کسری بودجه یکی از دلایل اصلی تورم است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: کسری بودجه یکی از دلایل اصلی تورم است و خزانه‌داری کل کشور اعلام کرده است که در سه ماهه اول امسال عدم تخصیص بودجه در این سه ماه ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مسعود خوانساری، درباره وضعیت کسری بودجه، اظهار کرد: کسری بودجه یکی از دلایل اصلی تورم است و خزانه داری کل کشور اعلام کرده است که در سه ماهه اول امسال عدم تخصیص بودجه در این سه ماه ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است. اگر شرایط به همین روال ادامه یابد قطعا مشکلاتی ایجاد می‌شود و به صورت فزاینده تورم افزایش می‌یابد.

وی افزود: میزان تورم مردادماه ۴۵.۲ درصد بوده است در حالی که میزان تورم در پایان سال ۹۹ به میزان ۳۶.۴ درصد ثبت شد که این آمارها نشان از رشد زیاد نرخ تورم دارد.  رشد تورم کاهش میزان سرمایه‌گذاری را در پی دارد. پایه پولی به عنوان یکی از عوامل ایجاد تورم ۹.۲ درصد رشد داشته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: تورم پنج ماهه کالاهای خوراکی مشمول یارانه ارزی ۵۸.۴ درصد بوده است. تورم کالاهای غیر خوراکی بدون یارانه ۳۶.۵ درصد بود که نشان می‌دهد که اعطای ارز یارانه‌ای نتیجه‌ای جز فساد ندارد.

خوانساری تاکید کرد: تنها راه نجات کشور ارز تک نرخی است و کمک‌ها باید از طریق یارانه مستقیم به اقشار هدف برسد. بودجه امسال غیر شفاف و غیر عملی بود و کسری زیادی را در آن شاهد بودیم. این کسری از بانک مرکزی تامین شده و به همین دلیل پایه پولی هم افزایش یافته است.

وی ضمن اعلام  آمادگی اتاق تهران برای همفکری با دولت در مسایل مختلف، گفت: امیدواریم رییس سازمان برنامه و بودجه راهکاری ارائه دهند که در ۶ ماه آینده کسری بودجه کاهش یابد تا با اقدامات لازم، شاهد کاهش رشد تورم نیز باشیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: بخش خصوصی تاکنون به دلیل برخی مشکلات با وزارت بهداشت نتوانسته واکسن وارد کند اما این موضوع همچنان پیگیری می‌شود و طی جلساتی با معاون اول رییس جمهوری واردات واکسن را دنبال می‌کنیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق تهران قرار بود سید رضا فاطمی امین وزیر صمت هم حضور داشته باشد که به دلیل حضور وی در برنامه‌ای دیگر، این نشست بدون حضور وزیر جدید صمت برگزار شد.

کد خبر: 26675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =