کژ کارکردی نهاد خانواده و غفلت از فرزندان

یک جامعه شناس و مدرس دانشگاه گفت: فاصله بین نسلی والدین با فرزندان در حال افزایش است و این مساله ضرورت آموزش مداوم و متناسب رده‌های سنی مختلف والدین را دو چندان کرده است.

علی نوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در بیان تفاوت خانواده‌ها و فرزندان گذشته با امروز اظهار کرد: تک بعدی و دنیوی شدن بیش از حد شدن خانواده‌ها در سایه فردگرایی، مدرنیزه شدن و گسترش شهرنشینی امروزه مساله آفرین شده است.

وی با اشاره به پر اهمیت شدن جذابیت‌های رفاهی زندگی‌های امروزی و تاثیر آن بر کودکان، افزود: دستیابی به امکانات بعضا لوکس زندگی، گاه والدین را گرفتار چند شغل و غافل از مسایل تربیتی و پرورشی کودکان کرده است.  

نوری وضعیت تربیتی حاضر کودکان را برآمده از نوع عملکرد پدر و مادرها خواند و تاکید کرد: نباید با دیدن رفتار فرزندان متعجب یا شاکی شویم. چرا که برای تربیت آن‌ها و انتقال هنجارها و مفاهیم ارزشی اقدام موثری نکرده‌ایم و گرنه فزرندان ما بد نیستند.

این مدرس دانشگاه، خانواده را مهم‌ترین نهاد اثرگذار در اجتماعی شدن فرزندان عنوان کرد و ادامه داد: اگر چه نقش خانواده امروزی به جهت تکنولوژی‌های جدید و آموزش‌های موازی ناشی از آن‌ها کمرنگ‌تر شده اما هنوز نهادی مهم و اثرگذار است.  

این دکترای جامعه شناسی گفت: برگزاری نشست‌های صمیمی  و مشاوره‌های گروهی در درون خانواده‌ها می‌تواند در کاهش تضاد و تقابل بین والدین و فرزندان و همچنین برقراری ارتباط دو سویه مثبت و موثر بسیار موثر باشد.

کد خبر: 24008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =