افسردگی‌هایی که به خودکشی ختم می‌شوند

یک دکترای مشاوره بالینی گفت: انواع افسردگی‌ها در به پوچی رسیدن، انزواطلبی و در موارد شدیدتر وادار کردن فرد به انجام رفتارهایی مانند خودکشی تاثیر چشمگیر دارند.

مهدی لشگری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پاسخ به مهم‌ترین علایم هشداردهنده خودکشی اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین علایم ابتلا فرد به افسردگی اساسی است که شدیدترین نشانه‌های آن افکار مرتبط با پوچی، بی‌ارزشی و میل شدید به انزوا و گوشه‌گیری را به همراه دارد و غالبا فرد را به فکر کردن در مورد خودکشی و روش‌های آن وادار می‌کند.

وی افزود: بعضا از دست‌دادن عزیز و یا شغل و شکست های بزرگ مالی و اقتصادی احساس پوچی و بی‌ارزش بودن دنیا را در افراد تشدید می‌کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: افسردگی مزمن و یا خلق افسرده که به دلیل وقایعی مثل شکست‌های عاطفی و یا مالی و اجتماعی منجر به تشدید نشانه‌های افسردگی و اصطلاحاً افسردگی مضاعف شود می‌توانند هشداردهنده در زمینه خودکشی باشند.

لشگری یادآور شد: وجود سابقه خودکشی‌های ناموفق فرد، جنسیت مرد(خودکشی زنان بیشتر حالت نمایشی و کمتر منجر به فوت می‌شود)، سابقه خودکشی در خانواده، وجود ابزار خودکشی آسان مانند اسلحه و یا سم در دسترس فرد و سن نوجوانی و جوانی این هشدارها را تشدید می‌کنند.

تاثیر مصرف مواد، فقر و طردشدگی بر خودکشی  

وی با اشاره به اینکه «هر عاملی که فرد مستعد برای اقدام به خودکشی را بیشتر تحریک کند می‌تواند بر افزایش احتمال خودکشی تاثیر بگذارد»، گفت: مصرف کننده موادی که از خانواده طرد شده و درگیر فقر و مشکلات ناشی از طردشدگی است و یا زن و فرزندی که در خانواده مورد خشونت‌ کلامی و یا فیزیکی قرار می‌گیرد و پشت و پناهی ندارد به احتمال بیشتری برای رهایی خودش از سختی و رنج اقدام به خودکشی خواهد کرد.

این دکترای رونشناسی بالینی در پاسخ به مداخلات مورد نیاز پیشگیری از خودکشی بیان کرد: خودکشی و مداخله برای جلوگیری از آن یک حالت اورژانسی در خدمات روانشناختی است که معمولا دولت‌ها با راه اندازی خطوط تلفنی و یا سایت‌های اینترنتی ویژه و به خدمت گرفتن روانشناسان آموزش دیده تلاش می‌کنند چتر حمایتی وسیع و رایگانی را در اختیار افرادی که تصمیم به خودکشی گرفته‌اند، قرار دهند.

لشگری اضافه کرد: روانشناسان و روانپزشکان نیز وقتی علایم افسردگی مراجعان را بررسی می‌کنند، نسبت به افکار خودکشی فرد آگاهی پیدا می‌کنند و در صورت اطلاع از شرایط خاص مداخلات لازم را انجام داده و خانواده فرد را نیز مطلع می‌کنند.

وی تاکید کرد: دوستان، آشنایان و اعضای خانواده نیز موظف هستند هرگونه صحبت درباره تمایل به خودکشی و یا فکر کردن به روش‌های آن را جدی گرفته و علاوه بر ابراز حمایت و پشتیبانی عاطفی و عملی از فرد، از افراد متخصص نیز کمک حرفه‌ای دریافت و فرد را برای مداخله روانشناختی تشویق و همراهی کنند. همچنین وجود خطوط کمک ۲۴ ساعته یا هات‌لاین و اطلاع‌رسانی گسترده به جامعه می‌تواند در پیشگیری از خودکشی افراد بسیار موثر باشد.

کد خبر: 27988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =