ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات شدند و امروز به ادامه بررسی آن پرداختند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس قرار گرفت. در نشست نوبت عصر روز گذشته گزارش کمیسیون های صنایع و معادن و فرهنگی درباره عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات قرائت شد. همچنین یک نماینده مخالف و یک نماینده موافق به اظهار نظر پرداختند.

امروز نمایندگان به ادامه بررسی صلاحیت زارع پور پرداختند.

عباس‌زاده مشکینی: وزیر پیشنهادی ارتباطات در این حوزه تخصصی ندارد

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهاد ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: متاسفانه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تحصیلکرده رشته کامپیوتر بوده و در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصصی ندارد.

وی بیان کرد: این وزارتخانه حداقل ۲۰ میلیارد دلار تجهیزات زیربنایی دارد و نیاز به وزیری متخصص دارد. یک وزارتخانه استراتژیک نیازمند تفکر، تجربه و تخصص استراتژیک می‌باشد. از سویی دیگر شفافیت یک مولفه مهم برای وزارت است. آقای زارع پور بنده شنیده‌ام که شما در جایی گفته‌اید که مخالف روح طرح صیانت هستید و در جایی دیگر گفته‌اید که موافق آن هستید. از شما خواهش می‌کنم پشت این تریبون شفاف به همه اعلام کنید که با این طرح مخالف هستید یا موافق؟.

عباس‌زاده مشکینی ادامه داد: مردم آذربایجان انتظار داشتند چند وزیر زیربنایی از این خطه در کابینه حضور داشته باشند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند اگر در یک جامعه‌ای کارگزارانی انتخاب کنیم که شایسته‌تر از آنان در جمع باشند خیانت است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما امروز باید مانند یک پزشک جراح عمل کنیم بر روی مریض پارچه انداخته و فقط موضع جراحی را ارزیابی کنیم. بحث کنونی ما نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این وزارتخانه یک وزارتخانه‌ زیربنایی بوده  شاهراه سایر وزارتخانه‌ها جهت پیمودن توسعه به شمار می‌رود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید برای هر وزارتخانه به صورت اهم و برای وزارتخانه ارتباطات به صورت اخص از نیرویی استفاده کنیم که واجد دو مولفه خواستن و توانستن باشد. وزیر پیشنهادی مولفه خواستن و انگیزه را دارد اما در خصوص تخصص، متاسفانه ایشان در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصصی ندارد. وزیر پیشنهادی تحصیلکرده رشته کامپیوتر یا IT است در حالی که ما در وزارتخانه متخصص ICT می‌خواهیم. بیش از ۹۵ درصد وظایف این وزارتخانه زیرساختی است.

عباس‌زاده مشکینی در ادامه تاکید کرد: ما باید به فرق بین متخصص ICT به IT توجه داشته باشیم چرا که مانند فرق بین پزشک و مهندس پزشکی می‌باشد. پزشک می‌تواند از دستگاه سی تی اسکن استفاده کند اما نمی‌تواند دستگاه را بسازد یا تعمیر کند. در این وزارتخانه ما نیاز به یک متخصص بین‌رشته‌ای داریم. ایشان یک روز سابقه کار در این وزارتخانه را ندارند.

وی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی نمی‌تواند وزارتخانه‌ای را که از یکصد هزار کارمند و مهندس و متخصص تشکیل شده و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد را مدیریت کند. در این حالت باید وزارتخانه را به صورت اتوپایلت پیش ببرد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: این وزارتخانه حداقل ۲۰ میلیارد دلار تجهیزات زیربنایی دارد و نیاز به وزیری متخصص دارد. یک وزارتخانه استراتژیک نیازمند تفکر، تجربه و تخصص استراتژیک می‌باشد. از سویی دیگر شفافیت یک مولفه مهم برای وزارت است. آقای زارع پور بنده شنیده‌ام که شما در جایی گفته‌اید که مخالف روح طرح صیانت هستید و در جایی دیگر گفته‌اید که موافق آن هستید. از شما خواهش می‌کنم پشت این تریبون شفاف به همه اعلام کنید که با این طرح مخالف هستید یا موافق؟.

نماینده آبادان: از ویژگی‌های زارع‌پور تخصص و تجربه است

سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس در موافقت خود با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همه توانمندی‌های مورد نیاز به پشتوانه تحصیلات و سالها تجربه درحوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی کشور در آقای زارع‌پور وجود دارد.

وی افزود: یکی از وزرای خوب کابینه عیسی زارع پور است. ابتدا گفتند خواستن و توانستن. در خواستن ایشان شکی نبود در توانستن به تخصص و تجربه اشاره کردند. اتفاقا یکی از ویژگی‌های زارع‌پور تخصص و تجربه است. شگفتم که چطور منتقدان انگشت انتقاد را به سمت تخصص ایشان گرفتند؟ جوانی گناه نیست. این جوانان بودند که جنگ تحمیلی را به بهترین شکل ممکن اداره کردند. نه تخصص داشتند و نه سابقه فرماندهی. با این حال عیسی زارع‌پور دارای عالی‌ترین سطح تحصیلات در رشته مهندسی کامپیوتر هستند. همچنین از نخبگان و افراد صاحب نظر در زمینه فضای مجازی هستند.

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه تجربه قابل قبول ایشان نشان از انتخاب درست سید ابراهیم رئیسی دارد، گفت: در بحث مخابرات کارهای خوبی صورت گرفته و نقص ما در بخش فناوری اطلاعات و نرم افزار است. گفتند این وزارت خانه ۱۰۰ هزار نفر نیرو دارد. این آمار غلط است. این وزرات خانه ۱۰ هزار نیرو دارد. آمار ۱۰۰ هزار نفری برای پیش از خصوصی‌سازی مخابرات است. این وزارت خانه باید زیرساخت‌های فضای مجازی کشور را تأمین کند، راهبر دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال باشد، همچنین باید میدان‌دار زیرساخت‌های نرم‌افزاری کشور باشد. همه این توانمندی به پشتوانه سالها تجربه در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی کشور در آقای زارع‌پور وجود دارد.

محفوظی در ادامه موافقتش با عیسی زارع‌پور اظهار کرد: ایشان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کردند که کارش سامان‌دهی و توسعه فضای مجازی به معنای امروزی بود. ایشان دوره مدیریت ۵ ساله خود خوش درخشیدند. راه‌اندازی چندین خدمت الکترونیکی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دوره مدیریت ایشان در سال ۸۸ باعث شد وزارت خانه فرهنگ به عنوان وزارت برتر در خدمات الکترونیکی شناخته شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با استناد به فعالیت الکترونیکی زارع‌پور در قوه قضائیه گفت: بخش زیادی از رضایتمندی مردم از قوه قضائیه مربوط به خدمات الکترونیک است که به همت آقای زارع پور راه اندازی شد. ۵.۵ میلیون مراجعه کننده به قوه کاهش پیدا کرد و در بحران کرونا مرگ و میر را کاهش داد. همچنین ۱۰ درصد زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کم کرد.

محفوظی ادامه داد: زارع‌پور راه اندازی سامانه‌های فراوان و اپلیکیشن‌هایی نظیر استعلامات الکترونیکی و آنلاین کردن دادگاه‌ها را در کارنامه خدمات خود دارد اما ما انتظارات نیز از ایشان در حوزه وزارت ارتباطات داریم.

محفوظی در پایان گفت: انتظار داریم ایشان در جهت خارج شدن انحصار اپلیکیشن‌های خارجی از فضای مجازی کشور و راه اندازی شبکه ملی ارتباطات و اجرای آن به نفع مردم و بهره‌مندی عموم جامعه از مزایای آن برنامه‌های عملیاتی و اجرایی ارائه کنند.

نظری: زارع‌پور رویه شفافی ندارد

سید غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تجربه کافی ندارد، گفت که دلیل مخالفتم با آقای زارع‌پور به دلیل فقدان رویه شفاف او است. او به نمایندگان مخالفِ طرح صیانت از فضای مجازی می‌گوید که با این طرح مخالف است، بعد در کمیسیون فرهنگی که اعضای آن طراح این طرح بودند بیان می‌کند که موافق طرح صیانت است. این روحیه وزیر قابل قبول نیست.

وی افزود: از رئیس دولت به دلیل نادیده‌ گرفتن جمعیت ۳۰ میلیونی آذری زبانان در کابینه سیزده گلایه دارم. دلیل مخالفتم با آقای زارع‌پور به دلیل فقدان رویه شفاف او است. او به نمایندگان مخالفِ طرح صیانت از فضای مجازی می‌گوید که با این طرح مخالف است، بعد در کمیسیون فرهنگی که اعضای آن طراح این طرح بودند بیان می‌کند که موافق طرح صیانت است. این روحیه وزیر قابل قبول نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که سابقه زارع‌پور متناسب با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، اظهار کرد: وزارت ارتباطات وزارت گسترده‌ای است. آقای زارع‌پور تنها مسئول IT در قوه قضاییه بوده و طبیعتا تجربه‌ای برای اداره وزارت ارتباطات را ندارد. او جوان و نخبه است اما تجربه لازم را ندارد.

نظری خاطرنشان کرد: در کلاب هاوس شنیدم که آقای زارع‌پور در هیچ کدام از شبکه‌ های مجازی خارجی عضو نیستند این یعنی ایشان یا با شماره خود عضویت ندارد یا اعتقادی به شبکه‌های مجازی ندارد.

نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار است زارع‌پور وزیر وزارتخانه‌ای شود که کارگزاران مخابرات روستایی در آن با مشکل مواجه هستند و هنوز وضعیت استخدامی آنها مشخص نیست. در برنامه‌شان چیزی برای رسیدگی به این مشکل دیده نمی‌شود. به نظرم ایشان توانایی وزارت ارتباطات را ندارد.

یوسفی: رشته تخصصی مرتبط وزیر پیشنهادی ارتباطات فراموش نشود

مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رشته مرتبط وزیر پیشنهادی ارتباطات با حوزه زیرساخت حوزه فضای مجازی گفت: اگرچه در نظام اسلامی در حوزه زیرساخت ها اقدامات خوبی شده است ولی در این حوزه نیز باید کار شود.

وی افزود: کابینه توانمند یعنی کارامدترین فرد و متخصص ترین فرد در آن حوزه، تا آن فرد بتواند مشکلات مردم را در حوزه کاری خود رفع کند، حال کارامدی چگونه تشخیص داده می‌شود؟ اول با ارائه برنامه و دوم با ارائه کارنامه شخص تا مشخص شود که آیا ایا فرد مورد نظر تحول گرا بوده و یا در بحث تعارض منافع اقدام مثبت داشته است یا خیر؟ جوان بودن به معنای صرفا جوانی برای مجلس موضوعیت ندارد. نباید رشته تخصصی وزیر پیشنهادی که مرتبط با حوزه زیرساخت می‌باشد را فراموش کنیم، اگرچه در نظام اسلامی در حوزه زیرساخت ها اقدامات خوبی شده است ولی در این حوزه نیز باید کار شود، از سوی دیگر در حوزه مدیریت منابع و حکمرانی نیز باید توجه لازم را داشته باشم و بدانیم که این فضا امروز با اقتصاد مردم گره خورده است، بر همین اساس معتقدیم وزیر پیشنهادی در این حوزه باید  باید دارای شهامت باشد، راه اندازی مرکز دیجیتال که رخ داد سابقه نداشت، این موضوع  یعنی وی شهامت این کار را دارد، سابقا مردم باید برای دریافت ابلاغ های قضایی در مراکز قضایی در صف های طولانی حضور پیدا می‌کردند اما با ایجاد مرکز ابلاغ الکترونیک اقدام خوبی شکل گرفت.

این عضو هیات رییسه مجلس بیان کرد: یکی از موضوعاتی که نمایندگان باید برای رای اعتماد به آن توجه کنند ساماندهی نیروهای شرکتی و نیروهایی است که در بحث پرداخت حقوق دچار مسائلی هستند، چه در حوزه وزارت ارتباطات و چه در وزارت نفت و  بازنشسته ها، این حوزه نیز نیازمند اقدامی مثبت می‌باشد.

یوسفی گفت: حکمرانی دیجیتال و توجه به تعاملات بین المللی و ایجاد پهنای باند و مبادلات اینترنتی می‌تواند برای ما در این حوزه ایجاد بازار کند، از سوی دیگر شبکه ملی اطلاعات توسعه پایدار در حوزه زیرساختی نیز موضوع مهم دیگری است که نیازمند توجه می‌باشد، در بحث اقتصاد دیجیتال برخی می‌گویند قرار است فضای مجازی بسته شود، اما ما نماینده مردم هستیم و اقتصاد مردم در فضای مجازی برای ما مهم است، حفظ مالکیت باید مشخص شود، متاسفانه عملا نظارتی بر این فضا وجود ندارد، ما خواهان سامان دهی این حوزه هستیم.

وی اضافه کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان موضوع مهم دیگر است، باید بپذیریم که در حوزه دیجیتال می‌توانیم  با برنامه ایشان به سهم ۱۰ درصدی برسیم و این با حمایت از پلتفرم های داخلی و فعالین حوزه دانش بنیان امکان پذیر است، ما در حوزه روستایی دارای ۳ و نیم میلیون دانش اموز هستیم، با توجه به بحث آموزش در فضای مجازی این جمعیت در حوزه برای دسترسی به اینترنت پر سرعت نادیده گرفته شدند که باید مورد توجه باشند.

در ادامه عیسی زارع پور به دفاع از برنامه هایش برای تصدی وزارت ارتباطات پرداخت.

زارع پور: افتخار می‌کنم که دغدغه حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشته‌ام

عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افتخار می‌کنم که دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشته‌ام.

وی در این جلسه افزود: پیش از هر چیز بر خود می‌دانم که از هیئت رئیسه مجلس تشکر کنم که فرصت دادند و ما توانستیم نظرات خود را در کمیسیون‌های تخصصی مطرح کنیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم نقد پذیرم و در هر موقعیتی نقطه‌ نظرات کارشناسان و نخبگان را روی سر می‌گذاریم و توجه خواهیم کرد. وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه صحبت‌هایم را در دو بخش شرح حال و برنامه‌ها برای وزارت ارتباطات اعلام می‌کنم، گفت: متولد سال ۱۳۵۹ در اسلام آباد غرب کرمانشاه هستم که تمام رشدم را در همین منطقه محروم داشتم. همچنین عضو هیئت علمی گروه شبکه‌های کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت بودم که تمام مقاطع لیسانس، پسا لیسانس و دکترایم در همین رشته گذرانده ام و همچنین در دانشگاه نیو سالت ولز استرالیا تحصیل کردم و سابقه راه‌اندازی و تاسیس مرکز رسانه‌های دیجیتال را در کارنامه خود دارم.

وی افزود: افتخار می‌کنم در دوران مسئولیت در اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی صدها شرکت پا گرفتند.

زارع پور خاطرنشان کرد: در حوزه قوه قضائیه نیز در حوزه‌های مختلف با کار و مجاهدت شبانه روزی همکارانم مدیر مجموعه جوانان با پشتکار هستم و کار مراجعان و مردم را در قوه قضاییه تسهیل کردیم.

وی افزود: اینجانب به عنوان یکی از میلیون‌ها تربیت یافته مکتب امام خمینی و مقام معظم رهبری به عنوان جوان گام دومی آماده‌ام که تجربه ۱۵ ساله خودم را به کار گیرم و با کار و مجاهدت شبانه روزی همه ظرفیت‌های فناوری مهم را به کار گیریم تا جایگاه انقلاب اسلامی را ارتقا دهیم و ایرانی هوشمند را رقم بزنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد: امروز فناوری ارتباطات و اطلاعات تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شده و بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور و  ۳۵ میلیون از جوانان در این عرصه حضور دارند. امروز فناوری اجتماعی شده و در اعماق زندگی مردم رسوخ کرده و اگر در این حوزه برنامه‌ریزی فعال نداشته باشیم قطعا به آسیب‌های آن دچار خواهیم شد.

وی افزود: این فناوری فرصت بی نظیری را برای ما فراهم کرده که باید از آن استفاده کنیم و جهش بی نظیری داشته باشیم و رهبری نیز تاکید داشته‌اند.

زارع‌پور بیان کرد: فناوری شمشیری دو لبه است و فرصت‌ها و تهدیداتی دارد. به عنوان کارشناس این حوزه می‌گویم که فرصت‌های آن بیشتر است و اگر برنامه‌ریزی برای آینده داشته باشیم می‌توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

وی گفت: با بررسی اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده‌ام و درباره مهمترین چالش‌ها و نگاه راهبردی راهکارهای اجرایی و عملیاتی مهمی را در نظر گرفته‌ام که اولین حوزه حوزه حکمرانی دیجیتال است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات خاطرنشان کرد: امروز این فناوری سبک حکمرانی در دنیا را تغییر داده و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده است. امروز عصر پلتفرم‌ و نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می‌کند.

وی افزود: عمق راهبردی کشورها را این پلتفرم‌ها تعیین می‌کنند و از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کردیم. الحمدلله پلتفرم‌هایی در سطح جهانی به دست جوانان ایرانی ساخته شده است مانند تاکسی‌های اینترنتی و باید بتوانیم این کار را برای کشورهای دیگر هم انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر ما در این حوزه فعال باشیم به این میزان تحت تاثیر پلت‌فرم‌های خارجی قرار نخواهیم گرفت. ما باید بر ظرفیت‌ جوانان خود تکیه کنیم. اگر ۱۰ سال قبل مسیری را که در حوزه فضایی طی می‌کردیم ادامه می‌دادیم امروز در این حوزه حرفی برای گفتن داشتیم. بنده نگاه راهبردی برای حکمرانی در فضای دیجیتال کشور دارم. البته این موضوع ملی بوده و صرفا به وزارت ارتباطات باز نمی‌گردد.

زارع‌پور در ادامه اظهار کرد: در خصوص شبکه ملی اطلاعات که بیش از ۲۰ سال است می‌خواهیم آن را اجرا کنیم اما به دلایل مختلفی هنوز محقق نشده است چندین نکته حائز اهمیت می‌باشد. متاسفانه به غلط عده‌ای فکر می‌کنند با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت قطع می‌شود. بنده به عنوان یک متخصص عرض می‌کنم که شبکه ملی اطلاعات از افتخارات هر کشوری است و با راه‌اندازی آن دسترسی کاربران به شبکه جهانی قطع نخواهد شد. چرا باید وقتی یک پیغام را ارسال می‌کنیم بسته‌های اطلاعاتی ما از کشور خارج شود؟ از سوی دیگر هم باید هزینه‌ پهنای باند بین‌المللی را بپردازیم و هم امنیت ما به خطر می‌افتد. طبیعتا این امر منطقی نیست و بنده قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را در طی زمانبندی معینی که از سوی شورای عالی فضای مجازی تعیین شده جهت پیشبرد امورات کشور راه‌اندازی کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر دسترسی کلیه روستاها دارای جمعیت بالای ۲۰ هزار خانوار به شبکه پرسرعت اینترنت تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد. این موضوع دغدغه اکثر نمایندگان است. بنده از هزاران دانش آموزی که به خاطر دسترسی نداشتن به اینترنت نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند مطلع هستم و قول می‌دهم ظرف یک سال و نیم آینده این مشکل را حل کنم. از سوی دیگر ظرفیت شبکه انتقال داده داخلی در حال اشباع است و بنده قول می‌دهم ظرف مدت دو سال آینده ظرفیت آن را جهت برهم نخوردن تبادلات الکترونیکی افزایش دهم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطر نشان کرد: تحقق دولت الکترونیکی از دیگر اولویت‌های بنده می‌باشد علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در طول سال‌های گذشته ما هنوز در این حوزه عقب هستیم و از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از لحاظ کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ کشور در دنیا قرار داریم. ما باید این شاخص را ارتقاء دهیم.

زارع‌پور در ادامه گفت: بنده با سابقه یک دهه کار در الکترونیکی کردن خدمات عرض می‌کنم که ظرف چهار سال آینده با تعامل با بخش‌های مختلف در راستای الکترونیکی کردن خدمات پرکاربرد و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه‌ی خدمات الکترونیکی گام بردارم و ۳۰ پله جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در شاخص‌های جهانی ارتقاء دهم. از سویی دیگر با همکاری با سازمان امور استخدامی به سمت استفاده از هوش مصنوعی به جای مداخلات انسانی در برخی از امور گام بردارم.

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال از دیگر اولویت‌های بنده است در برخی از کشورهای دیگر نیروهای جوان آن درآمدی بیش از درآمد نفتی ما از حوزه برنامه‌نویسی دارند. بنده قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده از ظرفیت این حوزه برای اشتغالزایی استفاده کنم. اخیرا شنیدیم که یکی از کشورهای همسایه ویزای طلایی برای جذب برنامه‌نویس در نظر گرفته است اگر ما ظرفیت‌های لازم در کشور را فراهم کنیم دیگر نخبگان ما برای کار در این حوزه به خارج از کشور نخواهند رفت.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به ضرورت حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: امروز خانواده‌های ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضای مجازی نگران هستند حتی کشورهایی که این فناوری را تولید کردند ابزارهایی برای خانواده‌ها جهت مدیریت کودکان خود در این فضا فراهم کرده‌اند. ما نیز وظیفه خود می‌دانیم که این نگرانی را برای خانواده‌ها برطرف کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر از نظرات و دغدغه‌های تمام کاربران استفاده خواهیم کرد. حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مردم در این فضا وظیفه ماست. چرا یک پلت‌فرم خارجی باید به خود اجازه دهد تا اطلاعات میلیون‌ها کاربر ما را با مشکل روبه‌رو کند؟ در بحث صنعت فضایی نیز متاسفانه به دلیل نگاه سیاست زده در سالیان گذشته از ظرفیت‌ها غافل شدیم. مردم هنوز خاطرات خوش پرتاب‌های موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ایرانی را در دهه ۸۰ فراموش نکرده‌اند. متاسفانه در سال‌های اخیر این روند رشد متوقف شده است. بنده قول می‌دهم از ظرفیت تمام جوانان و نخبگان برای بازگرداندن این صنعت به ریل شکوفایی خود استفاده کنم. بنده در حوزه خدمات پستی و مالی برنامه‌های متعددی دارم.

پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، رای گیری برای وزرای پیشنهادی انجام می شود که پیش بینی می شود که رای گیری روز سه شنبه انجام شود.

کد خبر: 25661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =