تهران نیازمند نگاه جدید برای الگو شدن است

شهردار تهران گفت: ما در شهرداری به نگاه جدیدی نیاز داریم تا تهران، الگویی برای شهرهای دیگر دنیا باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زاکانی شهردار تهران در پایان جلسه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: ما در شهرداری به نگاه جدیدی نیاز داریم تا الگو برای شهرهای دیگر دنیا باشد و بتوان تحولی را با هم فکری خلق کرد. این تحول برپایه یک هویت ایرانی اسلامی و یک عدالت تحقق یافته است و در شهر دانش گسترده‌ای مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد:براساس این نگاه یکسری اختیارات، امکانات و نیازهایی داریم که در اختیار مجموعه‌های دانش بنیان قرار می‌دهیم. اختیارات شهرداری در جهت تلاش برای شکل جدیدی از بافت شهری قرار خواهد گرفت. امکانات هم مبتنی بر توسعه این خلاقیت‌ها در شهر باید فراهم شود مانند مباحثی در خصوص ایجاد صندوق نوآوری، ایجاد کارخانه‌ها و پارک‌های فناوری و تغییراتی که در شهر صورت خواهد گرفت.
زاکانی گفت: نیازهای زیادی در شهرداری داریم که می‌توانیم بر پایه تولیدات داخلی و نوآورانه و خلاقانه داشته باشیم. کارگروهی شکل گرفت تا اختیارات، امکانات و نیازها را در راستای رشد و توسعه شهر قرار دهیم تا هم خود شهرداری رشد کند و به درآمد منطقی و پایداری برسد و هم نیازهایش برطرف شود و بنا شد تا هر فصل نشستی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشیم و درباره نتایج و اقدامات لازم تصمیم گیری کنیم.

برای جمع آوری و چهره جدید شهر از کودکان کار ومعتادان متجاهر، به همکاری نیازمندیم 

شهردار تهران درباره جلسه‌ای که پیش از این جلسه با مسئولان بهزیستی داشت، هم گفت: شهر ابعاد مختلفی مثل موضوع‌های اجتماعی دارد که شامل کودکان کار، اعتیاد و مسائل دیگر می‌شود. سازمان بهزیستی مشکلات، برنامه‌ها و تجربه‌های خود را مطرح کرد تا شهرداری نیز مسولیت عظیمی در این باره بپذیرد. دوره‌های قبلی مسولیت کمتری در قبال این مسائل داشته است و امیدواریم بتوانیم با همکاری همه دستگاه‌ها و اهتمام ویژه شهرداری چهره شهر را منزه و پاک کنیم و از پلشتی‌هایی که در شهر وجود دارد و روح مردم را درگیر کرده بکاهیم.
وی گفت: این کار آنقدر بزرگ است که از توان یک دستگاه خارج است، اما این دغدغه اساسی نظام اسلامی است و امیدواریم شهری را داشته باشیم که گوشه گوشه آن تعلیم و تربیت و رشد را برای ما داشته باشد، نه پیام بزهکاری و مشکلاتی که امروز شاهد هستیم.
زاکانی در پاسخ به اینکه بهزیستی تا چه اندازه کمک کننده به حل این مشکلات بوده است، گفت:نگاه ما به گذشته برای عبرت است، ولی برای سرزنش نیست، درس از اشتباهات گذشته می‌گیریم و از قوت‌ها استفاده می‌کنیم، اما اگر می‌خواهیم آینده را بسازیم نیاز به کمک همه است مثلا از دستگاه قضا و نهادهای انقلابی تا نیروی انتطامی و بهزیستی و به طور جدی شهرداری باید با جدیت مسائل را دنبال کند که ان شاء الله ما رفع دغدغه جدی از جسم و روح مردم از شرایط بد شهر داشته باشیم و مشکلات را رفع کنیم.
وی ادامه داد:این کار نیاز به همکاری و برنامه ریزی دقیق و صبر و حوصله دارد و با همکاری هم می‌توانیم این‌ها را محقق کنیم.

علم و فناوری را در شهر برجسته می‌کنیم 

شهردار تهران گفت: یکی از رویکردها برای توسعه شهر این است که علم و فناوری را برجسته کنیم وهمه نیازهای شهرداری را از طریق شرکت‌های دانش بنیان به اشتراک بگذاریم
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در ادامه گفت: وقتی به شمال و جنوب تهران نگاه می‌کنیم تنها وجه مشترک آن بی هویتی است و برای حل این مسأله باید برای هم افزایی بین شهرداری و نهادهای حاکمیتی و حکومتی و به صحنه آوردن مردم تلاش کنیم.
وی افزود: باید چند ویژگی را در شهر تهران زنده کنیم و یکی از این مسائل توجه به علم و فناوری در شهر به مثابه یک دانشگاه و کارخانه است. باید همانند سایر شهرهای جهان یک ارزش افزوده در شهر ایجاد کنیم و با همکاری و پیوستگی می‌توان از میان‌برها به اهداف رسید.
زاکانی ادامه داد: نوع نگاه ما به تهران متفاوت است و ضمن ارج نهادن به مسیر طی شده تا امروز به دنبال تعریف یک موجودیت جدید از شهر و تحول در بخش نرم افزاری و سخت افزاری شهر و تبدیل آن به الگو هستیم.
شهردار تهران افزود: شهرداری مجوزها، چارچوب‌های قانونی، زیرساخت‌ها و امکاناتی از جمله بزرگترین شبکه فیبر نوری را که استفاده حداقلی از آن می‌شود، دارد که درواقع از بخشی از توانمندی‌ها استفاده می‌شود و بخش عمده آن مغفول است.
وی عنوان کرد: بحث بعدی نیازهای مادی است که شهرداری در زمینه فناوری و برای شرکت‌های دانش بنیان بازار گسترده‌ای را فراهم می‌کند و ما نیز می‌توانیم خرید خدمت کنیم و با مشارکت، پیش خرید و شیوه‌های نوین تامین این نیازها را با کمک همه دستگاه‌ها انجام دهیم.
زاکانی ادامه داد: بحث علمی و فناوری جذابیت‌های ویژه‌ای برای ما دارد و باید بتوانیم شهر را بر مدار درآمد پایدار اداره کنیم و این بستر می‌تواند بالنده، پویا و رشد دهنده شهر باشد. همچنین در حوزه سخت افزاری می‌توانیم ورود پیدا کنیم و نوع نگاه را به شهر تغییر دهیم تا شهر در جهت تولید و رشد و تعالی حرکت کند و از قبل آن شهرداری نیز رشد کند و در یک پله بالاتر نسبت به شرایط موجود خود قرار گیرد.
شهردار تهران گفت: سر فصل اول در این حوزه تشکیل یک صندوق نوآوری شهر است تا زمینه توسعه این فعالیت‌ها را فراهم کنیم. پارک‌های فناوری و خانه‌های نوآوری که البته مرکز آن در حال حاضر وجود دارد را باید توسعه دهیم و میدان عمل را برای تلاشگران و اندیشمندان شهر باز کنیم.
وی تصریح کرد: محدوده‌ای در جنوب غرب تهران در حدود ۴۷ هکتار وجود دارد که در دل فضای سبز این محدوده، می‌توانیم مجموعه‌های نوآوری را ایجاد کنیم و در اختیار مردم و فعالان قرار دهیم.
شهردار تهران بیان کرد: سرفصل دیگر در حوزه فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ نوآوری است که در این زمینه می‌توانیم امکانات تبلیغی و فرهنگ سراهای شهرداری را به میدان بیاوریم و تبلیغ را به سمت این جنس کارها سوق دهیم.
وی گفت: به عنوان یک مطلوب به دنبال این هستیم که شهر را به عنوان یک موجودیت جدید بشناسیم و بشناسانیم و در این مسیر قابلیت شهرداری را بالا ببریم تا رشد پیدا کند و بازیگر فعالی در این عرصه باشیم و مردم و شهر را از قبل این مسائل تحول یافته ببینیم. باید ضمن برطرف کردن نیازها، انتفاع شهرداری نیز در نظر گرفته شود و هم نیاز ما برطرف شود و هم مشارکت کنیم تا درآمد پایدار برای شهرداری نیز در بر داشته باشد.
زاکانی خاطرنشان کرد: کمیته کار مشترکی در این زمینه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل و سرفصل‌ها تعیین شود و بعد از آن وارد مرحله عملیاتی و منتج به کار و قرارداد شود تا از خروجی‌های آن نیز بهره‌مند شویم. بهتر است هر سه ماه یکبار جلسه مشترک داشته باشیم تا این همکاری‌ها استمرار یابد و از مرحله حرف عبور و حاصل عملی را داشته باشیم.

کد خبر: 29763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =