تعلیق دوکشوری، ماموریت لاپید در منامه

اگرچه مقامات بحرین از سفر وزیر خارحه اسرائیل به کشورشان و افتتاح سفارت ذوق‌زده شدند اما از سوی دیگر مردم این کشور ورود وی را خط بطلان بر پرونده فلسطین اعلام کردند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه به منظور افتتاح سفارت اسرائیل در منامه، وارد بحرین شد. روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در یادداشتی با اشاره به سفر یائیر لاپید به بحرین نوشت که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در توئیتی اعلام کرده عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین از یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس در فرودگاه بین‌المللی بحرین در منامه استقبال کرد.

پیشتر هم اعلام شده بود، لاپید در پاسخ به دعوت وزیر خارجه بحرین به منامه سفر خواهد کرد. بحرین در حالی میزبان وزیرخارجه اسرائیل در منامه است که به گفته مقامات سیاسی این کشور نخستین سفر رسمی لاپید به بحرین به شمار می‌آید.

افتتاح سفارت پس از یک سال

در حالی این سفر دیپلماتیک واکنش های مختلفی را در داخل و خارج از بحرین به دنبال داشته است که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد، وزرای خارجه این رژیم و بحرین سفارت اسرائیل در منامه را افتتاح خواهند کرد و چندین توافق دوجانبه امضا می‌کنند. این در حالی است که دولت بحرین، اواسط سپتامبر سال گذشته در کاخ سفید و با حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امضا کرد؛ اقدامی که اعتراض و خشم ملت این کشور را به همراه داشت.

لازم به ذکراست که در این سفر، آلون اوشپیز، مدیرکل وزارت امور خارجه و عود یوسف، معاون مدیرکل در امور خاورمیانه و روند سازش، لاپید را همراهی کردند. اعزام هیئتی مرکب از مسئولان اقتصادی و امنیتی - سیاسی به منامه نه تنها با اهداف مختلفی در دستور کار وزارت خارجه رژیم صهیونیستی قرارگرفته است، بلکه بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اسرائیلی، تل‌آویو و منامه خطوط مستقیم پرواز که شامل دو پرواز در هفته می‌باشد را از سوی شرکت گلف ایر بحرین افتتاح کردند.

علاوه بر این در بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به نقل از عیدان رول ،معاون وزیر خارجه اسرائیل آمده است: «بحرین مقصد تجاری مهمی برای اسرائیل خواهد بود و افتتاح خطوط پرواز بین دو طرف گام استراتژیک مهمی است که در اقتصاد اسرائیل و نیز گردشگری تاثیر به سزایی خواهد داشت؛ زیرا این پروازها اجازه دسترسی ارزان و راحت به شرقی‌ترین نقاط را می‌دهد و معتقدیم این گام مهم دیگری در تحکیم روابط با کشورهای شورای همکاری در چارچوب توافقات ابراهیم است که گام‌های همکاری در زمینه‌های دیگر را فراهم می‌کند».

اما وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از ورود به منامه و دیدار با مقامات بحرینی در جمع خبرنگاران تأکید کرد که اجرای راهکار تشکیل دو کشور برای حل بحران میان فلسطین و این رژیم در حال حاضر محال است.

در همین راستا شبکه خبری روسیاالیوم در گزارش تفصیلی نوشت: «یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در جریان سفر به بحرین  سفارت این رژیم را در این کشور افتتاح  و کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را با عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه این کشور برگزار کرد».

به گزارش روسیاالیوم لاپید در این دیدار گفت که وی حامی مخلص راهکار تشکیل دو کشور است و آن را راهکار درستی برای مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی می‌داند، اما تحقق این هدف در زمان کنونی محال بوده و برای همین بهتر است روی بهبود شرایط معیشتی فلسطینی‌ها متمرکز شویم.

آنچه در ایراد چنین اظهاراتی از سوی لاپید در رسانه های بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت، تاکید وی بر این مساله بود که وی به عنوان رئیس حزب آینده‌ای هست این اظهارات را ایراد می‌کند، نه به عنوان نماینده رژیم صهیونیستی.

به نوشته روسیاالیوم وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با بیان اینکه فرصت‌های ما مشترک است و تهدیداتمان هم مشترک است و منبع آن دور نیست تصریح کرد: «جنگ جهانی میان فرهنگ زندگی و فرهنگ مرگ و ویرانی وجود دارد. با دوستانمان در شورای همکاری خلیج فارس رهبری ائتلافی جسورانه میانه‌روها را برعهده داریم و به دنبال ایجاد آینده شکوفایی برای ثبات هستیم».

اعتراض به تعمیق روابط با  تل‌آویو

اما در مقابل الزیانی نیز با اشاره به اینکه بحرین به دنبال تقویت همکاری با اسرائیل در تمام زمینه‌ها هست اذعان داشت ما صلح و مذاکره را به عنوان گزینه استراتژیک قبول داریم. وی گفت: «سفر تاریخی لاپید به منامه به خاطر پیشرفت چشمگیر روابط دو طرف طی یک سال اخیر و نشان دهنده تمایل مشترک ما برای تحقق صلح و ثبات در سرتاسر خاورمیانه و پایبندی صریح بحرین به صلح و همکاری است».

وی به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: «اجرای راهکار تشکیل دو کشور نشان می‌دهد که حقوق و منافع تمام طرف‌ها اهمیت زیادی دارد. بحرین به درخواست از تمام طرف‌ها و جامعه بین المللی برای تحقق این هدف ادامه می‌دهد.»

از سوی دیگر حمد بن‌عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز در دیدار با لاپید گفت: «امضای توافق‌ ابراهیم دستاورد تاریخی مهمی در مسیر تحقق صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه و برآورده کردن آرمان‌های مردم درباره امنیت و ثبات است. صلح یک گزینه استراتژیک برای بحرین است و دیدگاه بحرین بر پایه تقویت ارزش‌های تفاهم و مذاکره و همزیستی مسالمت‌آمیز است».

این سفر در حالی در رسانه‌های بین‌المللی انعکاس یافت که تمرکز بر روی حواشی آن بیشتر بود. بر همین اساس مردم بحرین روز پنجشنبه در اعتراض به سفر یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به این کشور و توافق خفت بار عادی‌سازی روابط با تل‌آویو دست به تظاهرات زدند.

این در حالی است که مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین با انتشار گزارش این تظاهرات نوشت: «تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن شعارهایی در محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین نوشته شده بود».

همچنین جنبش ابتکار ملی بحرین علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سفر لاپید به این کشور، تاکید کرد که رژیم اشغالگر دست به انواع و اقسام جنایت در حق ملت فلسطین می‌زند و اراضی آنان را مصادره، خانه‌هایشان را تخریب و ساکنان آن را آواره و بی‌سرپناه می‌کند و در پی یهودی‌سازی شهرها و مناطق فلسطینی به ویژه قدس و مسجد الاقصی است.

در این بیانیه آمده که ملت بحرین به هیچ وجه از سفر این جنایتکار اسرائیلی استقبال نمی‌کند. این بیانیه می‌افزاید که مسئله فلسطین کانون قطب نمای نزاع با دشمن صهیونیستی است.

در آخر باید خاطرنشان کرد که حضور اسرائیل در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نه تنها بر بی‌ثباتی منطقه می‌افزاید، بلکه این امکان را به تل‌آویو میدهد تا به صورت مستقیم و بدون واسطه به پیشبرد سیاست‌های سلطه گرایانه خود در این قبیل کشورها ادامه دهد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 29664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =