حمایت از تالیف و کشوری شدن انجمن‌ها دو مطالبه اهل قلم از وزیر فرهنگ

رییس انجمن صنفی داستان‌نویسان تهران حمایت از تالیف به جای ترجمه و تسریع در کشوری شدن انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر ذیل لایحه فراگیر انجمن‌های صنفی پدیدآورندگان که به تصویب هیات وزیران رسیده را از مهمترین مطالبات اهالی قلم از وزیر فرهنگ دولت سیزدهم برشمرد.

به گزراش آتیه آنلاین، بیست‌وهشتم خردادماه ۱۴۰۰ خورشیدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان برگزار و طی آن آیت الله سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رییس‌جمهوری ایران اسلامی و انقلابی انتخاب شد.

بعد از برگزاری مراسم تحلیف در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰ خورشیدی زمزمه‌ها و صحبت‌های مختلفی درباره انتخاب وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم جهت کسب رای اعتماد از سوی مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ها، رویکردها و چالش‌های موجود در حوزه‌های مختلفی که وزیران پیشنهادی با آنها مواجه خواهند بود داغ‌ترین سرخط اخبار و حتی گفتگوهای میان عموم مردم را به خود اختصاص داده بود.

سرانجام مراسم آغاز رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم از شنبه (۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰) آغاز و در روز چهارشنبه (سوم شهریور ماه ۱۴۰۰) با رأی اعتماد اعضای خانه ملت به ۱۸ وزیر از ۱۹ وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم، شاکله، ماهیت و ساختار اجرایی، اداری و برنامه‌ریزی امور کشور در تمامی بخش‌های دولت سیزدهم مشخص شد.

هرچند تا پیش‌از آغاز روند رأی اعتماد و در روزهای پایانی منتج به آغاز این روند، بسیاری از صاحب‌نظران، کارشناسان، فعالان و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف و مربوط به هر حوزه وزارتی نظرات، رویکردها، مطالبات و اهم اقدامات وزرایی که سکان‌دار امور اجرایی کشور می‌شوند آرای خود را در قالب فضای رسانه‌ای منتشر و بازگو کرده بودند؛ اما با مشخص شدن وزیران و انتشار برنامه‌های آن‌ها که از روز پنجشنبه (چهارم شهریور ماه ۱۴۰۰) بر صندلی وزارت‌خانه متبوع خود تکیه داده‌اند رویکرد بیان مطالبات، درخواست‌ها، پیشنهادها و در نهایت انتظارات دست‌اندرکاران و فعالان حوزه‌های مختلف جنبه‌ای عینی‌تر، ملموس‌تر و شفاف‌تر به خود گرفته‌است.

در حوزه فرهنگ و هنر دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان دو موتور پیش‌ران فعالیت‌های گسترده خانواده فرهنگ و هنر در کشورمان شناخته می‌شود. حال با مشخص شدن تصدی‌گری سکان اداره این دو وزارت‌خانه به‌ترتیب در دستان دکتر محمدمهدی اسماعیلی به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی به‌عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در گفت‌وگو با دست‌اندرکاران، فعالان، اهالی فرهنگ و هنر تلاش می‌کند ضمن رصد رویکرد آن‌ها به فراز و فرودهای پیش‌رو حوزه تخصصی فعالیت‌شان؛ دغدغه‌ها، مطالبات و پیشنهادات‌شان را به دو وزیر منتخب، معاونان و مدیران آن‌ها بازتاب دهد.

در سومین گام سراغ آتوسا زرنگارزاده نویسنده و رییس هایت مدیره انجمن صنفی داستان‌نویسان تهران رفتیم و از زبان او ضمن رصد فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم در حمایت از اهل قلم و به ویژه داستان‌نویسان کشور از انتصاب دکتر محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و از مطالبات و خواسته‌های اهالی قلم از این وزیر دولت سیزدهم  جویا شدیم.

حمایت از تالیف و کشوری شدن انجمن‌ها دو مطالبه اهل قلم از وزیر فرهنگ

صدور مجوز تبدیل انجمن صنفی داستان‌نویسان به انجمن ملی از مهمترین اقدامات وزارت فرهنگ دولت پیشین بود

آتوسا زرنگارزاده در ابتدای گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اتفاقاتی که در حوزه کتاب و ادبیات و به ویژه برای داستان‌نویسان کشور در دولت یازدهم و دوازدهم چه زمانی که دکتر سیدعباس صالحی به عنوان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه در قامت وزیر فرهنگ مشغول به خدمت بودند  گفت: یکی از اقدامات خوبی که در دولت گذشته انجام شد بررسی لایحه فراگیر انجمن‌های صنفی پدیدآورندگان آثار هنری بود.

وی ادامه داد: مهمترین حسن این کار که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد آن بود که انجمن داستان‌نویسان تهران نیز مجوز برگزاری مجمع عمومی را گرفت تا بتواند ذیل بررسی لایحه فراگیر انجمن‌های صنفی پدیدآورندگان تبدیل به انجمن کشوری شود.

حمایت از تالیف و کشوری شدن انجمن‌ها دو مطالبه اهل قلم از وزیر فرهنگ

انتخابات انجمن صنفی سراسری باید با حضور تمامی داوطلبان در سطح کشوری برگزار شود

زرنگارزاده درباره آنکه اکنون تبدیل انجمن صنفی داستان‌نویسان تهران به انجمن ملی و سراسری درچه مرحله‌ای قرار دارد خاطرنشان کرد: کشوری شدن انجمن داستان‌نویسان مورد پذیرش قرار گرفته و مجوزهای آن ارائه شده‌است. در ادامه باید اساسنامه ما طی کارگروهی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شکل مشترک تشکیل می‌شود مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت اجازه برگزاری مجمع عمومی برای کشوری شدن داده شود.

رییس انجمن صنفی داستان ‌نویسان تهران در پاسخ به این پرسش که اگر این اتفاق رخ دهد آیا هیات مدیره انجمن نیازمند برگزاری انتخاباتی مجدد خواهد بود یا سرپرستی برعهده انجمن نویسندگان تهران خواهد بود تا مشخص و افزوده شدن دیگر اعضا از سراسر کشور گفت: بنا بر قانون باید انتخابات مجدد در مجمع عمومی برگزار شود تا همه داوطلبان در آن شرکت داشته باشند کنند و هیات‌مدیره جدید انتخاب شود. البته ما می‌توانستیم ابقا شویم ولی به‌خاطر آنکه باید طی رأی‌گیری عمومی و کشوری یا حضور تمام دوستان نویسنده شهرهای دیگر و دخیل بودن آنها در هیات‌ مدیره اساسنامه برای تبدیل شدن به انجمن صنفی کشوری مورد تایید قرار گیرد این بسیار مهم است که انتخابات کامل و جامعی داشته باشیم.

حمایت از تالیف و کشوری شدن انجمن‌ها دو مطالبه اهل قلم از وزیر فرهنگ

شنیدن صدای اعضایی که برای واکسیناسیون نتواسته‌اند عضو صندوق شوند

نویسنده کتاب حالم قرن چندم تو است درباره انتخاب دکتر محمدمهدی اسماعیلی به عنوان سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم و پیشنهادات و مطالبات داستان‌نویسان از وزیر جدید گفت: نخستین خواسته ما که پیش از این نیز در دولت‌های پیشین بر آن تاکید داشتیم آن است که آقای دکتر اسماعیلی همکاری خود را با انجمن‌های صنفی گسترش دهد و در برنامه‌های‌شان تسریع کشوری شدن انجمن‌ها را در اولویت قرار دهند.

نکته دیگر آن است که هنوز بسیاری از اعضای انجمن ما نتوانسته‌اند عضو صندوق اعتباری هنر شوند و یا توجه به آنکه مساله واکسیناسیون این روزها بیش از هر نکته دیگری حائز اهمیت است و در اولویت قرار گرفتن اهالی فرهنگ عضویت آنها در صندوق اعتباری هنر است، هنوز بسیاری از اعضای ما پشت در عضویت و نوبت‌دهی مانده‌اند. تقاضای مهم دیگر اعضای انجمن صنفی داستان‌نویسان آن است که روند ثبت‌نام اعضای جا مانده با شتاب بیشتری صورت گیرد.

نویسنده کتاب هیچ چیز اتفاقی نیست در پاسخ به این پرسش که چه مشکلی در روند ثبت‌نام وجود دارد که اعضای شما نمی‌توانند مراحل عضویت خود را کامل کنند یادآور شد: زمانی که مراحل ثبت‌نام، تایید و رد نهایت عضو شدن با نظارت و مدیریت خانه کتاب بود این روند بسیار کُند و زمان‌بر بود و دوستان نویسنده زمانی طولانی در نوبت به سر می‌بردند. بعد از اعتراض ما و آنلاین شدن مراحل ثبت‌نام با وجود کمی سرعت گرفتن اما مشکلات زیرساختی هنوز این در سرعت این روند تاثیرگذار است و امیدواریم که دولتمردان جدید به ویژه مدیران جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانند صدای من و اعضای انجمن صنفی ما را بشنوند.

سنگینی کفه ترجمه نسبت به تالیف به هویت فرهنگی ایرانی و سالامی ضربه می‌زند

زرنگارزاده درباره مهمترین مطالبات و خواسته‌های اهل قلم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاربه آنکه مطالبه اهل قلم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره مشخص بوده است تصریح کرد: همگی ما دوست داریم که تالیف و حمایت از تالیف در اولویت وزارت‌خانه قرار گیرد. چیزی که ما می‌بینیم بیشتر با سویه‌ای که ناشران در پیش گرفته‌اند حمایت از ترجمه است. نتیجه این نگاه آسیبی است که در نهایت به فرهنگ ایرانی و اسلامی ما وارد می‌شود.

وی ادامه داد: آسیب بعدی و مطالبه‌مان در راستای رفع آن به تیراژ پایین کتاب‌ها به شکل کلی و به طور حاص تیراژ پایین و محدودتر آثار تالیفی نسبت به آثار ترجمه شده است. متاسفانه در این میان نیز ناشران به‌خاطر فروش کم کارهای تألیفی بیشتر به سمت ترجمه روی آورده‌اند. پس لازم است نسبت به این بی‌مهری و کم بها دادن به آثار تالیفی توجهی خاص و نگاهی ویژه از سوی دولتمردان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی این وزارتخانه تدوین شود. باید بررسی جامعی صورت گیرد که تالیف بار دیگر هویت و اهمیت خود را بازیابد.

حمایت از تالیف و کشوری شدن انجمن‌ها دو مطالبه اهل قلم از وزیر فرهنگ

انتصاب فردی آشنا به حوزه فرهنگ در معاونت فرهنگی

آن‌گونه که می‌دانیم آقای دکتر اسماعیلی برنامه‌های جامعی را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی دارد اما امیدواریم که این برنامه‌ها از قالب گفته‌ها و سخنان شرایط عملی شدن به خود گیرد. یکی از اصلی‌ترین اقدامات در راستای عملی شدن این مهم انتصاب فردی آشنا به حوزه فرهنگ در معاونت فرهنگی است.

زرنگارزاده در پایان ابراز امیدواری کرد برای تصدی سمت معاونت فرهنگی انتخابی درست انجام شود چراکه بخش مهمی از دغدغه دوستان نویسنده در این معاونت رقم می‌خورد و گفت: امیدواریم که شاهد اتفاقات مثبتی چون حذف نظارت سلیقه‌ای در مواجهه با فعالیت نویسندگان کشور باشیم.

کد خبر: 26654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =