ضرورت نقش‌آفرینی مردم در طرح تحول محلات

یک آسیب‌شناس اجتماعی معتقد است که طرح تحول محلات باید با استفاده از مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها پیاده‌سازی شود، در غیر این صورت ناپایدار و نافرجام خواهد بود.

علی قائدنیای جهرمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اهمیت مشارکت اجتماعی مردم در مدیریت شهری اظهار کرد: مردم باید نسبت به آینده خود تعلق خاطر داشته باشند و خود را در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محله، شهر و کشور خود سهیم بدانند و در این صورت است که دغدغه‌مندانه برای بهبود اوضاع کشور تلاش می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه هر محله دارای ارزش‌های تاریخی، اجتماعی و کالبدی و در عین حال نقاط قوت و ضعف خاصی است بنابراین تصمیم‌گیری حاکمیتی و یکسان برای همه کارآمد نیست.

این مدیرعامل یک موسسه فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: هویت محله‌ای زمینه مناسبی برای ارتقای وابستگی، تعهد و مشارکت افراد در محله است و می‌تواند با تقویت وابستگی، تعهد و مشارکت، احساس کنترل و نظارت اجتماعی را در محله بالا ببرد و مانع گرایش به رفتارهای ناهنجار در سطح محله شود.

قائدنیای جهرمی با تاکید بر اثربخشی جلب نظرات مردم محلات در مدیریت شهری ادامه داد: اگر فردی از منزل خود خارج شود و متوجه شود که سطل زباله کوچه آن‌ها دچار مشکل شده است و از شهرداری مطالبه کند و یا مثلا با رصد دقیق محله متوجه توزیع مواد مخدر در محله شود و بخواهد در این زمینه اقدامی کند نشانه احساس مسوولیت اهالی محله بوده و بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته‌هایی از اهالی محلات در هر محله، گفت: اگر افراد دغدغه‌مند محلی بتوانند کمیته‌هایی تشکیل دهند و در صورت مصمم و پیگیر بودن از فرمانداری‌ها نیز حکم دریافت کنند نه تنها می‌توانند از جنبه‌های مختلف برای حل آسیب‌ها و ارتقاء سطح سلامت اجتماعی محله خود گامی موثر بردارند بلکه با این جنس از احساس مسوولیت به یاریگران دغدغه‌مند برای سیاستگذاران و مسوولان در مدیریت شهری تبدیل خواهند شد.

کد خبر: 24059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =