دسترسی سریع به مواد مخدر نگران‌کننده است

یک دکترای روانشناس بالینی گفت: دسترسی کمتر از 5 دقیقه به مواد مخدر بسیار نگران‌کننده است و شناسایی دقیق راه‌های دسترسی، مقابله و اقدام قانونی در این زمینه ضرورتی قابل توجه است.

علی قائدنیای جهرمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پاسخ به دلایل دسترسی کمتر از 5 دقیقه به مواد مخدر در کشور تاکید کرد: پیشتر تعداد توزیع‌کنندگان نسبت به زمان حال کمتر بود، وخامت روزافزون وضعیت اقتصادی، به افزایش میزان توزیع‌کنندگان مصرف دامن زده است و به نظر می‌رسد تورم و بالارفتن هزینه‌های زندگی و همچنین بروز دیگر آسیب‌های اجتماعی ناشی از سختی معیشت بسیاری از افراد را به سمت خرید و فروش مواد ترغیب کرده است.

این مشاور بالینی عدم اجرای قوانین را در این مساله موثر دانست و افزود: عدم اجرای مجازاتی که برای این جرایم در نظر گرفته شده، افراد را نسبت به عواقب این مساله نترس کرده است، بارها اتفاق می‌افتد پس از دستگیری توزیع‌کننده، بلافاصله و حتی در اغلب موارد پیش از ارجاع پرونده به دادگاه فرد آزاد می‌شود. ناگفته نماند که البته عملا زندان‌های ما کشش چندانی برای نگهداری این حجم از دستگیری را ندارند.

وی صفحات اینترنتی خرید و فروش مواد را در دسترسی سریع به مواد مخدر موثر دانست و تصریح کرد: این موضوع نقش زیادی در کاهش چندین برابری مدت زمان دسترسی به مواد دارد. الان مصرف‌کنندگان به راحتی و در چشم بهم‌زدنی ثانیه‌ای و بی‌ترس از ساقی و دیگر مسائل به راحتی از طریق صفحه فرد سفارش خود را ثبت و با پیک سریعا دریافت می‌کنند.

این مدیرعامل یک موسسه کاهش آسیب اجتماعی با تصریح بر اینکه «عطاری‌ها هم در این موضوع بی‌تاثیر نیستند»، تاکید کرد: عملا اگر دقت کنیم می‌بینیم که در اغلب عطاری‌های سطح شهر، انواع ماده‌مخدر و محرک وجود دارد و به فروش می‌رسد. حالا عطاری‌هایی که کمی معتقدتر هستند روی در مغازه‌ها نوشته‌اند که هیچ گونه ماده ترک اعتیادی ندارند اما اغلب آنها نیز متادون، قرص‌های بوپرنورفین، مواد محرک و... می‌فروشند.

قائدنیای جهرمی با اشاره به ضرورت ‌کاهش قدرت دسترسی مردم به مواد مخدر، تصریح کرد: در بحث توانمندسازی محیطی نگاه ما این است که با کاهش قدرت دسترسی مردم به موادمخدر و یا هر آسیب دیگری، میزان آسیب‌پذیری را به حداقل برسانیم اما اصل موضوع فراتر از کاهش قدرت دسترسی است و توانمندسازی فردی باید در سطحی انجام شود که حتی اگر محیط اطراف لبریز از آسیب باشد، افراد محکم و بی‌لغزش سلامت خود را حفظ کنند و آلوده نشوند.

کد خبر: 22451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =