تصورات اشتباه مانع اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان

یک کارشناس حوزه بازار کار درباره ضرورت تلفیق دانش آکادمیک و عملی گفت: تصور اشتباهی که در نگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار وجود دارد این است که بخشی از این افراد تصور می‌کنند که پس از فراغت از تحصیل باید یک صندلی مدیریتی در سازمان‌ها و نهادها برایشان آماده باشد.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: افراد فارغ‌التحصیل دارای مهارت به مراتب شرایط بهتری در راستای جذب در بازار کار نسبت به فارغ‌التحصیلانی دارند که مهارت‌آموزی را به داشته‌های تحصیلات دانشگاهی خود اضافه نکرده‌اند.

وی افزود: در تمام کشورهای توسعه یافته، پیشرفته و صنعتی، در کنار تحصیلات آکادمیک در دانشگاه، دانش فنی و فیزیکی را در کارگاه‌ها آموزش می‌دهند و در واقع دو مقوله دانش فنی و آکادمیک در کنار هم باعث تربیت یک نیروی کار خلاق با ایده‌های کارآمد در بازار کار می‌شود.

این کارشناس و فعال حوزه کار در خصوص اهمیت نگاه مهارت‌ محور دانشگاه‌ها در تربیت نیروی کار ادامه داد: البته سیستم آموزش در کشور ما باید این شرایط را فراهم کند که دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه به صورت همزمان از شرایط کار و آموزش عملی در کارگاه‌ها نیز بهره‌مند شوند.

چمنی اعلام کرد: بهره‌مندی از شرایط همزمان مهارت‌آموزی و دانش آکادمیک به این معنی نیست که صرفاً چند واحد را به صورت عملی برای دانشجویان در نظر بگیرند و نظارت خاصی در اجرای آن نیز وجود نداشته باشد.

وی افزود: در کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها قوانین کارآمد و مترقی وجود دارد و این، جای خالی نظارت بر اجرای قوانین است که مشکلات متعدی را به ویژه در زمینه تربیت نیروی کار ماهر و متخصص موجب شده است.

این کارشناس بازار کار گفت: باید به این موضوع اشاره کرد که قطعاً با نگاه پشت میزنشینی و تحصیلات آکادمیک دانشگاهی بدون دخالت عملگرایی و تجربیات آموزش عملی در کارگاه‌ها نمی‌شود به شرایط ایده آل در حوزه اشتغال و مهارت دست یافت و با ادامه این روند و عدم تغییر نگاه سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان این حوزه، کماکان روند افزایش نرخ بیکاری به طور خاص در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: تجربه و آمارهای مختلف در حوزه‌های اشتغال، نشاندهنده این است که افراد تحصیل‌کرده با مهارت مرتبط یا حتی غیر مرتبط با تحصیلات دانشگاهی، به مراتب شرایط راحت‌تری را در خصوص یافتن شغل در جامعه دارند و در واقع، کارفرمایان نیازمند جذب این افراد به عنوان نیروی کار هستند.

کد خبر: 23304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =