تشویق کابل به مذاکره

صدور قطعنامه پارلمان اروپا در مورد وضعیت افغانستان و اصرار شورای همکاری خلیج فارس به مذاکره ملی در افغانستان نشان می‌دهد که هنوز کابل عزمی برای رفع مشکلات داخلی از خود نشان نداده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با وجود اینکه ۲۰ نماینده پارلمان اتحادیه اروپا در پیش نویس قطعنامه خود خواستار دعوت از احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان شده بودند اما در قطعنامه نهایی این بخش حذف شد، اما با این حال دفتر ریاست هیات پارلمان اروپا در روابط با افغانستان به یورونیوز گفت که احمد مسعود به این هیات دعوت خواهد شد. در همین راستا خبرگزاری یورونیوز در گفتگو با پتراس اوشتراویچوس، ریاست هیات پارلمان اروپا در روابط با افغانستان و با اشاره به ابعاد مختلف این قعطنامه خبر داد که دفتر اوشتراویچوس، اذعان داشت که قطعنامه مصوب متنی درباره احمد مسعود ندارد. این در حالی است که در پیش‌نویس قطعنامه که به امضای ۲۰ نفر از اعضای پارلمان از جمله اوشتراویچوس رسیده بود، از اتحادیه اروپا خواسته شده تا احمد مسعود را به جلسه‌ای در شورا و پارلمان اروپا دعوت کنند.

سرمایه‌گذاری بر روی احمد مسعود

به گزارش یورونیوز دفتر اوشتراویچوس با اشاره به اقدامات این هیات در خصوص ورود به پرونده پنجشیر تصریح کرد که نخستین دعوت از مسعود به پارلمان اروپا از طرف هیات این پارلمان برای روابط افغانستان انجام می‌شود و او برای شرکت در جلسه هیات دعوت می‌شود.  همچنین بخش روابط با افغانستان پارلمان اروپا دلیل این دعوت را شنیدن نظر وی درباره وضعیت افغانستان مطرح کرد. اوشتراویچوس، احمد مسعود را بخش مهمی از سیاست افغانستان توصیف کرد و حل و فصل پرونده پنجشیر به علاوه تعامل با کابل را در گرو ایفای نقش یادگار شیر دره پنجشیر عنوان کرد.

این در حالی است که پارلمان اروپا روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را با ۵۳۶ رای موافق، ۹۶ رای مخالف و ۵۰ رای ممتنع به تصویب رساند که از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو می‌خواهد تا برای سهولت در خارج کردن شهروندان اتحادیه اروپا و افغان‌های در معرض خطر به ویژه از طریق ایجاد کریدور ایمن، همکاری کنند. علاوه بر این در بند ۲۰ پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی اعضای پارلمان اروپا از کمیسیون و بخش سیاست خارجی این نهاد خواسته بودند که وضعیت دره پنجشیر افغانستان را پیگیری کنند. با این حال در قطعنامه نهایی نیز این بند حذف شد.

با وجود واکنش اروپا به پرونده افغانستان و بازیگری تروئیکا (آلمان، بریتانیا و فرانسه) در تحولات این کشور، دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (جمعه) در مصاحبه با خبرگزاری نووستی تصریح کرد: «لازم است در مورد تحریم‌هایی که علیه طالبان اعمال شده، استثناهایی در نظر گرفته شود.»

به نوشته نووستی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه به منظور ایجاد شرایط لازم برای اطمینان از توزیع موثر کمک‌های بشردوستانه در میان افغان‌ها الزاماتی جدی وجود دارد تصریح کرد که لازم است درباره تحریم‌های اعمال شده علیه طالبان استثناهایی در نظر گرفته شو و. من فکر می‌کنم این موضوع باید بعدا در شورای امنیت بررسی شود.

اما در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به پرونده افغانستان، برخی رسانه‌های اروپایی خبر از وجود اختلاف در میان کادر مرکزی طالبان و رهبران فعلی این جریان مسلح سیاسی دادند. در همین راستا مقام‌های بلندپایه طالبان در گفتگو با رسانه رسمی افغانستان اعلام کردند که اختلاف بزرگی بین رهبران این گروه بر سر ترکیب دولت جدید وجود دارد. این منابع مدعی شدند که هفته گذشته بین ملا عبدالغنی برادر، بنیانگذار گروه و یکی از اعضای کابینه در کاخ ریاست جمهوری در کابل درگیری رخ داد.

اختلاف حقانی و طالبان

لازم به ذکر است که از زمان ناپدید شدن برادر از انظار عمومی در روزهای اخیر گزارش‌های تأییدنشده‌ای درباره بروز شکاف‌هایی در رهبری طالبان منتشر شده است. بر همین اساس یک منبع طالبان در گفتگو با بی‌.بی.‌سی مطرح کرد که برادر و خلیل الرحمان حقانی، وزیر امور پناهندگان و یکی از چهره‌های برجسته شبکه حقانی با لحن بسیار تندی با یکدیگر صحبت کردند و در عین حال طرفداران آن‌ها نیز به شدت با یکدیگر مشاجره کردند. این منابع عنوان کردند که دلیل وقوع درگیری عدم رضایت برادر، معاون نخست‌وزیر جدید از ترکیب دولت موقت است. گفته شده است که این اختلاف ناشی از نارضایتی در این باره بوده که امتیاز پیروزی طالبان در افغانستان به چه کسی می‌رسد.

از طرفی بنابر گزارش‌های موجود، برادر معتقد است تمرکز باید بر دیپلماسی افرادی مانند او باشد، در حالی که برخی اعضای گروه حقانی که توسط یک شخصیت ارشد طالبان اداره می‌شود، می‌گویند که این پیروزی از طریق جنگ به دست آمده است. در چنین شرایطی و با افزایش تنش در کابل خبرهای متعددی نیز از وضعیت ملابردار منتشر شد که در واکنش به این قبیل اخبار ملا عبدالغنی برادر معاون نخست‌وزیر طالبان، با انتشار ویدئویی برخی گزارش‌ها در خصوص مرگ یا زخمی شدن خود را رد کرد.

وی در این ویدئو اعلام کرد که گزارش‌ها درباره زخمی شدن معاون نخست وزیر طالبان در جریان درگیری با یک جناح رقیب، عاری از صحت بوده و حال عمومی وی خوب است. علاوه بر این ملابرادر تاکید کرد که رسانه‌ها از وجود اختلافات داخلی میان ما خبر می‌دهند؛ این حقیقت ندارد و بین ما هیچ مشکلی نیست. با وجود برخی تنش‌ها و حتی افزایش اختلافات میان برخی از کادرهای رده بالای طالبان جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. این اظهارات معاون نخست وزیر طالبان در شرایطی منتشر شد که در روزهای گذشته شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی در خصوص اختلاف شدید میان دو جناح طالبان و زخمی شدن عبدالغنی برادر منتشر شده بود.

در این میان کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز با حمایت از ملت افغانستان خود را در روند تحولات این کشور دخالت داده و در همین راستا شورای همکاری خلیج فارس در نشست خود در ریاض با حمایت از ملت افغانستان از جامعه بین‌الملل خواست مسوولیت انسانی خود را در قبال این کشور برعهده بگیرد. بر همین اساس خبرگزاری روسیاالیوم با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی شورای همکاری خلیج فارس نوشت: «کشورهای عضو این شورا در بیانیه پایانی نشستی که با حضور وزیران خارجه امارات، عربستان، قطر، عمان، کویت و بحرین در ریاض برگزار شد، از طالبان خواستند با هدف دستیابی به راه حل جامع برای بحران افغانستان، به گفتگو ادامه دهد».

شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه خواسته است افغان‌ها حل بحران کشورشان را برعهده بگیرند و همه طرف‌ها در افغانستان برای حل بحران موجود اقدام کنند. در بیانیه مذکور بر تضمین منع استفاده از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی یا صادرات مواد مخدر تاکید شده است‌. با این حال تمام این مولفه‌ها نشان می‌دهد که از اروپا گرفته تا حاشیه خلیج فارس، معتقدند که باید مذاکره ملی هرچه سریعتر در دستور کار قرار بگیرد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 28386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =