راه حلی برای مشکل کمبود آب و برق در کشور

وزارت نیرو با تکیه بر مباحث پدافند غیر عامل، استفاده از نیروگاه‌های خرد و پراکنده را برای بخش‌های مختلف کشور تجویز می‌کند اما رئیس انجمن نیروگاه‌های پراکنده بر این باور است که به دلیل راندمان بالای ۹۰ درصدی این نیروگاه‌ها و مشکل آب در کشور، باید استفاده از نیروگاه‌های خرد و پراکنده در ایران ترویج شود تا مشکل برق کشور حل شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، خاموشی‌های مکرر در تابستانی که پشت سر گذاشتیم، بخش صنعت را متضرر کرد. بسیاری از صنایع به دلیل اعمال خاموشی‌ها نتوانستند به تولید خود ادامه دهند. تنها نسخه برای برخی صنایع انرژی‌بر استفاده از نیروگاه‌های خرد و پراکنده بود اما در سال‌های اخیر به دلیل برخی مشکلات نظیر تحویل سوخت به این نیروگاه‌ها، فعالان بخش صنعت را در استفاده از CHP دچار تردید می‌کرد.

با این وجود، وزارت نیرو با تکیه بر مباحث پدافند غیر عامل، همواره تلاش کرده است که استفاده از این نیروگاه‌های مقیاس کوچک را در کشور تبلیغ کند.

محمود پوربهزاد، رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین ابا اشاره به مزایای استفاه از نیروگاه خرد و پراکنده، افزود: راندمان نیروگاه‌های خرد و پراکنده را می‌توان تا بیش از ۹۰ درصد افزایش داد. این به مفهوم مصرف سوخت کمتر در کشور است زیرا راندمان نیروگاه‌های بزرگ ۳۷ درصد است.

وی بیان کرد: اگر از آب گرم خروجی اگزوز نیروگاه‌های پراکنده استفاده کنیم می‌توان راندمان آن‌ها را به بیش از ۹۰ درصد رساند. ضمن آنکه در نیروگاه‌های پراکنده آب موتور با دمای ۹۵ درجه وارد رادیاتور می‌شود و رادیاتور نیز این آب را توسط هوا برای مصرف به دمای ۷۰ درجه برمی‌گرداند و می‌توان از آن در شبکه شهری استفاده کرد.

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان اضافه کرد: در مسکو این شبکه آب گرم را به خانه‌ها می‌رسانند و خانه‌ها دیگر از گاز و پکیج استفاده نمی‌کنند. اگر یک نیروگاه پراکنده در شهرک صنعتی ساخته شود، می‌توان سیستم گرمایش این شهرک را از طریق چرخاندن این آب گرم دور سالن تامین کرد.

به گفته وی از آب گرمی خروجی نیروگاه‌های خرد و پراکنده در فصول سرد سال می‌توان برای گرمایش گلخانه‌ها استفاده کرد. همچنین مصرف آب در نیروگاه‌های خرد و پراکنده کمتر از نیروگاه‌های بزرگ حرارتی است و اگرچه نیروگاه‌های پراکنده مصرف گاز دارند اما در مقام مقایسه، بعد از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و آبی، نیروگاه‌های پراکنده از نظر محیط زیستی وضعیت بهتری دارد.

پوربهزاد عنوان کرد: در تمام کشورهای غربی نیروگاه‌های بزرگ در حال تبدیل به نیروگاه‌های پراکنده و مقیاس کوچک هستند. چرا که پخش بودن این نیروگاه‌ها در مناطق مختلف، موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شود.

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان گفت: اگر دولت پول تولیدکنندگان نیروگاه‌های پراکنده را به موقع پرداخت کند و امکانات و تسهیلات بانکی به آن‌ها بدهد، جذابیت سرمایه‌گذاری در این نیروگاه‌ها بالا می‌رود. دولت‌ هم بدون صرف هزینه به راحتی کمبود برق را جبران می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر همه امکانات برای احداث نیروگاه‌های مقیاس بزرگ فراهم باشد ۵ سال زمان می‌برد تا یک نیروگاه هزار مگاواتی احداث گردد. اما هزار مگاوات نیروگاه پراکنده می‌تواند در عرض شش ماه احداث شود و در مدتی کوتاه برق مصرفی را تامین کند.

نیروگاه‌های خرد و پراکنده یا مقیاس کوچک به نیروگاهی گفته می‌شود که بین دو تا ۲۵ مگاوات ظرفیت داشته و در یک فضای کم احداث ‌شود. با توجه به مزایای نیروگاه‌های خرد و پراکنده، تمایل به استفاده از این نیروگاه‌ها در کشور یک دهه قبل بالا گرفت اما ۲۴ آبان سال ۱۳۹۳ عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا به ایسنا گفت: با وجود این که ایران ششمین کشور سازنده نیروگاه صنعتی انحصاری در دنیا است، مشاهده می‌شود که توربین‌های دست دوم و اسقاطی با راندمان ۲۰ درصد با حمایت صنعت نفت و گاز وارد کشور می‌شود.

کد خبر: 28944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =