نگاهی به موج مهاجرت اهالی موسیقی

چند سال پیش بود که موج  مهاجرت بازیگران به خارج از کشور حاشیه ساز شد که با گذشت زمان کمی باز به کشور بازگشتند؛ اما حالا در چند ماه اخیر خبر مهاجرت چندین خواننده و موزیسین مطرح شده است، با اینکه موضوع مهاجرت فعالان عرصه موسیقی از گذشته وجود داشته، اما این موضوع مدتی است شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

به گزارش آتیه آنلاین، چند سال پیش بود که موجی از مهاجرت‌های اهالی موسیقی در جامعه به وجود آمد طوری که حتی چند خواننده پاپ که این روزها از چهره‌های مشهور حوزه خود هستند عازم رفتن بودند اما تلاش برخی تهیه‌کننده‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی باعث شد که آنها از رفتن منصرف شوند؛ اما موج مهاجرتی که در چند ماه اخیر از سال ۱۳۹۹ شکل گرفته، متفاوت بوده و دلایلش فراتر از آن است که عده ای  بتوانند با وجود سکوت مسئولین، مانع آن شوند.

 هرچه‌قدر هم بخواهیم خود را  بی‌تفاوت نشان دهیم و رفتن عده ای از آنها برایمان مهم نباشد،باز هم ذات مهاجرت خوب نیست. هر کدام از آنها که رفتند و آتهایی که در روزهای آینده قصد مهاجرت می کنند دلایلی برای رفتن خود داشته و دارند دلایلی که می‌شد آنها را شنید و برطرف‌شان کرد اگر استعدادهایاین کشور در هر طیف و گونه ای حتی اگر باب سلیقه ما هم نیستند برای مسولان با ارزش باشند؛چراکه با مهاجرت هر چهره موسیقی، مجموعه‌ای از درآمدزایی و هواداری و… است که از ایران می‌رود و در چنین شرایطی صرفاً یک نام و یک شخص ملاک نیست.

در این گزارش  به خوانندگان و نوازندگانی می‌پردازیم که طی یک سال اخیر از ایران مهاجرت کرده‌اند.

مهاجرت رضا شیری

رضا شیری خواننده موسیقی پاپ، آخرین موزیسینی است که طی روزها و هفته‌های گذشته به ترکیه مهاجرت کرده است. او اولین آثارش را در شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر کرد و همین اتفاق باعث ممنوع‌الکاری‌اش شد. او در روزهای گذشته از ایران مهاجرت کرده و به کشور ترکیه رفته و حتی خانواده و فرزندانش را در جریان این اتفاق نگذاشته و بدون خبر قبلی ایران را ترک کرده است. شیری پس از خروج از ایران در برنامه‌ای اینستاگرامی درباره این اتفاق به مسعود صادقلو (خواننده پاپ ساکن ایران) توضیح داده و گفته: «من ۳۷ سال به مملکتم خدمت کرده‌ام و مملکت نیز ۳۷ سال به من خدمت کرده است. من نه فرار کردم و نه از مردم ایران بدی دیده‌ام و نه به مملکتم پشت کرده‌ام. فقط برای تغییر سبک زندگی‌ام پس از ۳۷ سال از ایران خارج شده‌ام.»

مهاجرت مهدی مدرس

این خواننده طی انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامی‌اش این خبر را اعلام کرد. بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی نیز در توئیتر خود در این باره نوشت: «مهدی مدرس خواننده پاپ از مهاجرت همیشگی‌اش از ایران خبر داد. قطعه پرخاطره «پشت صحنه» با همکاری فرزاد فرزین، چاوشی و مهدی مقدم از جمله آثار پرطرفدار وی بود. آلبوم «مدرس شمال» جزو آثار پرطرفدار این خواننده در ایران شد.»

مهاجرت مهراد جم

اما از دیگر خوانندگانی که ایران را برای همیشه ترک کرد مهراد جم است؛ سایت‌های شرط‌بندی در ترکیه توانستند با توافق کامل این خواننده را به این کشور بکشانند.

مهاجرت مانی رهنما

مانی رهنما که یکی از شاگردان زنده‌یاد بابک بیات (آهنگساز و نوازنده) است و در دهه هفتاد همراه با هم نسلانش برای بقا موسیقی پاپ تلاش کرد، یکی دیگر از خوانندگانی است که طی ماه‌های گذشته از ایران به ترکیه رفت. رهنما آن زمان که در ایران زندگی می‌کرد آلبوم‌هایی چون «مرسدس»، «فصل پرواز»، «اعتراض»، «آخرین غزل»، «کجا به خنده می‌رسیم»، «من و تو» و «با خودم می‌رقصم» را با مجوز ارشاد روانه بازار کرده بود. او چند ماه قبل، اوائل تابستان گذشته همراه همسرش به ترکیه مهاجرت کرد و در شب تولدش این خبر را به طور رسمی اعلام نمود.

مهاجرت هومن نامداری

هومن نامداری یکی دیگر از اهالی موسیقی است که همزمان با مهاجرت مانی رهنما و همسرش صبا راد به کانادا مهاجرت کرد. او نوازنده، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی است و شاید نزد عوام از شهرت بسیاری برخوردار نباشد اما اهالی موسیقی و فعالان این عرصه او را به خوبی می‌شناسند. نامداری تا دو سال گذشته به عنوان تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر با احسان خواجه امیری همکاری داشت و قرار بود پس از مدتی وقفه این همکاری ادامه پیدا کند که با مهاجرتش این احتمالات نیز پایان یافت.

نظر دفتر موسیقی

محمد اللهیاری، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره دلایل مهاجرت خوانندگان گفت: با وساطت و پادرمیانی دفتر موسیقی در همین یک سال و نیم گذشته، تعدادی از خوانندگانی که شاید پیش از این یا اصلاً کار نمی‌کردند یا تولید محدودی در عرصه موسیقی داشتند، فعالیت بیشتری داشتند و دست به عرضه و تولید کارهایی با تعداد بالا زدند و اگر از تهیه‌کنندگان آنها پیرامون نحوه فعالیت‌های آنها بپرسید خواهید دید که با وساطت و پادرمیانی دفتر موسیقی این فعالیت‌ها بیشتر شده است. ما اینجا کار تبلیغاتی و شوآف نمی‌کنیم که دائماً هر یک از این کارها را بخواهیم در فضای رسانه پررنگ کنیم. بنابراین طبیعی است وقتی فعالیت یک هنرمند از سر گرفته می‌شود معنی‌اش این است که علاوه بر همکاری‌های هنرمند، در پشت صحنه پادرمیانی‌ها و تلاش‌هایی از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد و سایر نهادها صورت گرفته تا مشکلات حل شود.

اما آیا شرایط بازگشت برای کسانی که پس از مهاجرت بار دیگر تصمیم به بازگشت به کشور بگیرند، فراهم است؟ الهیاری در این زمینه گفت: در این سال‌ها شاهد طرح این موضوع بوده‌ام که پیرامون فعالیت برخی از هنرمندان مهاجرت کرده به خارج از کشور و بازگشتشان به ایران برای فعالیت زمزمه‌هایی مطرح شده است. موضوع پیچیده و پوشیده‌ای نیست که تصمیم‌گیری در رابطه با این مسائل، قطعاً از عهده دفتر موسیقی وزارت ارشاد خارج است. اما طبیعی است اگر ما در دفتر موسیقی با هنرمندی مواجه شویم که خواهان بازگشت به کشور و فعالیت در چارچوب‌های نظام جمهوری اسلامی باشد، به طور حتم در این زمینه با نهادی ذی‌ربط گفت‌وگو و طرح مسئله خواهیم. ولی اینکه به سرانجام برسد یا نرسد طبیعتاً بسته به برخی شرایط است که دفتر موسیقی وزارت ارشاد ممکن است به همه آنها دسترسی نداشته باشد. ما در این زمینه قطعاً اطلاعات آشکاری داریم که ماحصل گفت‌وگوی دوطرفه و عملکرد یک هنرمند است. این مسائل ممکن است در حوزه فعالیت دیگر نهادها دربرگیرنده اطلاعات پنهانی باشد که بر اساس آن باید تصمیمات لازم صورت پذیرد.

کد خبر: 2847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =