تبخال و زونا هم عوارض کرونایی هستند

یک متخصص پوست‌ومو اعلام کرد که مصرف برخی داروها مانند کورتن برای بیماران کرونایی ممکن است آن‌ها را دچار زونا کرده یا تبخال را فعال کند.  

دکتر امیرهوشنگ احسانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، اظهارکرد: این ویروس که «هرپس سیمپلکس» نام دارد، قابلیت سرایت داشته و می‌تواند به‌طور مستقیم از راه بزاق یا تماس پوستی و نیز غیر مستقیم از طریق استفاده از لیوان فرد مبتلا یا وسایل مشابه، منتقل شود.  

وی افزود: ویروس تبخال مدت‌ها در ریشه‌های اعصاب باقی مانده و به طور دوره‌ای فعال می‌شود؛ یا حتی می‌تواند سال‌ها بدون علامت باقی بماند و در اثر یک استرس، آفتاب شدید و عوامل دیگر فعال شده و به صورت ضایعات تاولی ریز آبدار، روی صورت، دور لب یا سایر نواحی پوستی نمایان شود.

این استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، در خصوص رابطه بین کرونا و ایجاد تبخال، با تاکید بر اینکه ابتلا به کرونا، ریسک ابتلا به تبخال را افزایش نمی‌دهد، ادامه داد: آن دسته از افرادی که دچار عفونت کووید۱۹ شده و از داروی کورتن استفاده می‌کنند، ممکن است پس از مدتی دچار زونا شوند یا عفونت‌های تبخال در آن‌ها فعال شود. اما این مسئله ارتباطی با داروهای ضد ویروسی ندارد، بلکه بیشتر به دلیل کاهش سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف کورتن رخ می‌دهد.

احسانی با اشاره به شیوه‌های درمان تبخال، گفت: درمان این ویروس با داروهای ضد ویروس که سردسته آن قرص آسیکلوویر است، بهبود می‌یابد. چنانچه بیماری در مراحل ابتدایی باشد، پماد آسیکلوویر هم می‌تواند موثر باشد. اما باید دانست که درمان تبخال باعث ریشه‌کنی این عارضه نمی‌شود و مصرف دارو یا پماد تنها شدت تاثیر ویروس را کاهش می‌دهد.

وی افزود: همچنین داروهای کان سیکلوویر و والاسیکلوویر نیز برای درمان تبخال تجویز می‌شود که این داروها در ایران موجود است. همچنین داروهای دیگری از خانواده این دسته داروها وجود دارد که در کشور ما یافت نمی‌شود. باید توجه کرد که اگر این داروها در ابتدای شروع تبخال استفاده شود، موثر واقع می‌شود؛ اما پس از ایجاد تبخال، اثری بخشی موثری نخواهد داشت.  

متخصص پوست و مو ضمن برشمردن عوارض تبخال مانند درد، سوزش و عفونت، این عوارض را در افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، شدید عنوان کرد و افزود: افراد دارای HIV مثبت، بیماران پیوند کلیه و سایر بیمارانی که داروهایی را مصرف می‌کنند که سیستم ایمنی آن‌ها تعضیف می‌شود، در صورت ابتلا به ویروس تبخال، این ویروس ممکن است به طرز وسیعی گسترش یافته و جهت درمان نیاز به تزریق وریدی تبخال یا حتی بستری در بیمارستان شود.   

احسانی درمان های خانگی این بیماری مانند گذاشتن یخ یا نمک بر روی تبخال را غیر علمی عنوان کرد و گفت: استفاده از پماد اسیکلوویر را زمانی موثر دانست که بیماری پایدار نشده باشد، در غیر این صورت مصرف این پماد موثر نخواهد بود.

وی همچنین درباره آثار مصرف برخی از مواد غذایی در بروز تبخال اظهار کرد: برخی از غذاهای تند ممکن است به صورت موضعی و تماس با تبخال باعث تشدید سوزش شود ولی ارتباطی بین مصرف برخی غذاها و بروز تبخال وجود ندارد.

کد خبر: 21264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =