کاهش اشتغال و افزایش بیکاری زنان در بهار ۱۴۰۰

مهیا بودن زمینه اشتغال به شکل عادلانه و در شرایط مناسب برای افراد جامعه فارغ از نگاه جنسیتی همواره یکی از نیازها و پیگیری‌های زنان در جوامع بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، زنان به عنوان بخش تاثیرگذار جوامع امروزی با فعالیت گسترده در حوزه تحصیلات عالی و فعالیت در بازار کار و تلاش در حوزه‌های مختلف اجتماعی در سطح کشورها، در دهه‌های گذشته همواره بدنبال تحقق شرایط تساوی در همه امور و به طور خاص در حوزه اشتغال و کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی بوده است.

نگاه به جمعیت بانوان در کشورها و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنان در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال و فعالیت در اقتصاد، یکی از اثربخش‌ترین نکاتی است که بسیاری از کشورها با استفاده و بهره‌مندی از آن، زمینه احیای اقتصاد و رونق تولید را در کشورهای خود موجب شده‌اند.

اینکه شرایط به گونه‌ای پیش رود که بهره‌مندی از این ظرفیت بزرگ مغفول مانده و جامعه از آن بی‌بهره باشد، حتماً روند رشد اقتصادی و رونق تولید را با اختلال مواجه خواهد کرد.

آمارهای حوزه اشتغال و بیکاری و همچنین جمعیت فعال زنان در مقایسه با مردان و حتی در مقایسه با سال گذشته حاکی از این است که به میزان کافی، شرایط رشد و تعالی اشتغال زنان و فعالیت آنها در حوزه اشتغال و مشارکت اقتصادی، در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار نگرفته و در این زمینه نیازمند سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های بیشتر دولت‌ها و همچنین بهره‌مندی بخش خصوصی از این ظرفیت در کشور هستیم.

با نگاهی به تازه‌ترین خروجی داده‌های طرح آمارگیری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ می‌توان به این نکته دست یافت که غافل ماندن از توانمندی زنان در حوزه اشتغال و تولید، عاملی در راستای کاهش نرخ اشتغال آنها و همچنین افزایش نرخ بیکاری این بخش از جامعه را موجب شده است.

بررسی شاخص‌های عمده بازار کار و تغییرات آن در بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با فصل مشابه در سال ۱۳۹۹ نشان از کاهش نرخ اشتغال و افزایش بیکاری در بین زنان ۱۵ ساله و بیشتر دارد.

 به گزارش آتیه آنلاین، بر اساس چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار سال ۱۴۰۰، شخص‌های عمده بازار کار و تغییرات آن نشان می‌دهد که جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در بهار ۱۴۰۰ با افزایش بیش از ۶۰۰ هزار نفری به عدد ۶۲ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۶۴۰ نفر رسیده است که جمعیت مردان با بیش از ۳۳۵ هزار و زنان با بیش از ۲۷۹ هزار نفر افزایش روبرو بوده است.

در ادامه شایان ذکر است که نرخ کل مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور ۴ دهم درصد افزایش داشته که این عدد در بین مردان با افزایش ۱.۲ درصدی در بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با بهار سال گذشته به ۶۹.۱ درصد رسیده و این در حالی است که در بین جامعه زنان، این شاخص با ۴ دهم درصد کاهش، در بهار ۱۴۰۰ عدد ۱۳.۷ درصد را نشان می‌دهد.

در ادامه گفتنی است که نرخ اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور در بهار سالجاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۸ دهم درصد افزایش داشته و عدد ۳۷.۷ را نشان می‌دهد. این عدد در همین مدت در بین مردان ۶۳.۹ را نشان می‌دهد که افزایش ۲.۱ درصدی را تجربه کرده است و در بین زنان با کاهش ۷ دهم درصدی در مدت ذکر شده، این عدد از ۱۲۱.۲ به ۱۱.۵ رسیده است.

در خصوص نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نیز باید اشاره داشت که این نرخ در بهار ۱۴۰۰ با کاهش یک درصدی به ۸.۸ درصد رسیده که در بین مردان با کاهش ۱.۵ درصدی در حال حاضر عدد ۷.۵ را نشان می‌دهد و این در صورتی است که این نرخ در بین زنان با افزایش ۱.۹ درصدی به ۱۵.۶ رسیده است.

گفتنی است که جمعیت بیکار کشور در بهار سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار نفر است که مردان با بیش از یک میلیون و ۶۲۲ هزار نفر و زنان با بیش از ۶۶۹ هزار نفر، سهم مشخصی از این نرخ دارا هستد.

همچنین آمار اشتغال در بین جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در بهار ۱۴۰۰ بیشتر از ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ثیت رسیده که مردان با بیش از ۲۰ میلیون نفر و زنان با بیشتر از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آمار این بخش را تشکیل داده‌اند.

در مجموع، بررسی شاخص‌های عمده بازار کار در بهار۱۴۰۰ نشان از جمعیت بیش از ۶۲ میلیون نفری ۱۵ ساله و بیشتر در کشور دارد که ۲۵ میلیون و ۹۶۷ هزار نفر مشارکت فعال اقتصادی و ۳۶ میلیون و ۸۳۰ هزار نفر در کشور غیر فعال هستند.

در همین ارتباط بیش از ۲۳ میلیون اشتغال و بیش از ۲ میلیون نفر بیکار در کشور به ثبت رسیده است.

جدول زیر نشان از وضعیت جمعیت فعال، جمعیت شاغل، نرخ بیکاری، اشتغال ناقص و برخی دیگر از شاخص‌های حوزه اشتغال و فعالیت اقتصادی در کشور دارد.

کاهش اشتغال و افزایش بیکاری زنان در بهار ۱۴۰۰

کد خبر: 22130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =