تحقق پیشگیری از بیماری‌ها با پزشکی ورزشی

یک متخصص پزشکی ورزشی، جایگاه این رشته را در پیشگیری از بیماری‌ها و درمان و بازتوانی بیماران دارای مشکلات اسکلتی، عضلانی، قلبی عروقی، چاقی، پوکی استخوان، دیابت و موارد مشابه، اثبات شده توصیف کرد؛ اما معتقد است لازمه گسترش خدمات پزشکی ورزشی برخورداری از پوشش بیمه تامین‌اجتماعی است.  

دکتر فرزین حلبچی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه پزشکی ورزشی در لاتین با عنوان «پزشکی ورزش و فعالیت بدنی» به کار برده می‌شود، افزود: برخلاف آنچه که تصور می‌شود، مخاطبان این رشته پزشکی، تنها ورزشکاران نیستند و خدمات این رشته طیف وسیع‌تری از افراد جامعه نیازمند درمان را پوشش می‌دهد.

وی اظهار کرد: بخشی از خدمات این رشته مربوط به ورزشکاران است که در زمینه آسیب‌های وارده به آن‌ها، ارتقای کارایی ورزشی، تغذیه ورزشی و ... ورود کرده و در بهبود عملکرد آن‌ها راهکارهای موثری را ارائه می‌دهد؛ اما بخش مهم این خدمات مربوط به پیشگیری، درمان و بازتوانی بسیاری از بیماری‌ها اعم از مشکلات اسکلتی، عضلانی، قلبی عروقی، چاقی، پوکی استخوان، دیابت و موارد مشابه است که نقش اثبات شده‌ای دارد.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، گفت: متخصصان پزشکی ورزشی با تجویز نسخه ورزشی از بروز بیماری‌ها پیشگیری کرده و در صورت ابتلا، در درمان و بازتوانی افراد کمک می‌کنند و ارائه این خدمات مبتنی بر علم و دانش تمرینات و ورزش درمانی است.

حلبچی تصریح کرد: در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، خدماتی مانند بازتوانی قلبی و ریوی ارائه می‌شود؛ همچنین برای بیماران دیابتی، دردهای اسکلتی عضلانی و برای مدیریت وزن و چاقی، ورزش مناسب تجویز می‌شود و انجام این تمرین‌های ورزشی کمک می‌کند تا افراد سریع‌تر به سطح عملکرد عادی زندگی خود بازگردند.

رشته پزشکی ورزشی جوان است

متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه از راه‌اندازی این رشته ۱۵ سال می‌گذرد، ادامه داد: متاسفانه آن‌طور که باید این رشته هنوز در جامعه شناخته نشده است؛ حتی برخی از همکاران پزشک سایر رشته‌ها، از کارایی این رشته اطلاعی نداشته و نمی‌دانند که می‌توانند بیمار خود را به ما ارجاع دهند.

حلبچی افزود:‌ درحال حاضر اطلاع‌رسانی درباره این رشته معطوف به بیمارانی است که مراجعه کرده و نتایج موثری را مشاهده کرده‌اند و کم‌کم به سمتی می‌رویم که افراد جامعه از کارایی این رشته مطلع شوند.

وی برخوردار نبودن خدمات این رشته را از پوشش بیمه تامین‌اجتماعی، از جمله مهم‌ترین عامل عدم اقبال پذیرش عمومی برشمرد و گفت: همه متولیان نظام سلامت معتقدند که پیشگیری مقدم بر درمان است؛ زیرا در دنیا اثبات شده که سرمایه‌گذاری در حوزه پیشگیری منجر به کاهش بسیاری از هزینه‌های درمانی به ویژه هزینه‌های القایی می‌شود.

متخصص پزشکی ورزشی اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه رشته پزشکی ورزشی نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌ها و نیز درمان و بازتوانی بیماران دارد، انتظار می‌رود که خدمات آن از پوشش بیمه‌ای برخوردار شود تا امکان گسترش این خدمات در بین افراد جامعه ایجاد شود.

کد خبر: 20826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =