تهدید کرونا بر اشتغال زنان در جهان

زنان به عنوان بخش تاثیرگذار جوامع امروزی با حضور موثر در حوزه تحصیلات عالی و تمایل به فعالیت در اشتغال و تلاش در حوزه‌های مختلف اجتماعی، در دهه‌های اخیر همواره بدنبال تحقق شرایط عادلانه در حوزه اشتغال و کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی بوده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، نگاه به جمعیت زنان در کشورها و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنان در حوزه‌های اقتصادی و اشتغال، یکی از نکات اثربخشی است که بسیاری از کشورها با استفاده و بهره‌مندی از آن، زمینه احیای اقتصاد و رونق تولید را در کشورهای خود موجب شده‌اند.

اینکه شرایط به گونه‌ای پیش رود که بهره‌مندی از این ظرفیت بزرگ مغفول مانده و جامعه از آن بی‌بهره باشد، حتماً روند رشد اقتصادی و رونق تولید را با اختلال مواجه خواهد کرد.

اثرگذاری کرونا بر اشتغال زنان

با استناد به تازه‌ترین آمارهای سازمان بین‌المللی کار می‌توان دریافت که شرایط کرونایی در جهان اثرگذاری منفی بیشتری بر حوزه اشتغال زنان داشته و کاهش شدید فرصت‌های شغلی آنان را موجب شده است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی کار(ILO) همه‌گیری کرونا در بیش از یک سال و نیم اخیر عاملی در افزایش نابرابری‌های اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی میان زنان و مردان شده و شواهد حاکی از آن است که در آینده، این موضوعات با شدت بیشتری در جوامع بروز خواهد کرد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که میزان اشتغال زنان در دوسال اخیر در جهان در حدود ۱۳ میلیون نفر کاهش یافته و نرخ اشتغال مردان در سال جاری میلادی به سال ۲۰۱۹ بازگشته است.

در همین ارتباط، پیش‌بینی‌ها فرصت‌های شغلی زنان را نسبت به مردان در سال ۲۰۲۱ بیشتر نشان می‌داد که شرایط مختلف از جمله شیوع کرونا این موضوع را منتفی کرده است.

بخش دیگری از بررسی‌های سازمان جهانی کار نشان می دهد که ۴۳.۲ درصد از زنانی که به سن قانونی رسیده‌اند در سال ۲۰۲۱ استخدام و مشغول به کار خواهند شد و بیش از ۶۸ درصد از مردانی که به سن قانونی کار رسیده‌اند، در این سال مشغول به کار می‌شوند.

آمارها نشاندهنده این است که آمریکا با کاهش ۹.۴ درصدی بیشترین کاهش اشتغال زنان را در طول این دوره تجربه کرده است و کشورهای عربی در جایگاه دوم این جدول قرار دارند و همچنین، اشتغال زنان ۴.۱ درصد و مردان ۱.۸ درصد در دو سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه در دوران شیوع کرونا، زنان در مشاغلی اشتغال داشته‌اند که بیشترین آسیب متوجه آنها و اشتغال موردنظر شده است، این بخش از جامعه، بسیار بیشتر از مردان شغل و منبع درآمدی خود را از دست داده‌اند.

تازه‌ترین آمارها حاکی از ان است که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، اشتغال زنان ۴.۲ درصد کاهش یافته که این میزان معادل ۵۴ میلیون فرصت شغلی در جهان است و البته نرخ اشتغال مردان نیز ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد که به تبع آن ۶۰ میلیون شغل از دست رفته است.

گفتنی است که از ابتدای همه‌گیری کرونا در جهان، با توجه به از بین رفتن بسیاری از شغل‌ها بخصوص در حوزه اشتغال زنان و کاهش فرصت‌های شغلی، همچنین کاهش واضح سرمایه‌گذاری در حوزه اشتغال، بسیاری از کشورها سعی در تدوین سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزیهای جدید در حوزه بازگشت اشتغال از بین رفته و خلق فرصت‌های جدید شغلی برای جبران شرایط از دست رفته داشته‌اند.

اشتغال زنان نیازمند سیاست‌گذاری همه جانبه

آمارهای حوزه اشتغال و بیکاری و همچنین جمعیت فعال زنان در مقایسه با مردان و حتی در مقایسه با سال گذشته حاکی از این است که به میزان کافی، شرایط رشد و تعالی اشتغال زنان و فعالیت آنها در حوزه مشارکت‌های اقتصادی مورد توجه سیاست‌گذاران قرار نگرفته و در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی‌های بیشتر دولت‌ها و همچنین بهره‌مندی بخش خصوصی از این ظرفیت در کشور هستیم.

با نگاهی به تازه‌ترین خروجی داده‌های طرح آمارگیری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌توان به این نکته رسید که غافل ماندن از توانمندی زنان در حوزه اشتغال و تولید، عاملی در راستای کاهش نرخ اشتغال آنها و همچنین افزایش نرخ بیکاری این بخش از جامعه است.

بررسی شاخص‌های عمده بازار کار و تغییرات آن در بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با فصل مشابه در سال ۱۳۹۹ نشان از کاهش نرخ اشتغال و افزایش بیکاری در بین زنان ۱۵ ساله و بیشتر دارد.

شاخص‌های عمده بازار کار نشان می‌دهد که جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در بهار ۱۴۰۰ با افزایش بیش از ۶۰۰ هزار نفری به عدد ۶۲ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۶۴۰ نفر رسیده است که جمعیت مردان با بیش از ۳۳۵ هزار و زنان با بیش از ۲۷۹ هزار نفر افزایش روبرو بوده است.

نرخ کل مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور ۴ دهم درصد افزایش داشته که این عدد در بین مردان با افزایش ۱.۲ درصدی در بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با بهار سال گذشته به ۶۹.۱ درصد رسیده و این در حالی است که در بین جامعه زنان، این شاخص با ۴ دهم درصد کاهش، در بهار ۱۴۰۰ عدد ۱۳.۷ درصد را نشان می‌دهد.

بر اساس بررسی های حوزه اشتغال، نرخ اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور در بهار سالجاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۸ دهم درصد افزایش داشته و عدد ۳۷.۷ را نشان می‌دهد. این عدد در همین مدت در بین مردان ۶۳.۹ را نشان می‌دهد که افزایش ۲.۱ درصدی را تجربه کرده است و در بین زنان با کاهش ۷ دهم درصدی در مدت ذکر شده، این عدد از ۱۲۱.۲ به ۱۱.۵ رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در خصوص نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نیز باید اشاره داشت که این نرخ در بهار ۱۴۰۰ با کاهش یک درصدی به ۸.۸ درصد رسیده که در بین مردان با کاهش ۱.۵ درصدی در حال حاضر عدد ۷.۵ را نشان می‌دهد و این در صورتی است که این نرخ در بین زنان با افزایش ۱.۹ درصدی به ۱۵.۶ رسیده است.

گفتنی است که جمعیت بیکار کشور در بهار سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار نفر است که مردان با بیش از یک میلیون و ۶۲۲ هزار نفر و زنان با بیش از ۶۶۹ هزار نفر، سهم مشخصی از این نرخ دارا هستد.

همچنین آمار اشتغال در بین جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در بهار ۱۴۰۰ بیشتر از ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ثیت رسیده که مردان با بیش از ۲۰ میلیون نفر و زنان با بیشتر از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آمار این بخش را تشکیل داده‌اند.

اشتغال ناپایدار کرونایی در جهان

شرایط روز بازار کار در نقاط مختلف جهان با شیوع پاندمی کرونا در بیش از یک سال و نیم گذشته وضعیت مناسبی را تجربه نکرده است و افزایش نرخ بیکاری، از دست رفتن فرصت‌های شغلی، کاهش زمینه‌سازی حوزه سرمایه‌گذاریهای اشتغال و کارآفرینی و همچنین کاهش قدرت خرید اقشارمختلف جامعه بدنبال نبود و یا کاهش درآمدها، با شیوع کرونا و عدم کنترل دولت‌ها در خصوص این بیماری موجب ایجاد یکی از ناپایدارترین شرایط اشتغال در دهه‌های اخیر شده است.

آسیب‌های فراوان کرونا در حوزه‌های اقتصاد، اشتغال و تولید درجهان، ضرورت توجه بیش از پیش دولت‌ها به تقویت زیرساخت‌های اقتصاد و تولید و زمینه‌سازی برای مقابله با بحران‌های پیش‌بینی نشده جهانی را نمایان کرده است.

اما در این میان، زنان و اشتغال آنها به عنوان بخشی که آسیب‌پذیری بیشتری را در بحران‌ها نشان داده است، نیازمند حمایت بیشتر دولت‌ها و حتی سیاست گذاران حوزه اقتصاد جهانی است.  

کد خبر: 22714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =