اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار با تغییر نگاه جامعه

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در خصوص موانع اشتغال و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش گفت: بزرگترین مانع در این زمینه، به عدم تربیت دختران برای اداره مالی یک خانواده (در شرایط اضطراری) بر می‌گردد.

فاطمه عباسی در گفت وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: بسیاری از عوامل به صورت مستقیم و غیر مستقیم  موانعی در مسیر و فرآیند اشتغال‌زایی در سطح کلان  ایجاد می‌کنند و تاثیرگذاری هر عامل نیز در گروه‌های مختلف سنی، جنسی، دانشی و ... بر حسب شرایط، کم یا زیاد می‌شود بنابراین با توجه به تخصصی بودن این مساله اقتصاددانان می‌توانند این موضوع را واکاوی و بررسی کنند.

وی ادامه داد: در رابطه با موضوع اشتغال زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی می‌توان گفت که موانع کارآفرینی و اشتغال‌زایی آن‌ها در چند دسته کلی قابل طبقه‌بندی است. برخی از این موانع به خود زنان و برخی دیگر به جامعه و بازار کار مربوط می‌شود.

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور افزود: تعداد زیادی از زنان اگر به هر دلیلی، همسر خود را از دست بدهند یا اینکه سرپرست مرد (به هر دلیلی)، امکان تامین مالی خانواده را از دست بدهد (مثلا از کار افتاده شود و بیمه نیز نباشد)، شرایطی مشابه زنان سرپرست خانوار پیدا می‌کنند. پس باید گفت که یکسری از موانع به نوع نگرش و نگاه ما به دختران و عدم تربیت آن‌ها برای اداره مالی یک خانواده (در شرایط اضطراری) بر می‌گردد که اتفاقا مانع بزرگی هم هست.

عباسی گفت: دسته دیگر موانع به جامعه بر می‌گردد. سازمان‌ها و دستگاه‌های حمایتی که باید بعد از بروز مشکل، این زنان را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند، امکانات محدودی را در این رابطه در اختیار دارند.

وی تصریح کرد: در جامعه‌ای که ایجاد اشتغال برای افراد عادی و دارای تخصص و تحصیلات دانشگاهی به یک معضل تبدیل شده، ایجاد شغل برای یک زن سرپرست خانوار تحت پوشش دستگاه حمایتی که در سطح پایین‌تری از دانش و مهارت و منابع مالی به سر می‌برد مسلما بسیار سخت‌تر و دشوارتر است. همه این موارد در حالی است که سازمان‌های حمایتی که بیشتر وظیفه و تخصص مرتبط با حمایت را در اختیار دارند، در این راه تنها هستند و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با اشتغال از قبیل وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... نیز وظیفه ای برای خود در این رابطه نمی‌بینند.

وی در پاسخ به لازمه اشتغال‌زایی برای زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار گفت: پرورش دختران توانمند از خانواده و مدرسه شروع می‌شود پس باید یکسری برنامه‌ها برای گروه‌های مختلف سنی طراحی کرد تا با مقتدرسازی آن‌ها (با صرف هزینه‌های کمتر)، از به وجود آمدن مشکل در سنین بالاتر، جلوگیری کرد.

عباسی بیان کرد: با توجه به اینکه مشکل اشتغال زنان ریشه در مسایل کلان دارد بنابراین برای رفع آن‌ها باید برنامه‌ها و اقدامات متفاوتی را طراحی و به اجرا درآورد.

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: تغییر نگاه عموم جامعه به زنان سرپرست خانوار و حمایت از اشتغال و توانمندسازی آن‌ها یکی دیگر از لازمه‌های ایجاد اشتغال برای این زنان است. اگر قوانینی برای الزام کردن کارفرمایان به اولویت قراردادن به کارگیری زنان سرپرست خانوار در مشاغل مختلف داشته باشیم می‌توانیم به بهبود شرایط آن‌ها، کمک شایان توجهی داشته باشیم.

وی افزود: مشارکت کلیه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ... در فرآیند اشتغال زنان سرپرست خانوار یکی دیگر از لازمه‌های این موضوع است. در حال حاضر، دستگاه‌ها، فقط سازمان حمایتی را مسوول این موضوع می دانند و مسوولیتی برای خود در این رابطه متصور نیستند. باید تمامی ظرفیت‌ها به میدان آورده شود و با تقسیم کار مناسب، این موضوع را به سرانجام رساند. تمام مردم نیز می‌توانند در این زمینه نقش حمایتی داشته باشند و از هر طریق ممکن، مثلا در اولویت قرار دادن خرید محصولات تولیدی این زنان، به اشتغال این زنان کمک کنند.

کد خبر: 25329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =