کاهش هزینه‌های درمانی با پزشکی ورزشی

یک متخصص پزشکی ورزشی، این رشته را از جمله خدمات پزشکی برشمرد که علاوه بر درمان و باز توانی، بر پیشگیری از بیماری‌ها تمرکز دارد اما متاسفانه خدمات این رشته از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیست.

دکتر فرزین حلبچی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به شعار پیشگیری مقدم بر درمان که سرلوحه سیاست‌گذاری‌های سلامت در دنیاست، اظهار کرد: در جهان ثابت شده که سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری سبب می‌شود بسیاری از هزینه‌های القا شده به نظام درمان و توانبخشی کاهش یابد.

وی افزود: متولیان نظام سلامت کشور نیز معتقدند که پیشگیری مقدم بر درمان است و تبعیت از این اصل به ویژه در سال‌های اخیر با اقبال مواجه شده و بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های حوزه سلامت مبتنی بر آن شده است.

این استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: پزشکی ورزشی نیز از جمله رشته‌هایی است که علاوه بر خدمات درمانی و بازتوانی، بر اصول پیشگیری از بیماری‌ها قرار دارد و در نتیجه سرمایه‌گذاری برای گسترش این رشته و نیز برخورداری از پوشش بیمه می‌تواند ضمن حفظ سلامت افراد جامعه از بسیاری از هزینه‌های درمان جلوگیری کند.

حلبچی گفت: برای مثال فردی که مبتلا به بیماری دیابت است، دارای ریسک‌ ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و چشمی است و ورزش اثر بسیار شناخته شده‌ای برای کنترل قند خون و پیشگیری از عوارض این بیماری‌ها دارد.

وی ادامه داد: اما اگر یک فرد دیابتی بخواهد در حوزه علمی و تخصصی پزشکی ورزشی از فعالیت‌های ورزشی برخوردار شود، باید هزینه‌های آن را از جیب پرداخت کند و برای پیشگیری از بیماری‌ها از پوشش بیمه‌ای برخوردار نخواهد بود. این درحالی است که خدماتی مانند خرید دارو و بسیاری از خدمات پاراکلینیک مانند تصویربرداری، آزمایشگاه و ... بدون اندیکاسیون برای او انجام می‌شود و همه این خدمات زیر پوشش بیمه قرار دارد.

این متخصص پزشکی ورزشی افزود: این به این معناست که ما اجازه داده‌ایم که بیماری پیشرفت کند و به مرحله‌ای برسد که نیاز به خدمات درمانی در او افزایش یابد و سپس به فکر درمان او می‌افتیم. به این ترتیب، هم نظام سلامت و نیز سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌های گزافی را برای درمان و انجام آزمایش‌ها و اقدامات تشخیصی متحمل می‌شوند. اما اگر با یک اقدام اولیه از خدماتی مانند پزشکی ورزشی که پایه و اساس پیشگیری از بیماری‌ها قرار دارد، حمایت شود، به طور حتم برخورداری از این خدمات، اجازه پیشرفت بیماری‌ها را نخواهد داد.

حلبچی گفت: وضعیت مشابهی برای بیماران قلبی و عروقی نیز وجود دارد و چنان‌چه یک بیمار دچار درد قفسه صدری و آنژین صدری شود، باز هم هیچ پوشش بیمه‌ای برای ورزش درمانی وجود ندارد؛ اما وقتی وضعیت او وخیم‌تر شد و به مرحله‌ای رسید که بای‌پس عروق کرونر برای او انجام شود، آن موقع خدمات بازتوانی قلبی او زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد. با این اوصاف، نظام سلامت و سازمان‌های بیمه‌ای با تحمل هزینه‌های گزاف جراحی، از خدمات بازتوانی قلبی حمایت می‌کنند؛ درحالی که این حمایت اگر همان اول انجام می‌شد، نیازی به طی شدن این مراحل درمانی نبود.

کد خبر: 21530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =