مبارزه با نابرابری اجتماعی باید در اولویت قرار بگیرد

پژوهشگر مسایل اجتماعی و مدرس دانشگاه گفت: نابرابری های طبیعی نباید به نابرابری‌هایی اجتماعی منجر شود و افزایش میزان فقر، بی‌خانمانی و گرسنگی و... برآمده از عادی انگاری رویکرد قشربندی اجتماعی است.

علی نوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به دغدغه جامعه شناسان در زمینه روند صعودی نابرابری اجتماعی در کشور اظهار کرد: نابرابری اجتماعی ۹۰ درصد علم جامعه شناسی را شامل می شود، نگرانی جامعه شناسان از این جهت است که روابط و مناسبات اجتماعی شرایطی را رقم بزند که امکان بهره‌مندی جامعه از ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های بخشی از افراد از بین برود و یا به عبارت دیگر شرایطی به وجود آید که امکانات اجتماعی از افراد دارای محرومیت‌ها و یا ویژگی‌های نابرابر طبیعی، سلب شود.

وی افزود: رنگ پوست به خودی خود نابرابری طبیعی است  اما زمانی که سفیدی رنگ پوست باعث شود  افراد از مزایای بیشتری برخوردار شوند در این صورت نابرابری طبیعی به نابرابری اجتماعی تبدیل می‌شود، زن یا مرد بودن یک نابرابری طبیعی است اما اگر تفاوت در برخورداری از مزایا بر مبنای زن یا مرد بودن اتفاق بیفتد نابرابری اجتماعی شکل می‌گیرد،  اگر نابرابری‌های طبیعی مبنایی برای برخورداری یا عدم برخورداری از مزایای اجتماعی شود آن زمان است که نابرابری اجتماعی شکل می‌گیرد و باید با آن مبارزه کرد.

این دکترای جامعه شناسی تصریح کرد: جامعه به طور کلی میل به نابرابری دارد زیرا برخی افراد دارای امکانات و ثروت، از قدرت بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه برخوردار هستند، آن‌ها ارتباطات گسترده‌تر و توانمندی‌های بیشتری در جذب دیگران دارند و رسانه در اختیارشان است در نتیجه مدام می‌توانند برای خود و خانواده‌هایشان کسب ثروت و قدرت کنند و برای اطرافیانشان مزایای بیشتری را ایجاد کنند. بنابراین در چنین شرایطی اداره کنندگان کشور باید عزم و تلاش‌شان در جهت مبارزه با این نوع از نابرابری‌ها باشد.

نوری گفت: اگر مبارزه با نابرابری اجتماعی به فراموشی سپرده شود و یا در سیاستگذاری‌ها اولویتی برای آن قائل نشوند به مرور افراد لایه‌های پایین‌تر اجتماعی در دایره فقر و فلاکت و دیگر آسیب‌های اجتماعی خویش غرق می‌شوند و از دیگر سو زیاده خواهان روز به روز قدرتمندتر و فربه‌تر می‌شوند و در نهایت این مساله کشور را با بحران‌های متعدد اجتماعی مواجه خواهد ساخت.

کد خبر: 25076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =