افسردگی و خودکشی، تبعاتی در ایام کرونایی

یک روانشناس بالینی و استاد دانشگاه گفت: یکی از عوارض میان مدت و بلندمدت همه‌گیری کووید-۱۹ و مرگ‌های ناشی از آن بر خانواده‌ها می‌تواند افزایش نرخ افسردگی در جامعه و به تبع آن افزایش میزان خودکشی باشد.

مهدی لشگری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: خانواده‌ای که فرزند و یا نان‌آور خود را از دست می‌دهد به‌ دلیل ایجاد فشارهای روانی و اقتصادی مجبور است مشکلات سختی را تحمل کند، بنابراین احتمال افسردگی و خودکشی بالا می‌رود.

وی با اشاره به توصیه سازمان بهداشت جهانی گفت: این سازمان تاکید کرده که با توجه به اینکه ویروس کرونا بر سلامت روان بسیاری از افراد، به‌ ویژه کارکنان بهداشت، تأثیر گذاشته داده‌های مطالعات اخیر نیز افزایش میزان پریشانی، اضطراب و افسردگی را تایید می‌کنند.

لشگری بر جدی گرفتن هشدار سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد و افزود:  این سازمان هشدار داده است که بیماری همه‌گیر COVID-19 ممکن است عوامل خطر خودکشی را تشدید کند و از مردم درخواست کرده است که در مورد این موضوع به روشی باز و مسئولانه صحبت کنند و حتی در حین فاصله فیزیکی، یاد بگیرند که علائم هشداردهنده را برای جلوگیری از بروز خودکشی شناسایی کنند.

این دکترای روانشناسی بالینی خودکشی و مداخله برای جلوگیری از آن را یک حالت اورژانسی در خدمات روانشناختی خواند و تاکید کرد: به موازی اقدامات درمانی روانپزشکان و روانشناسان، معمولا دولت‌ها با راه اندازی خطوط تلفنی و یا سایت‌های اینترنتی ویژه و به خدمت گرفتن روانشناسان آموزش دیده نیز تلاش می‌کنند چتر حمایتی وسیع و رایگانی را در اختیار افرادی که تصمیم به خودکشی گرفته‌اند، قرار دهند.

کد خبر: 27365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =