موانع پیش روی توسعه انرژی تجدیدپذیر در ادارات

طبق مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۵ قرار بود استفاده از انرژی‌های خورشیدی در ادارات دولتی توسعه یابد و ۲۰ درصد برق مصرفی وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی از محل انرژی تجدیدپذیر تامین شود اما مسئولان شهرداری می‌گویند که وزارت نیرو به وظایف خود در این رابطه عمل نکرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، استفاده از انرژی خورشیدی و دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک انرژی پاک در دنیا مورد توجه است. بر اساس برآوردها به زودی منابع نفتی به پایان می‌رسند برای همین دولت‌ها به دنبال انرژی جایگزین برای نفت هستند. انرژی باد، خورشید و دیگر اقسام انرژی تجدیدپذیر شاید همان آلترناتیوی باشد که دنیا از آن در آینده برای تامین انرژی بهره خواهد برد.

در حالی که استفاده از انرژی تجدیدپذیر در دنیا رو به توسعه است، در ایران نفت خیز به دلیل عدم صرفه اقتصادی، کمتر به این مسئله توجه شده است.

البته در سال ۱۳۹۵، نهضتی برای استفاده از این نوع انرژی در کشور ایجاد شد. بر اساس مصوبه هیات وزیران در این سال، قرار بود ۲۰ درصد برق مصرفی وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود. اما مسئولان شهرداری می‌گویند که وزارت نیرو به این مصوبه عمل نکرده است.

وزارت نیرو همچنین اقداماتی را برای توسعه انرژی تجدیدپذیر بر روی پشت بام خانه‌ها آغاز کرده بود. این وزارتخانه به متقاضیان برای خرید پنل خورشیدی وام می‌داد تا خانوارها بتوانند بخشی از نیاز برق خود را از طریق انرژی پاک تامین کنند.

البته مسئولان وزارت نیرو یکسال پس از اجرای طرح نصب پنل بر روی پشت بام‌ها اعلام کردند که در تهران امکان اجرای طرح نیست زیرا بسیاری از پشت بام‌ها فضای آفتابی کافی برای تامین برق در اختیار ندارند و از سوی دیگر از آنجا که پنل خورشیدی نمی‌تواند تمام نیازهای ساختمان را تامین کند و در هر صورت مشترک به برق شهری وابسته است، مردم تمایلی به استفاده از پنل‌های خورشیدی ندارند.

تصویب نامه‌ای که اجرایی نشد

بر اساس «تصویب‌ نامه درخصوص تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی از انرژی‌های تجدیدپذیر» که در سال ۱۳۹۵ پس از تایید هیات وزیران به مرحله اجرا رسید، وزارتخانــه‌هـا، موسسـات و شـرکت‌هـای دولتی و نهادهای عمومـی غیـر دولتی، بانـک‌هـا، شـهرداری‌هـا و … طبق فهرسـتی کـه وزارت نیـرو تعییـن و اعـلام کرد، موظف شدند طــی دو ســال بخشی از نیازهای انرژی خود را از منابع تجدید پذیر تامین کنند.

بر اساس این مصوبه، مجموعه‌های ذیربط باید تا سال ۱۳۹۷، حداقــل ۲۰ درصــد از بــرق مصرفــی سـاختمان‌هـای خـود را از انـرژی‌هـای تجدیـد پذیـر تامیـن می‌کردند. وزارت نیرو هم موظف بود تعرفه برق مصرفی وزارتخانه‌ها، مؤسـسات و شرکت‌های دولتـی و نهادهای عمومی غیردولتی را براساس نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تعیین کند.

با وجود این مصوبه، شینا انصاری، مدیرکل اداره محیط زیست و توسعه ‌پایدار شهرداری تهران به آتیه‌آنلاین می‌گوید: سال گذشته شهرداری تهران اقدامات زیادی برای توسعه انرژی تجدیدپذیر در زیر مجموعه‌های خود انجام داد. با این حال متاسفانه وزارت نیرو به‌ عنوان عهده‌دار نقش اصلی در همکاری بین بخشی به منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه تولید برق، به تعهدات پیشین خود در راستای قراردادهای گذشته با شهرداری عمل نکرده و هیچ گونه قرارداد جدیدی نیز منعقد نکرده است.

وی اضافه می‌کند: شهرداری تهران در حال حاضر حدود ۴۰ نقطه یا مکان را به نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی اختصاص داده است که «نیروگاه های منصوبه» در شهرداری تهران با ظرفیت حدود ۶۰۰ کیلووات قابلیت تولید ۹۰۰ مگاوات ساعت برق در سال دارند که این مقدار تولید، از انتشار حدودا ۷۰۰ تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری به‌عمل می‌آورد و معادل کاشت ۳۵۰۰ اصله درخت در شهر تهران است.

کد خبر: 25332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =