گرفتگی رگ‌ها، شایع‌ترین مشکلات قلبی

به گفته یک متخصص قلب و عروق شایع‌ترین مشکلات قلبی مربوط به گرفتگی رگ‌های قلبی است که این مشکل حتی می‌تواند اندام‌های تحتانی بدن را نیز درگیر کند. اما با در پیش گرفتن شیوه زندگی سالم، امکان پیشگیری از بسیاری از این مشکلات وجود دارد.  

دکتر سولماز علوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین سایر مشکلات قلبی را اختلالات ریتم قلب (آریتمی) و بیماری فشارخون بیان کرد و افزود: یکی از علل فشارخون، تصلب شرایین یا گرفتگی عروق قلب است.

وی عوامل مهمی را که در ایجاد نارسایی قلبی می‌تواند نقش داشته باشد، تغذیه نامناسب، چاقی و نداشتن فعالیت ورزشی دانست و گفت: همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت و چربی خون بالا هستند و نیز افرادی که از سیگار یا الکل استفاده می‌کنند بیشتر در معرض آسیب‌های قلبی قرار دارند. از طرفی مواردی مانند داشتن اضطراب و تنش و آلودگی هوا زمینه ساز بروز مشکلات قلبی عروقی است.

این متخصص قلب و عروق در بیمارستان تامین اجتماعی خرم‌آباد، شایع‌ترین نشانه بروز مشکلات قلبی را درد جلوی قفسه سینه برشمرد و اظهار داشت: این درد معمولا با فعالیت بیشتر و با استراحت، کمتر شده و حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه نیز به طول می‌انجامد. این درد که به آن آنژین قلبی نیز گفته می‌شود، از جلوی قلب شروع و به فک پایینی و سپس به دست چپ یا هردو دست ختم می‌شود. توجه به این نشانه و درد بسیار مهم است و از این‌رو نباید با سایر دردها به اشتباه گرفته شود. باید دقت کرد، اگر مدت زمان درد آنژین قلبی، افزایش یابد، به معنای این است که فرد در آستانه سکته قرار دارد و لازم است هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کند.

علوی درمان افراد دچار مشکلات قلبی را به سه شیوه برشمرد و افزود: برخی از افراد نیاز به مصرف دارو پیدا می‌کنند، برخی از طریق انجام آنژیوگرافی برای تشخیص مشکلات قلبی و انجام همزمان آنژیوپلاستی برای برطرف کردن گرفتگی عروق تحت درمان قرار می‌گیرند و برخی از بیماران نیز نیازمند انجام عمل قلب باز می‌شوند.

وی مصرف سبزی‌جات و میوه‌ها را برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و حفظ سلامت قلب ضروری بیان کرد و گفت: همچنین مصرف انواع مغزها مانند گردو، بادام و پسته و نیز مصرف حبوبات و استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و سویا برای قلب مفید است. از طرفی استفاده از گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و ماهی برای سلامت قلب تاثیر بیشتری دارد.

متخصص قلب و عروق با اشاره به آن دسته از مواد غذایی که مصرف آن برای سلامت قلب مضر است، تصریح کرد: شیرینی، ‌ گوشت قرمز، چربی‌های جامد و نمک دشمن سلامت قلب است و باید از مصرف بی‌رویه این مواد پرهیز شود.

علوی همچنین انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی به میزان سه تا چهار نوبت در هفته به مدت ۴۰ دقیقه را برای سلامت قلب ضروری دانست و اظهار داشت: پیاده روی باید به صورت تند انجام شود تا برای سلامت قلب، کاهش فشارخون و کاهش وزن نتیجه مفیدی داشته باشد. از طرفی لازم است بیماران دارای مشکلات فشارخون و دیابت که زمینه‌ساز ایجاد مشکلات قلبی است، بیماری خود را کنترل کنند و معاینات مرتب قلب داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماران قلبی که به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند، دارای مشکلات آنژین قلبی هستند، افزود: بسیاری از افراد زیر ۵۰ سال که با مشکلات قلبی عروقی به پزشک مراجعه می‌کنند، از بین آقایان هستند. اما بیشتر بیماران بالای ۵۰ سال را زنان تشکیل می‌دهد. یکی از دلایل افزایش تعداد زنان نسبت به مردان در سن بالا ناشی از این است که زنان بیش از مردان به پزشک مراجعه می‌کنند و مردان در موارد بحرانی اقدام به درمان خود می‌کنند.

کرونا و بیماران قلبی

متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماران قلبی در دوران همه‌گیری کرونا باید توجه بیشتری به سلامتی خود داشته باشند، تصریح کرد: این بیماران به عنوان یکی از گروه‌های پرخطر در مقابل بیماری کرونا به شمار می‌روند و ضروری است که داروهای خود را با دقت بیشتری مصرف کنند و از انجام واکسیناسیون غافل نشوند. در واقع همان نکاتی که مردم رعایت می‌کنند باید با شدت و دقت بیشتری در این افراد رعایت شود.

کد خبر: 29568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =