هفت توصیه برای پیشگیری از سرطان

یک فوق تخصص آنکولوژی (سرطان‌شناسی) با اشاره به بیماری سرطان در کشور به عنوان دومین عامل مرگ‌ و میر پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: اگر بیماری سرطان به موقع و زودهنگام تشخیص داده شود، فرد مبتلا می‌تواند طول عمر طبیعی داشته باشد.

دکتر رضا ملایری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه درحال حاضر ۱۶ درصد علل مرگ‌ومیر در کشور ناشی از سرطان است، اظهار کرد: سرطان به مجموعه‌ای از بیماری‌های معمولا بدخیم و کشنده اطلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشده سلول‌ها پدید می‌آید. می‌توان گفت، ۵۰ درصد سرطان‌ها بعد از تشخیص به موقع درمان می‌شود؛ اما متاسفانه در ایران معمولا سرطان در مراحل پیشرفته‌تری تشخیص داده شده و این مسئله شانس بهبودی را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه می‌توان از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری کرد، افزود: اطلاع‌رسانی درباره عواملی که در طول زمان و در سالیان متمادی به بروز سرطان منجر می‌شود، می‌تواند در کاهش آمار این بیماری موثر باشد.

فوق تخصص آنکولوژی برای پیشگیری از ابتلای به سرطان ادامه داد: از استعمال دخانیات خودداری کرده و از رژیم کم چربی همراه با مواد گیاهی فراوان استفاده کنید.

ملایری اضافه کرد: همچنین به طور مرتب تحت معاینات پزشکی و دندانپزشکی قرار بگیرید و به هر برآمدگی یا زخمی که تمایل به التیام ندارد توجه کرده و به هر نوع تغییری در اعمال طبیعی بدن‌تان حساس باشید.

وی اعلام کرد: از خودتان در مقابل تابش مستقیم و شدید نور خورشید محافظت کنید و نیز مواد سرطان‌زا را بشناسید و از آن‌ها در محیط کار و خانه اجتناب کنید.

فوق تخصص آنکولوژی همچنین به خانم‌ها توصیه کرد که به طور منظم آزمایش ترشح دهانه رحم (پاپ‌ اسمیر) و هر ماه معاینه سینه‌ها انجام شود.

کد خبر: 21987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =