گردشگری ایران در کُمای کرونا

این روزها بیشتر کشورهای جهان در حال مدیریت گسترش بیماری کرونا هستند و  دروازه‌های جهانی برای پذیرش توریست کم‌کم باز می‌شوند اما همچنان ورود گردشگر به کشور ما در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اگرچه در این دوسال کرونا تمامی بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها را تحت‌الشعاع خود قرار داد اما حالا در بیشتر کشورهای دنیا با انجام واکسیناسیون عمومی بسیاری از افراد با ارائه کارت واکسیناسیون امکان سفر رفتن را دارند، در ایران اما صنعت گردشگری با گذشت یک سال و نیم از همه‌گیری کرونا نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آخرین گزارش آماری، میزان خسارت واردشده به صنعت گردشگری را تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. همچنین به دنبال عدم برنامه‌ریزی این روزها و سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های کرونایی شمار بیکاران این صنعت فقط در سال ۹۹ به ۴۴ هزار نفر رسیده است و ۹۴ درصد سفرهای بین‌المللی نیز کاهش داشته است. به گفته معاون گردشگری ممنوعیت ورود گروه‌های خارجی به ایران از خیلی وقت پیش، یعنی زمانی که ویروس کرونا به خاک ایران رسید و پروازهای بین‌المللی متوقف و مرزها بسته شد، به اجرا گذاشته شده است. پیش‌بینی‌ها بر این بود که صدور ویزای توریستی ایران نهایت تا اواخر سال ۹۹ از سر گرفته شود، اما با شناسایی ویروس جهش‌یافته در برخی کشورها، از جمله انگلیس و عراق و توقف بعضی پروازهای بین‌المللی، این طرح بایکوت شد. با این حال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به آخرین مذاکراتی که با کمیته‌های این ستاد داشته امیدوار بود از تابستان ۱۴۰۰ مرزها به روی گردشگران خارجی باز شود، ولی تیموری، معاون گردشگری نیز در خردادماه خبر داد که به دنبال توافق‌های اولیه، صدور ویزای گردشگری ایران از نیمه دوم تیرماه ١۴٠٠ از سر گرفته می‌شود. اما با گذشت یک ماه و نیم از زمان وعده داده‌شده، ستاد ملی مدیریت کرونا هنوز چنین مصوبه‌ای را صادر نکرده است. گمان متولیان گردشگری بر این است که همزمانی این تصمیم‌گیری با آغاز پیک‌های کرونا در کشور مانع از صدور این مصوبه بوده است.

علیرضا سالاریان ـ رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان ـ چندی پیش  در پیش‌سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران تایید کرد که ویزای گردشگری ایران درحال حاضر با توجه به بخشنامه‌های ستاد کرونا ملی محدود شده است. او تاکید کرد که وزارت امور خارجه رأسا درباره صدور ویزا تصمیم نمی‌گیرد و اکنون هم به خاطر دستور ستاد ملی کرونا صدور ویزا محدود شده است و هرگاه درباره هر کشوری دستوری داده شود براساس آن عمل می‌شود. سالاریان با اشاره به انواع ویزای ایران که شاملِ گردشگری، درمان، تجاری، کار، تحصیلی یا دانشجویی و وابستگان و خانواده می‌شود، افزود: درحال حاضر به دستور ستاد ملی کرونا برای اتباع خارجی فقط ویزای تجاری و درمان، پس از بررسی‌های بیشتر صادر می‌شود. تعداد ویزای دانشجویی هم خیلی کم است و موردی صادر می‌شود. در واقع فعلا برای صدور ویزا حکم کلی نمی‌توان داد، ویزای توریستی که عملا صادر نمی‌شود و سایر ویزاها نیز موردی و پس از بررسی‌های بیشتر صادر می‌شود.

باتوجه به چالش‌هایی که بازار گردشگری با آن مواجه است که می‌توان به رکود شدید اقتصادی، بیکاری و توقف گردشگری بین‌المللی تحت‌تاثیر کرونا اشاره کرد؛ نقش وزیر جدید در گردشگری که این روزها درحال ارائه برنامه‌های‌شان در مجلس برای گرفتن رای اعتماد هستند، بسیار حائز اهمیت است، زیرا در صورت ادامه روند سیاست‌های اشتباه و عدم اتخاذ نقشه راه جدید بازار گردشگری سقوط خواهد کرد.

کد خبر: 25860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =