نگاه آماری به آموزش‌ مهارتی جوانان

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس ارائه آموزش‌های مهارتی برای جوانان در محدوده سنی ۲۰ تا ۲۹ ساله، تازه‌ترین داده‌ها و تحولات آماری حوزه سیاست‌گذاری آموزش‌های فراگیر فنی و حرفه‌ای را منتشر کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، براساس برآورد داده‌ای مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جوانان در حوزه مهارت‌های فنی بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.

این بررسی‌های داده‌ای نشان می‌دهد که سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای جوانان در گروه عمده آموزشی کشاورزی برای گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله در سال ۱۳۹۸ عدد ۵.۸ درصد را نشان داده و این در حالی است که در سال گذشته این عدد به ۶.۷ درصد رسیده است.

همچنین این آموزش‌ها برای محدوده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال در سال ۱۳۹۸ برابر با ۸.۳ درصد عنوان شده و در سال گذشته با افزایش ۶ دهم درصدی به ۸.۹ درصد رسیده است که نشان از توجه و تمرکز نهادهای مرتبط با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه جوانان، بخصوص در بخش آموزش‌های مرتبط با حوزه کشاورزی است.

برآوردهای آماری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه فعالیت‌های فرهنگ و هنر در مدت مذکور، در برخی از محدوده‌های سنی یا ثابت بوده و یا مقداری کاهش را تجربه کرده است، به گونه‌ای که این آموزش‌ها برای گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله در مقایسه سالهای ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۹ در عدد ۶.۹ درصد ثابت بوده و سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله با کاهش ۲ دهم درصدی، در سال گذشته به ۱۰.۷ درصد رسیده است.

در بخش خدمات اما آمار مقایسه‌ای آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای حوزه جوانان، افزایش در محدوده سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله را با صعود از ۳۳.۷ درصد به ۳۶.۲ درصد تجربه کرده است و البته روند نزولی را نیز در محدوده سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله از عدد ۳۴.۳ درصد به ۳۳.۸ درصد به ثبت رسانده است.

اما در گروه فعالیت‌های حوزه صنعت، آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای جوانان، کاهش محسوسی در محدوده سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله از ۵۳.۶ درصد به ۵۰.۲ درصد دیده می‌شود و افزایش بسیار کمی در محدوده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با اعداد ۴۶.۵ درصد و ۴۶.۶ درصد در سال آمار مقایسه‌ای سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نشان می‌دهد.

بر اساس تجربیات اثبات شده در خصوص ارتباط اثربخش آموزش‌های مهارتی و اشتغال برای جوانان و ضرورت توسعه و گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بخصوص در بین اقشار تحصیلکرده، کشورها نیازمند سیاست‌گذاری بلندمدت در حوزه مهارت‌آموزی در راستای اهداف توسعه‌ای هستند.

نگاه آماری به آموزش‌ مهارتی جوانان

۵۲ درصد کارجویان بامهارت جذب بازار کار شدند

مدیرکل دفتر نظارت، به‌سازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور پیش از این گفت: سال ۱۳۹۹ بر اساس طرح رهگیری شغلی، ۵۲ درصد کارجویان با کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، صاحب شغل و جذب بازار کار شدند.

علیرضا طاهرپور با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر درصد اشتغال کارجویان مهارت دیده افزایش یافته است به گونه‌ای که در سال ۹۸ حدود ۵۴.۷ درصد، در سال ۹۷ نزدیک به  ۴۹ درصد، در سال ۹۶حدود ۴۲ درصد و در سال ۹۵ نزدیک به ۳۸.۸ درصد از کارجویان صاحب شغل شدند، اظهار داشت: سالیانه در مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار نفر آموزش‌های مهارتی را در سه‌هزار عنوان شغلی به‌طور رایگان سپری می‌کنند و از این تعداد شرکت‌کننده به‌طور میانگین ۶۲ درصد موفق به کسب گواهی مهارتی در آزمون نهایی می‌شوند که این گواهی‌نامه‌ها ارزش بین المللی و قابلیت ترجمه دارد.

اشتغال پایدار از مسیر آموزش مهارت می‌گذرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتر در خصوص ارتباط فقرزدایی، اشتغال و مهارت‌آموزی گفت: شکستن حلقه فقر تنها با ایجاد اشتغال و البته اشتغال پایدار تنها با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدور است و کار ترویجی و فرهنگی در زمینه مهارت با توجه به اینکه شعار اصلی ما بحث نهضت مهارت افزایی است، بدون حضور صنعتگران و کارآفرینان که دارای مهارت هستند امکان پذیر نیست و آموزش‌های ما در زمینه‌های گوناگون نیز روند مهارت را طی می‌کند.

محمد شریعتمداری با اشاره به تغییر بازار کار در جهان و اینکه پوست اندازی بازار کار در جهان ما را به سمت مهارت‌افزایی هدایت می‌کند، اظهار داشت: مراکز صنعتی متوجه این نکته شده‌اند که با اداره سنتی و بدون مهارت‌افزایی امکان ادامه کار در مسیر رونق تولید و توسعه ندارند.

۴۵ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای، فارغ التحصیلان هستند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای پیش از این در گفتگو با آتیه آنلاین با اشاره به وضعیت بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: بیش از ۴۵ درصد از کارآموزان سالیانه سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان تشکیل می‌دهند و بخش بزرگی از این آمار مربوط به رشته‌های فنی است و این نکته‌ بسیار مهمی است که باید مورد دقت قرار گیرد.

علی اوسط هاشمی اظهار کرد: بسیاری از دولت‌ها بر این نکته اذعان دارند که هر کس به مهارت روز و منطبق بر نیاز بازارها روی آورده و در کنار آن، آینده‌پژوهی درست در کشورش صورت گرفته باشد، کمتر فرصت‌های اشتغال را از دست داده و با ریزش کمتری مواجه شده‌اند و این مهم در برخی از کشورها با روی‌آوری به مهارت و دستیابی به یک نظام آموزش مهارتی که ضامن تربیت اینگونه انسان‌های کارآمد است، سبب‌ساز حفظ اشتغال و شرایط اقتصادی پایدار شد.

وی با تاکید بر این نکته که صرفاً نمی‌توانیم یک نگاه مقطعی و نسخه‌ای به شرایط داشته باشیم و اینکه روند ایجاد تغییر و نگاه عمیق به مسئله مهارت آموزی می‌تواند منجر به ایجاد یک سیستم ثابت پایدار در تربیت نیروی کار توانمند دارای مهارت برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای شود، خاطرنشان کرد: با استناد به قانون باید ‌۳۰ درصد از آموزش عالی باید در زمینه مهارت‌آموزی باشد و همچنین ۵۰ درصد از آموزش و پرورش باید به سمت مهارت‌آموزی‌ حرکت کند و بخشی از آمار بالای بیکاری در راستای عدم توجه به این الزامات قانونی است.

کد خبر: 25227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =