می‌توانیم محصول نهایی را صادر کنیم.

وی افزود: انتظار جامعه کارفرمایی این است که قول و عمل مسئولان در حوزه تعهدات حوزه کار، با هم یکی باشد و آن چیزی را عنوان کنند که قابلیت عملیاتی شدن را دارد.

کد خبر: 20811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =