کمرنگ بودن نقش مجازات  در کاهش جرایم

یک مدرس حقوق و کارآموز وکالت گفت: تجربه نشان داده تشدید مجازات، نقش چشمگیری در پیشگیری‌ از جرایم‌ نداشته و شناخت علل ارتکاب جرایم و اتخاذ رویکردهای‌ پیشگیرانه‌ و اصلاحی، ضروری‌تر و مؤثرتر از واکنش‌های کیفری محض است.

افشین محمدی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: به اعتقاد حقوقدانان در قانون ایران نه تنها تناسبی میان نوع جرم و مجازات آن در جرایم مواد مخدر وجود ندارد بلکه اعمال این قوانین نیز نتوانسته از رشد روز افزون جرایم در کشور بکاهد.

وی افزود: در سال‌های اخیر پرسشی اساسی مطرح می‌شود که آیا اعمال مجازات‌های شدید نظیر اعدام و حبس ابد و... بر بازدارندگی ارتکاب جرایم مرتبط مثلا با مواد مخدر تأثیر داشته است؟ باید گفت، هیچکس مخالف تنبیه و مجازات مجرمین نیست و به نظر می‌رسد مجازات تنها یکی از ابزارهای مواجهه با جرم است.

محمدی ادامه داد: در قانون ایران مثلا در حوزه مبارزه با جرایم مواد مخدر تاکید اصلی عمدتا بر بازدارندگی جرایم پس از ارتکاب جرم است. با این حال اهمیت ارزیابی اثربخشی مجازات در مقایسه با دیگر تدابیر اتخاذ شده در مواجهه با جرم، به جهت ماهیّت تعذیبی، محدودکننده و خلاف کرامت انسانی مجازات بسیار مهم و تعیین کننده است.

این کارآموز وکالت در پاسخ به چرایی افزایش روزافزون جرایم با وجود قوانین کیفری و مجازات گفت: مقوله کارکرد مجازات و میزان تحقّق آن اهمیّت دارد، به نحوی که احراز اثربخشی یک مجازات منوط به این است که ابتدا کارکرد اصلی آن مجازات به عنوان هدف ابتدایی شناسایی شود و سپس باید به ارزیابی میزان دستیابی به آن هدف پرداخته شود.

محمدی گفت: باید برای کاهش جرایم سیاست‌ها و قوانین پیشگیرانه از جمله بهبود وضعیت معیشت اقشار مختلف مردم به خصوص افراد آسیب‌پذیر و حساس مانند جوانان و زنان، آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب بویژه در بین نوجوانان و والدین آنها و نیز توجه به ایجاد سرگرمی و تفریحات مشروع و مردم پسند در جامعه مورد تاکید قرار گیرد.

کد خبر: 26297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =