مهار سوداگران بزرگ، هدف اصلی مالیات بر عایدی سرمایه

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: هدف اصلی مالیات بر عایدی سرمایه، سوداگران بزرگ و انحصارگرانی هستند که نبض قیمتی بازار در دستشان است.

علی خضریان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص قانون مالیات بر عایدی مسکن با بیان اینکه  مالیات بر عایدی سرمایه ابزاری است برای مهار سوداگری اظهار کرد:  هدف اصلی مالیات بر عایدی سرمایه، سوداگران بزرگ و انحصارگرانی است  که نبض قیمتی بازار در دستانشان است.

وی افزود: نرخ مالیات بر عایدی سرمایه باید از نرخ مالیات بر درآمد که مربوط به حقوق و دستمزد است، بالاتر باشد؛ زیرا مالیات‌هایی که بر درآمد افراد و بنگاه‌های داخلی وضع می‌شود به دلیل اثرات منفی و بازدارنده، اثرات انحرافی بر پس‌انداز و روش‌های پس‌انداز مردم دارد.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارمند مالیات خود را می‌دهد؛ اما کسانی که باید مالیات بدهند، نمی‌دهند یا به تعبیر بهتر اینکه نمی‌توانیم از این‌ افراد مالیات دریافت کنیم در واقع این مشکل به  به دلیل عدم تصویب پایه‌های مالیاتی مناسب همچون CGT در کشور است.

خضریان اعلام کرد: هدف اصلی اخذ این مالیات جلوگیری از دلالی به ویژه توسط سوداگرانی است که با خرید و فروش‌های خود بازارها را ملتهب و افزایش قیمت‌های غیر واقعی ایجاد می‌کنند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  سازندگان املاک جزو فعالان و در واقع تولیدکنندگان مسکن هستند که برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، بنابراین اولین انتقال خانه نوساز بر طبق این قانون، معاف از پرداخت مالیات است.

کد خبر: 20876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =