بیش از یک میلیون نفر در ۶ ماه گذشته خون اهدا کردند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای فروردین تا پایان شهریور سال جاری یک میلیون ۲۴۴ هزار و ۱۰۶ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و ۷ هزار و ۵۶ نفر موفق به اهدای خون شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بشیر حاجی بیگی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: میزان اهدای خون در ۶ ماه نخست امسال در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۳۹۹) ۷ درصد رشد داشت و بیشترین میزان اهدای خون در این مدت مربوط به استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بود.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت استان‌های قزوین، خراسان رضوی، هرمزگان بیشترین میزان رشد اهدای خون را در ۶ماهه نخست امسال داشتند.

حاجی بیگی ادامه داد: از یک میلیون و ۷ هزار و ۵۶ واحد خون اهدا شده در ۶ ماه نخست امسال ۴۵ هزار و ۱۴۳ (نزدیک به ۵ درصد) مربوط به اهدای خون بانوان بود و بیشترین میزان رشد شاخص اهدای خون توسط بانوان در این مدت مربوط به استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و گلستان بود.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در ۶ ماه نخست امسال همچنین یک میلیون و ۷۸۲هزار و ۲ واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشره شده، پلاسما و پلاکت بین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها توزیع شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶ درصد افزایش یافته است.

نیاز به خون همیشگی است

وی گفت: نیاز به خون همیشگی است و بهترین مکان برای ذخیره خون رگ‌های اهدا کنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجام می‌شود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند و یاری کننده انتقال خون و نجات دهنه بیماران باشند.

حاجی بیگی افزود: در مراکز اهدای خون همه پروتکل‌های بهداشتی با حفظ فواصل اجتماعی و همچنین تکریم ارباب رجوع در این مراکز رعایت می‌شود و به منظور اینکه اهدا کنندگان کمتر معطل خواهند شد و از طریق سامانه nobatdehi.ibto.ir می‌توانند وقت بگیرند وسپس به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

وی ادامه داد: اکنون تقریبا موج پنجم کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و واکسیناسیون علیه کرونا هم سرعت گرفته است و از سویی هم کرونا تا حدی تحت کنترل درآمده است و بنابراین لازم است مردم و اهدا کنندگان از همه گروه‌های خونی به‌خصوص گروه خون O و بازهم گروه خونی O منفی برای اهدای خون اقدام کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: اهدا کنندگان خون که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند توجه داشته باشند که فقط افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند، تا ۱۴ روز از اهدای خون معاف هستند و افرادی که انواع دیگر واکسن نظیر سینوفارم و برکت را دریافت کرده‌اند معافیت اهدای خون ندارند و بنابراین به خیال راحت خون اهدا کنند.

وی تاکید کرد: همچنین افرادی هم که به کرونا مبتلا شده باشند یک ماه بعد از بهبودی می‌توانند برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه و خون اهدا کنند.

کد خبر: 29585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =