فرصتِ دولتِ جدید برای ساماندهی جمعیت سالمند

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: آخرین فرصت کشور برای ساماندهی زیر ساخت‌ها و آمادگی همه‌ جانبه به منظور تبعات سالمندی جمعیت مربوط به دو دولت پیش رو است و امیدواریم به صورت ویژه برنامه‌های این حوزه تبیین، پیگیری و اجرا شوند که تبعات این مساله به کمترین حد ممکن تقلیل پیدا کند.

حسام‌الدین علامه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: مسئولان باید در دو دولت پیش رو تدوین برنامه‌ای منسجم در حوزه سالمندی و جمعیت سالمند را در اولویت قرار دهد چرا که ایجاد زیرساخت‌هایی که ۱۰ سال طول می‌کشد تا در کشور اجرایی شوند، نیازمند تدبیر جدی است و تنها در این صورت می‌توان امید داشت که کشور از بحران قطعی پیش رو نجات پیدا کند.

وی بانک اطلاعات سالمندان را یکی از نیازهای زیرساختی خواند و افزود: پرتال جامع اطلاع رسانی برای ثبت اطلاعات سالمندان و طبقه‌بندی آن‌ها که در مواقع بحران (شبیه دوره کرونا) بتوان به آن دسترسی پیدا کرد نیازی ضروری است.

وی تصریح کرد: بحران صندوق‌های بازنشستگی و متناسب‌سازی حقوق مستمری بگیران تحت پوشش سازمان‌های حمایتی با هزینه‌های واقعی سالمندان دومین چالش است چرا که بیمه مراقبت طولانی نیازی جدی است؛  حدود ۴۰ درصد جامعه بازنشسته حقوق‌بگیر و ۲۰ درصد هم تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند و در این میان ۴۰ درصد می‌مانند که باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود کما اینکه مستمری سالمندی در تمام دنیا نهادینه شده است.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ادامه داد: تربیت نیروی متخصص مورد نیاز سالمندان، توجه به بازنشستگی پلکانی برای استفاده از تجارت بازنشستگان، ایجاد و تبدیل مراکز روزانه سالمندی به عنوان مراکز رفاهی، غربالگری جدی در خانه‌های بهداشت برای سالمندان و مهم‌تر از همه ایجاد محیط دوستدار سلامت از جمله مسایلی است که باید از این لحظه و امروز برای این جمعیت برنامه‌ریزی شود.

علامه تاکید کرد: از آنجایی که تامین زیرساخت‌های حوزه سالمندی ۱۰ سال به طول خواهد انجامید باید امروز موضوع سالمندیِ جمعیت به یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشوری تبدیل شود.

کد خبر: 24760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =