تاب‌آوری اجتماعی، ضرورتی در ایام کرونایی

تاب‌آوری اجتماعی در حقیقت به معنای ظرفیت افراد و جوامع در مقابله با شوک‌ها و استرس‌های بیرونی است و این مهم شرایطی ایجاد می کند تا افراد جامعه بتوانند با آمادگی کامل تا رسیدن به بهبودی کامل پس از وقوع حادثه، از خود واکنش درست، به‌ موقع و متناسب بروز دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، محققان مختلف اعتقاد دارند زمانی یک سیستم اجتماعی تاب‌آور است که بتواند مخاطرات موقت یا دائم را  بدون از دست دادن کارکرد خود جذب کرده و خود را با شرایط به‌ سرعت در حال تغییر، انطباق دهد. پاندامی کرونا نیز از جمله مواقعیت‌های بحران‌زایی است که تمام جوامع و رده های مختلف سنی و با جایگاه‌های متفاوت اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است و شرایط پیش رو ضرورت افزایش تاب‌آوری اجتماعی را دو چندان کرده است.

تبعات اجتماعی کرونا بر هیچ کس پوشیده نیست

ماندانا حسینی - فعال اجتماعی و روانشناس بالینی- در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تاکید بر آثار روانی و اجتماعی کرونا بر گفت: خانواده‌ها از چندین منظر در معرض تبعات این همه‌گیری قرار دارند، اینکه در نبود مدرسه حضوری، نقش آموزشی نیز به دیگر وظایف آن‌ها افزوده شده، موضوع قابل تاملی است و بحث دیگر نباید از تبعات اقتصادی و بیکاری‌های ناشی از کرونا بی تفاوت عبور کرد چرا که این مسایل به بروز مشکلات روانی و آسیب‌های اجتماعی در بسیاری از افراد منجر شده است.

حسینی بر ضرورت تقویت تاب‌آوری اجتماعی در این برهه زمانی تاکید کرد و افزود: بروز کرونا و تبعات آن خارج از اختیار افراد است، اگرچه حمایت‌های سازمان یافته دولتی در کاهش تبعات ناشی از کرونا بسیار موثر است اما افراد نیز می‌توانند با کسب مهارت و دانش در زمینه چگونگی مواجهه با حوادث فشارهای ناشی از کرونا که البته بر هیچ کسی هم پوشیده نیست را با مدیریت درست کنترل کنند و به حداقل برسانند.

کرونا و تقویت دگر مراقبتی   

عضو مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران پیشتر گفته بود که پاندمی اخیر کرونا، دنیا را با اهمیت مفهوم تاب‌آوری اجتماعی مواجه کرد و این اتفاق مهم به صورت رفتار مناسب با اعضای خانواده، گروه همسالان و البته سالمندان در داخل و خارج از منازل جلوه‌گر شد.

نصیر دهقان معتقد است که کرونا زمینه تقویت دگر مراقبتی به موازی خود مراقبتی را ایجاد کرد و کمک کرد که این رفتار به منش زندگی افراد تبدیل شود تا در سایه همدلی، اعتماد متقابل و همبستگی امکان ترمیم و بهبود بیش از پیش سرمایه اجتماعی تا عبور ایمن از این بحران فراهم شود.

خودآگاهی اولین گام خودمراقبتی است

سید حسن موسوی چلک -رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران- در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین برخود مراقبتی و مهربانی به عنوان اصول مهم در ایجاد و حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه تاکید کرد و گفت: باید بدانیم که سلامت، پلی است که بر این دو ستون استوار شده و استحکام این ستون‌ها برای برقراری پل سلامت ضروری است؛ در حقیقت این اصول، نخستین تجلیات انرژی زندگی هستند که در کنار هم سلامت را پایه‌ریزی می‌کنند و زمینه‌ساز جریان آزاد انواع دیگر انرژی می‌شوند؛ بنابراین اگر هریک از آن‌ها (خودمراقبتی و مهربانی) تضعیف یا تخریب شود، سلامتِ زندگیِ سالم و سازگارانه به خطر می‌افتد اما اگر هر دو مستحکم باشند، پیمودن مسیر آسان می‌شود.

وی خودآگاهی را اولین گام برای برنامه ریزی در مسیرخودمراقبتی عنوان کرد و افزود: برای خودمراقبتی باید دلایل روشنی در مورد آنچه که هستیم و می‌خواهیم باشیم مورد نظر قرار دهیم تا در امتداد آن با توانمندسازی آگاهانه و فعالانه، خواسته‌های خویش را تبدیل به واقعیت کنیم؛ همه ما از نقاط ضعف و قوت خود آگاه هستیم و این آگاهی، به ما قدرتی می‌دهد که با آن می‌توانیم با ایجاد تغییراتی اثرگذار، زندگی خود را متحول کنیم.

پویش تاب‌آوری اجتماعی برگزاری می‌شود

آرزو ذکایی‌فر - معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی- از برگزاری پویش تاب‌آوری اجتماعی با هدف پیشگیری از خشونت خانگی در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این پویش آگاه‌سازی و ارتقای دانش برای پیشگیری از خشونت‌های خانگی و خودکشی است.

وی افزود: برنامه‌ها و مداخلات پیشگیرانه در سال جاری به دو شکل ادامه خواهد داشت. برخی استان‌های کشور ممکن است در رابطه با خشونت‌ها و خودکشی نیازمند مداخلات و اقدامات بیشتری باشند،  بنابراین برنامه‌های بهزیستی در آن استان‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر تلاش کردیم امسال برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را به‌ گونه‌ای طراحی کنیم که مناسب با وضعیت و مسائل و مشکلات هر استان باشد و امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها، بتوانیم گام‌های موثری در ارتقای دانش، آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و توانمندسازی آحاد مردم جامعه در راستای پیشگیری و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی برداریم.

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی گفت: مقدمات اجرای پویش تاب‌آوری اجتماعی با تاکید بر پیشگیری از خشونت خانگی و خودکشی در سال جاری در حال انجام بوده و جلسات کارشناسی با افراد صاحب‌نظر و اساتید دانشگاهی در حال برگزاری است.

ذکایی‌فر اظهار کرد: کمیته علمی و پژوهشی در دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی شکل گرفته و یکی از کمک‌هایی که اعضای کمیته علمی و پژوهشی دبیرخانه به ما می‌کنند، ارائه مشاوره در راستای اجرای برنامه‌ها و طراحی برنامه‌های اثربخش در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و اجرای مداخلات است.

وی با بیان اینکه کمپین تاب‌آوری اجتماعی در نیمه دوم امسال آغاز می‌شود، ادامه داد: یکی از برنامه‌ها و اقداماتی که در راستای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی به ویژه در حوزه پیشگیری سطح اول بسیار موثر است، برگزاری پویش‌ها و کمپین‌ها است. بر همین اساس یکی از وظایف و فعالیت‌های دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری در حوزه خشونت و خودکشی است.

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی کشور در طول این سال‌ها برنامه‌های متعددی را در این زمینه دنبال کرده که از جمله آنها می‌توان آموزش عموم مردم جامعه، مداخلات به‌موقع، خدمات ارائه شده از سوی اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ و صدای مشاور با شماره  ۱۴۸۰ را نام برد.

ذکایی‌فر افزود: در حوزه پیشگیری نیز دو کار اساسی را داریم دنبال می‌کنیم. اول در بخش آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی و دیگری در بخش ارتقای دانش، نگرش و تغییر رفتار مردم و افراد نیازمند دریافت خدمات است. همچنین شناسایی افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند، از دیگر اقدامات بهزیستی است تا بتوانیم مداخلات خود را از جمله مداخلات مشاوره و مددکاری را به موقع به آنان ارائه دهیم. پویش سال گذشته نیز بر همین اساس اجرا شد.

وی یادآور شد: پویش تاب‌آوری اجتماعی سال گذشته با تاکید بر رفتار همدلانه و پیشگیری از خشونت بود. امسال نیز این پویش را خواهیم داشت و پیش‌بینی شده تا این کمپین در نیمه دوم سال جاری برگزار شود. هدف پویش اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در زمینه خدمات ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی است به ویژه اطلاع‌رسانی درباره سامانه‌های خط خدمات مشاوره با تلفن ۱۴۸۰ و خط بحران با شماره ۱۲۳ است تا در مواقع لزوم، افراد از راهنمایی متخصصان شاغل در این سامانه‌ها، استفاده کنند و هم بتوانند مداخلات به‌ موقع و تخصصی را دریافت کنند.

کد خبر: 21452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =