دانشجویان همچنان در انتظار واکسیناسیون کرونا

کرونا جان هزاران نفر را گرفته است، کودک، جوان و پیر را نمی‌شناسد، اکنون بهترین راه برای مقابله با کرونا واکسیناسیون است، واکسنی که بسیاری از مردم از جمله دانشجویان چشم انتظار آن هستند تا شاید در مهر ماه زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها فراهم شود و بتوانند سر کلاس درس حاضر شوند.

به گزارش آتیه آنلاین از ایرنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته اسامی پنج گروه رانندگان حمل و نقل عمومی شهری، ریلی، جاده‌­ای، دریایی و هوایی، زندانیان، معلمان، خبرنگاران، بیماران دیابتی و باقیمانده بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص و نادر را برای واکسیناسیون اعلام کرد اما این بار هم نامی از دانشجویان برده نشد.

البته در این ابلاغ برای واکسیناسیون افراد جدید، نام اساتید حوزه و دانشگاه برده شد که باز هم دانشجویان در این مرحله در اولویت برای واکسیناسیون قرار نگرفتند و هنوز هم باید منتظر بمانند تا مشخص شود آیا تا قبل از بازگشایی دانشگاه‌ها در اولویت طرح واکسیناسیون قرار می‌گیرند یا نه.

امیر که دانشجوی سال دوم دانشگاه است، تجربه حضور در دانشگاه را به عنوان یکی از مهمترین موضوعات مدنظر خود می‌داند و می‌گوید: سال گذشته که در کنکور سراسری موفق به انتخاب رشته شدم، خیلی خوشحال بودم که پس از مدرسه به یک محیط جدید آن هم دانشگاهی می‌روم و تجربه ای جدید در این محیط را با حضور دیگر دانشجویان کسب خواهم کرد اما کرونا این فرصت را از ما گرفت.

وی ادامه داد: دانشگاه محیطی دارد که بسیاری از فرزندان این سرزمین آرزو دارند روزی پای به این محیط علمی و دانشگاهی بگذارند چون به گفته پدر و مادرانمان، این محیط می‌تواند تجربیاتی جدید به دانشجویان بدهد و من هم خیلی دوست داشتم با کلاس‌های حضوری وارد این محیط علمی شوم اما کرونا باعث شد فقط در روزهایی که درس عملی داشتم به دانشگاه بروم ولی باز هم این محیط برایم خیلی جذاب تر از مدرسه بود.

این دانشجوی رشته پیراپزشکی که واکسن کرونا را هم دریافت کرده است، اضافه کرد: کلاس غیرحضوری مورد اقبال دانشجویان نیست و امیدواریم همه دانشجویان بتوانند علیه کرونا واکسینه شوند تا روند آموزشی هم مانند گذشته ادامه داشته باشد چون همه می دانیم که تحصیل در دانشگاه با حضور اساتید  و دانشجویان با کلاس های آنلاین و غیرحضوری از زمین تا آسمان متفاوت است.

مریم هم که دانشجوی سال چهارم رشته حقوق است، می گوید: دانشگاه ما هنوز هیچ اقدامی برای واکسینه کردن دانشجویان انجام نداده است البته هربار که سوال پرسیده ام وزارت بهداشت را مقصر می دانند چون باید دانشجویان هم در اولویت قرار گیرند تا همه واکسینه شوند.

وی ادامه داد: کلاس غیرحضوری اصلا نمی تواند برای ما دانشجویان اثرگذاری خوبی داشته باشد چون اکنون بسیاری از اساتید امتحان میان ترم و پایان ترم را به چند سوال و خلاصه چند صفحه ای از درس خلاصه می کنند و همین امر باعث شده که ما هیچ چیز از درس را متوجه نشویم که امیدواریم با واکسیناسیون همه دانشجویان، بتوانیم دوباره تجربه حضور در کلاس درس، استاد و دانشجو را مانند سال‌های گذشته تجربه کنیم.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشتر اعلام کرده بود که حدود سه میلیون و ٢٠٠ هزار دانشجو در وزارت علوم تحصیل می‌کنند و با توجه به جلسات با مسئولان وزارت بهداشت، استادان و کارکنان دانشگاه‌ها واکسینه می‌شوند و بعد از این گروه دانشجویان با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسن دریافت می‌کنند.

وی همچنین اعلام کرد که واکسیناسیون حدود ۲۰۰ هزار نفر از استادان و کارکنان دانشگاه‌ها از مردادماه سال جاری آغاز خواهد شد، البته پیش‌بینی ما این است که دانشجویان در شهریور، مهر و آبان واکسن را دریافت کنند.

آموزش الکترونیکی دانشگاه‌ها از اسفند ماه سال ٩٨ شروع شد، یکی از موضوعات مهم در آموزش مجازی افت آموزش در دانشگاه‌ها است که بسیاری از دانشجویان فنی و تجربی در این مدت نتوانستند دروس عملی و آزمایشگاهی را به خوبی فرابگیرند؛  همین موضوع لطمه بسیاری به دانشجویان زده است و دانشجویان در وزارت علوم با مشکلات جدی در دروس آزمایشگاهی و کارگاهی روبه‌رو شدند.

با همه این مشکلات تلاش وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه ها همچنان ادامه دارد تا شاید با کلاس‌های حضوری بتوانند بخشی از این مشکلات را حل کنند اما برای حل این مشکلات باید همه دانشجویان واکسینه شوند تا دیگر نگرانی برای خانواده‌های دانشجویان وجود نداشته باشد که علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در این باره هم گفته است: تمام تلاشمان این است که از مهرماه ١٤٠٠ بخشی از دانشجویان کلاس‌هایشان حضوری برگزار شود.

وی ادامه داد: ممکن است تا پایان شهریورماه همه دانشجویان واکسن دریافت نکنند، اما بخشی از کلاس‌های ما غیرحضوری برگزار می شود. واکسیناسیون دانشجویان بر اساس اولویت‌بندی است که در دانشگاه‌ها انجام شده و ستادی در وزارت علوم تشکیل شده است که این اولویت‌بندی را با هماهنگی دانشگاه‌ها انجام داده است؛  بنابراین فکر می‌کنم بخشی از دانشجویان بتوانند حضوری در کلاس درس شرکت کنند و برخی دیگر هم برای ترم بعد یعنی بهمن ماه در دانشگاه حاضر خواهند شد.

خاکی صدیق اضافه کرد: اولویت اول تشکیل کلاس‌های حضوری دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره دکتری خواهند بود، در مرحله بعد دانشجویان کارشناسی ارشد و در مرحله سوم دانشجویانی که دروس عملی دارند، واکسن دریافت می‌کنند. البته برخی دانشگاه‌ها دانشجوی ارشد ندارند که آن دانشگاه‌ها اولویت اول‌شان هم دانشجویان کارشناسی است.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، اکنون دانشجویان دیگر دانشگاه ها در انتظار تزریق واکسن هستند تا بتوانند سال تحصیلی ۱۴۰۰ را بدون دغدغه و نگرانی در کنار دیگر دانشجویان آغاز کنند و این بار دیگر کلاس‌های درس حضوری جایگزین کلاس‌های غیرحضوری شود.

البته بر اساس آمارها هنوز تمام دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند و آنها هم در انتظار تزریق واکسن هستند تا کرونا دیگر مانعی برای تشکیل کلاس‌های درس عملی و آزمایشگاهی آنها نباشد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس آیین نامه جدید فعالیت آموزشی موظف هستند نسبت به اتمام واکسیناسیون دانشجویان، پرسنل و کارکنان آموزشی خود اقدام کنند که بر این اساس تاکنون ۵۶ درصد از دانشجویان علوم پزشکی علیه کرونا واکسینه شده اند.

گزارش روند واکسیناسیون در دانشگاه های علوم پزشکی نشان می دهد تعداد ۲۰۷ هزار و ۷۰۷ دانشجو بر اساس فهرست مورد تایید معاونت آموزشی وزارت بهداشت بر اساس آمار اسفند ماه ۱۳۹۹ در دانشگاه های علوم پزشکی شاغل به تحصیل هستند، اما در مقابل آمار دانشگاه ها در تیر ماه ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۶ هزار و ۲۷۸ نفر بوده است.

آمار دانشجویانی که واجد شرایط دریافت واکسن کرونا بوده و واکسن دریافت کرده اند، تعداد ۱۰۴ هزار و ۸۸۴ نفر است و هنوز ۸۱ هزار و ۱۹۳ دانشجوی دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی در انتظار واکسن هستند، دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، زاهدان، ارومیه و یاسوج ۱۰۰ درصد دانشجویان گروه بالینی را واکسینه کردند.

همچنین در مجموع دانشجویان بالینی و غیربالینی دانشگاه های علوم پزشکی جهرم با ۹۶ درصد، کرمانشاه با ۹۴ درصد و فسا با ۹۰ درصد بالاترین میزان واکسیناسیون دانشجویان را داشته اند. مجموع دانشجویان بالینی که آمار آنها به منظور دریافت واکسن مشخص شده است، تعداد ۱۰۳ هزار و ۳۰۴ نفر بوده که از این تعداد ۷۸ هزار و ۷۰۱ نفر واکسینه شده اند و تعداد ۲۴ هزار و ۶۰۳ نفر در انتظار واکسن کرونا هستند.

تعداد کل دانشجویان غیربالینی در ۶۱ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور ۸۲ هزار و ۹۸۳ نفر اعلام شده است که از این تعداد ۲۶ هزار و ۱۸۳ واکسن دریافت کرده و ۵۶ هزار و ۷۹۰ نفر در انتظار دریافت واکسن هستند. در این میان دانشگاه های علوم پزشکی جهرم و کرمانشاه بیشترین میزان واکسیناسیون دانشجویان غیربالینی را انجام داده اند.

در مجموع ۵۶ درصد از دانشجویان علوم پزشکی تاکنون علیه کرونا واکسینه شده اند که از این میان ۷۶ درصد دانشجویان بالینی و ۳۲ درصد دانشجویان غیربالینی واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ایرنا گفت: واکسیناسیون دانشگاهیان همچنان در انتظار اعلام زمان بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. مسوولان وزارت بهداشت، بارها اعلام کردند که واکسیناسیون دانشگاهیان را در برنامه خود پیش بینی کرده اند که امیدواریم به زودی برنامه زمان بندی برای آغاز واکسیناسیون دانشگاهیان شامل اساتید، کارکنان و دانشجویان را اعلام کنند.

وزارت بهداشت بارها اعلام کرده است که واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ها از مردادماه و واکسیناسیون دانشجویان از شهریورماه آغاز می‌شود که امیدواریم دانشجویانی که امکان بازگشایی دانشگاه ها در مهرماه برای آنها فراهم می‌شود هم برای تزریق واکسن کرونا در اولویت قرار گیرند.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم نیز اعلام کرده است که لیست اساتید و کارکنان دانشگاه ها برای واکسیناسیون به وزارت بهداشت ارسال شده و واکسیناسیون این افراد مستقل از گروه سنی آنها تا مرداد ماه انجام می شود. در صورتی که واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شود، ورودی های قبل از ۹۸ می توانند وارد دانشگاه شوند و تحصیل خود را با گذراندن واحدهای باقیمانده به پایان برسانند. دانشجویان کارشناسی و دانشجویان ورودی جدید به صورت مجازی آموزش می بییند.

معاون آموزشی وزیر علوم، ادامه داد: واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم بر اساس اعلام قبلی وزارت بهداشت، ‌ درمان و آموزش پزشکی از شهریورماه آغاز می‌شود تا عده‌ای از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دروس عملی و پایان نامه و رساله دارند، به موقع دانش آموخته شوند.

به همین منظور آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در شهریورماه واکسن دریافت می‌کنند از مهرماه امکان حضور در دانشگاه دارند، همچنین خوابگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده اسکان این دانشجویان هستند. دانشجویان مقطع کارشناسی هم طبق روال گذشته با آموزش‌های مجازی، ‌ سال تحصیلی را آغاز می‌کنند و دانشجویان ورودی جدید هم از آذرماه واکسن دریافت خواهند کرد. شیوه آموزش این دانشجویان هم از طریق مجازی اعلام شده است.

غلامرضا غفاری سرپرست سازمان امور دانشجویان نیز به ایرنا گفته است که در صورت واکسیناسیون دانشجویان علیه کرونا، خوابگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی در اختیار آنها قرار می گیرد. واکسیناسیون دانشجویان این اجازه را به مسوولان آموزش عالی می دهد که امکان حضور و استفاده بیشتر دانشجویان از ظرفیت های خوابگاهی و دیگر خدمات دانشجویی را فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، اسکان دانشجویان با رعایت پروتکل های بهداشتی برای آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که هم اکنون در خوابگاه ها حضور دارند، اعمال می شود. هم اکنون هر اتاق خوابگاه ها در اختیار یک تا دو دانشجو قرار دارد.

افشین آخوندزاده مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان نیز به ایرنا گفته است: دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌های داخل کشور تحصیل می‌کنند و هم اکنون در ایران حضور دارند به همراه سایر دانشجویان واکسینه می‌شوند، حدود ۲ هزار دانشجوی غیرایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های ایران با وجود شیوع کرونا به کشور خود بازنگشتند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌های دانشگاه‌های محل تحصیل، اسکان دارند البته تعداد دانشجویان پزشکی که در ایران مانده اند، بیشتر از دانشجویان غیرپزشکی است.

وی افزود: بیشتر دانشجویان خارجی که در داخل کشور مانده اند، به دلیل پیش بردن پایان نامه ها و رساله ها برای دفاع و به موقع دانش آموخته شدن است.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان به این نکته اشاره کرد که در زمان واکسینه شدن دانشجویان ایرانی، دانشجویان غیرایرانی هم در لیست قرار دارند، هیچ تفاوتی بین دانشجویان ایرانی و غیرایرانی برای واکسیناسیون وجود ندارد و اولویت با آن دسته از دانشجویان غیرایرانی است که همانند دانشجویان ایرانی باید تحصیلات خود را به موقع به اتمام برسانند.

روز گذشته نیز وزارت علوم اولویت واکسیناسیون دانشجویان را بر اساس سال ورود آنان به دانشگاه اعلام کرد. طبق این اعلام، دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی طی ماه‌های شهریور، مهر، آبان و آذر واکسینه می‌شوند.

به گفته خاکی صدیق، اولویت واکسیناسیون دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی به تفکیک ماه های انجام واکسیناسیون، اعلام شده است.

با توجه به اینکه به خاطر انواع جدید ویروس کرونا میزان بستری و مرگ ناشی از کرونا در ایران روند افزایشی دارد، بسیاری از متخصصان و پزشکان امر بهترین راه مقابله و پیشگیری از کرونا را واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم می‌دانند که امیدواریم با تسریع در روند واکسیناسیون و اهمیت دادن بیشتر مردم به جان خودشان، مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا روز به روز در کشور کمتر شود و ما دیگر شاهد مرگ ۳۵۷ نفر و ابتلای ۳۴ هزار نفر در یک شبانه‌روز در کشور نباشیم.  

کد خبر: 23930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =