پایان عملیات تل‌آویو در جنین

دستگاه امنیتی و نظامی اسرائیل اگرچه با بازداشت دو زندانی فراری فلسطینی به عملیات جست‌وجوی خود پایان دادند اما این فعلاً در حد پاک کردن صورت مساله است و نه کشف علت اصلی آن.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نیروهای رژیم صهیونیستی در جریان حمله نظامیان این رژیم به شهر جنین دو اسیر فلسطینی باقی مانده از میان ۶ اسیری که در یک عملیات هالیوودی از زندان فوق امنیتی جلبوع فرار کرده بودند را دستگیر کردند. خبرگزاری روسیاالیوم روز گذشته در گزارشی با اشاره به چگونگی عملیات دستگیری اسرای جلبوع در جنین نوشت: «نیروهای رژیم صهیونیستی بامداد دیروز (یکشنبه) أیهم کممجی و مناضل نفیعات، دو اسیر فلسطینی باقیمانده از اسرای عملیات جلبوع را در محله جنین بازداشت کردند.

ترس از بازداشت آخرین نفرات

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی کممجی و نفیعات در نتیجه عملیات گسترده امنیتی اسرائیل در مناطق پیرامون زندان در نهایت در منطقه جنین شناسایی و دستگیر شدند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی رژیم صهیونیستی، نیروهای اسرائیلی خانه‌ای در جنین را محاصره کردند و از همه افراد داخل آن خواستند تا ساختمان را ترک کنند که به دستگیری این دو اسیر منجر شد. این در حالی است که برخی منابع عبری مدعی شدند سربازان اسرائیلی همچنین دو تن از دستیاران زندانیان را نیز در ادامه عملیات ضربت دستگیر کردند.

اما در مقابل رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند اعضای گروه‌های مقاومت سعی در مقابله با صهیونیست‌ها در جنین داشتند و درگیری مسلحانه‌ای میان دو طرف شروع کردند. این خبر در شرایطی از سوی رسانه‌های فلسطینی منتشر شد که ارتش رژیم صهیونیستی پس از دستگیری دو زندانی باقی مانده از عملیات جلبوع، از ترس اقدام احتمالی مقاومت، سامانه‌های گنبد آهنین را به حالت آماده باش درآورد.

همچنین رادیو ارتش اسرائیل بامداد روز گذشته (یکشنبه) از آغاز آماده باش برای هرگونه حمله موشکی از نوار غزه پس از اتمام عملیات دستگیری شش زندانی فراری از جلبوع خبر داد. لازم به ذکر است که بامداد دوشنبه ششم سپتامبر ۶ زندانی فلسطینی از زندان امنیتی جلبوع به شیوه‌ای کاملاً بی‌سابقه و از طریق حفر یک تونل فرار کردند. مقامات اسرائیلی بعداً ۴ تن از این اسرا را بازداشت کردند و در نهایت بعد از دو هفته تلاش و جستجوی شبانه‌روزی دو اسیر فلسطینی باقیمانده نیز بازداشت شدند.

پس از عملیات نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل در جنین و بازداشت دو زندانی باقی مانده، دادگاه رژیم صهیونیستی دیروز (یکشنبه) جلسه‌ای را درباره تمدید دوره بازداشت چهار اسیری که از زندان جلبوع فرار کرده و مجدداً بازداشت شدند، برگزار کرد.

در همین راستا شبکه خبری المیادین با انتشار گزارشی در این رابطه خبر از افزایش دوره بازداشت چهارزندانی فراری داده و نوشت: «دادگاه رژیم صهیونیستی در شهر ناصره روز یکشنبه جلسه‌ای را درباره تمدید دوره بازداشت چهار اسیری که از زندان جلبوع فرار کرده و مجددا بازداشت شدند، برگزار کرده است».

به گزارش المیادین این دادگاه دوره بازداشت زکیا الزبیدی و یعقوب قادری را به مدت ۱۰ روز به بهانه تکمیل تحقیقات تمدید کرد.   از طرفی دادستانی رژیم صهیونیستی خواهان تمدید دوره بازداشت اسرا به مدت ۱۲ روز شده بود. موضوعی که واکنش‌های مختلفی را در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی در پی داشت.

در این میان نیروهای مقاومت فلسطینی نیز با حمایت از اقدام صورت گرفته از سوی اسرای عملیات جلبوع اقدام آنها را ستودنی عنوان کردند. مقاومت با طرح این موضوع که این اقدام علاوه بر رخداد ظاهری آن که فرار از یک زندان فوق امنیتی در اسرائیل را از طرف اسراء مظلوم دربند به منثه ظهور رساند، تاکید کرد که این فرار حامل پیام مشخصی برای دستگاه امنیتی و نظامی صهیونیست‌ها بوده و مطمئنا آنها ماهیت این اقدام و پیام مذکور را درک کرده‌اند.

 پیش از این وکیل یکی از اسرای بازداشت شده در رابطه با روند دادگاه و محکومیت اسراء در سیستم قضایی اسرائیل تصریح کرد که وکلای هیئت امور اسرای فلسطین درخواستی را به دادگاه برای حضور اسرا در جلسه محاکمه ارائه کردند اما رژیم صهیونیستی کرونا را برای برگزاری جلسه به صورت مجازی بهانه می‌کند.

به گفته این وکیل دستگاه شاباک تلاش می‌کند تا اتهامات سنگینی را برای تشدید مجازاتشان به آنها بچسباند. این قبیل تلاش‌ها از سوی دستگاه امنیتی اسرائیل نه تنها از سابقه طولانی برخوردار است بلکه بیانگر استیصال صهیونیست‌ها در کنترل و مدیریت اسراء فلسطینی حتی در مراکز فوق امنیتی این رژیم است.

تزریق ترس در جنین

با وجود عملیات گسترده اطلاعاتی که در نهایت منجر به شناسایی و دستگیری اسرای فراری فلسطینی شد، اما به گفته برخی منابع میدانی در جنین، جوانان این منطقه مقابل نیروهای اسرائیلی در بیش از چند محله شهر ایستادند که این اقدام از سوی آنها باعث افزایش فشارهای پلیسی و امنیتی در جنین شد. علاوه بر این با افزایش حضور جوانان در مناطق مختلف شهر نیروهای زیادی از اشغالگران به جنین یورش بردند و منازل برخی از فعالان را محاصره کردند.

از سوی دیگر پدر اسیر فلسطینی که سپیده دم روز یکشنبه پس از دو هفته فرار از زندان جلبوع مجددا بازداشت شد اذعان داشت که عملیات فرار اسراء، حامل پیامی روشن بود که شش اسیر فراری با وجود شناسایی و بازداشت مجدد موفق شدند تا پیامشان را به گوش همگان برسانند.

در این رابطه خبرگزاری آناتولی در گزارشی خبری نوشت: «فواد کممجی، پدر ایهم کممجی، یکی از شش اسیر فراری که در جنین دستگیر شد عنوان کرد که این اسرا پیام اسیرانی که کاملاً فراموش شده‌ و هیچ امیدی در خصوص وضعیت آنها نیست را رساندند. آنها ناقوس اسرا را به صدا درآوردند و باعث شدند امید در دلهای اغلب فلسطینی ها بار دیگر زنده شود».

به نوشته آناتولی وی ابراز امیدواری کرد که این پیام به تمامی کسانی که می‌توانند اسرا را از زندان آزاد کنند، برسد. اسرا وقتی امید به آزادی را از دست دادند، تصمیم گرفتند خودشان اقدام به آزادی خود کنند. در بخش دیگری از گزارش آناتولی به نقل از فواد کممجی آمده است که وقتی ایهم نیمه شب به او زنگ زد و گفت که قصد دارد خودش را تحویل دهد تا اهل منزلی که در آن پنهان شده بودند، در امان بمانند، غافلگیر شده است.

وی با بیان اینکه انتظار داشت ایهم فلسطین را ترک کرده و به یکی از کشورهای همسایه برود، تاکید کرد: «با این تماسش شوکه شدم. ایهم در جنین و در دو سه کیلومتری من بود و از دو هفته پیش کنار من آزادی را نفس می‌کشید و آن وقت من نه او را دیدم و نه اطلاعی از او داشتم».     

به هر ترتیب فرار اسراء عملیات الجلبوع نشان داد که ساختار رژیم صهیونیستی همانطور که از قبل گفته می‌شد به مشکلات و حفره‌های زیادی روبرو است و همین موضوع هزینه‌های امنیتی و سیاسی زیادی را بر روی دست تل‌آویو قرار داد. از سوی دیگر ترمیم ساختار امنیتی رژیم صهیونیستی هم نیازمند هزینه‌های هنگفت است که این مورد هم  می‌تواند ضربه اقتصادی بر پیکره اسرائیل وارد کند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 28646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =