ردیف‌هایی که شفافیت نیاز دارند

در روزهای گذشته اختصاص بودجه‌ای به نام شهید سلیمانی و واکنش‌های مربوط به آن و در نهایت تکذیبیه سازمان برنامه و بودجه واکنش‌های زیادی به این بودجه‌ها برانگیخت. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، برای شورای عالی حوزه علمیه قم، چند مؤسسه حوزوی، چند مؤسسه تحقیقاتی وابسته به حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و چند مجمع بین‌المللی بودجه‌هائی در نظر گرفته شده است.

به گزارش آتیه آنلاین نامه دیروز زینب سلیمانی، ‌ فرزند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در آن تاکید کرده بود که «به نمایندگی از سوی خانواده شهید سلیمانی ضمن تشکر از دغدغه مسوولان محترم اجرایی و دست اندرکاران تنظیم بودجه، به اطلاع میرسانم اقدام شایسته در این زمینه، حذف عنوان بنیاد از ردیف بودجه ۱۴۰۰ و اختصاص این بودجه ها به حل مشکلات مردم و ترویج مکتب حاج قاسم است که سلوک آن شهید عزیز نیز همین مرام بوده است.» واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. این اقدام در شرایطی که موسسات فرهنگی و دولتی هر سال برای بالا بردن سهم خود از بودجه دولت دست و پا می‌زنند، توجه بسیاری از ناظران را به خود جلب کرد.  

بیانیه زینب سلیمانی به نمایندگی از خانواده حاج قاسم

روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به این موضوع در یادداشتی با انتقاد از وابستگی نهادهای مذهبی (خصوصا سازمان تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) خود نوشت:‌ «سازمان تبلیغات اسلامی نیز یکی از مؤسساتی است که ردیف بودجه دارد و حیاتش به آن وابسته است.  هم تبلیغات، هم تحقیقات و هم تحصیلات دینی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با پول مردم انجام می‌شدند و خروجی حوزه‌های علمیه نیز بسیار مثبت و کارآمد و مؤثر بود. امروز که این دستگاه‌ها از پستان دولت ارتزاق می‌کنند، نه از آن خروجی سابق خبری هست و نه ارتباط مستحکمی با مردم دارند. این، ظلم بزرگی به حوزه علمیه و فرهنگی دینی است. مهم‌تر اینکه در اصل لزوم ادامه کار بعضی از این دستگاه‌ها مثل سازمان تبلیغات اسلامی تردیدهای اساسی وجود دارد.»

این روزنامه با تاکید بر اینکه وابستگی بزرگترین ضربه به فرهنگ است تاکید کرد: «در حوزه علمیه، نهادهایی مانند شورای عالی و تعدادی از مؤسسات تحقیقاتی با نام‌ها و عناوین مختلف، از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و همین وابستگی موجب فاصله گرفتن آنها از مردم شده است. منظور این نیست که یکسره و بطور مطلق به بودجه مؤسسات دینی با نگاه منفی بنگریم و آنها را قطع کنیم. استثناء‌هایی از قبیل مؤسسات آموزشی و مجامعی همچون مجمع‌التقریب وجود دارند که استفاده آنها از بودجه دولتی امری طبیعی است. بقیه را باید به دامن مردم برگردانیم و مطمئن باشیم که مردم برای تأمین بودجه نهادهای دینی آمادگی کامل دارند ضمن اینکه مردمی بودن بودجه‌های نهادهای دینی آنها را از آفات وابسته به دولت بودن حفظ می‌کند و راه را بر بسیاری از خطرها و تهدیدها می‌بندد. اعداد و ارقام مهم نیستند، اصل وابستگی خطرناک است.»

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه یادداشت خود آورده است: «اکنون که دولت به هر دلیل ردیف‌های مربوط به آن دسته از نهادهای دینی که نباید از بودجه دولتی استفاده کنند را حذف نکرده، انتظار این است که مجلس، شجاعانه وارد این میدان شود و این ردیف‌ها را حذف کند. همه اطمینان داشته باشند که حذف ردیف‌هایی از قبیل بنیادهای فرهنگی و مؤسسات حوزوی نه‌تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه خدمت بزرگی به دین و فرهنگ و خود حوزه‌های علمیه و نهاد کهن روحانیت خواهد بود. «

محمدعلی ابطحی، روحانی اصلاح طلب در توییترش نوشت:‌ «وقتی اصالت در خانواده ای نهادینه باشد می شود خانواده شهید قاسم سلیمانی. دخترش حاضر نیست بودجه مصوب دولتی برای بنیاد پدرش بگیرد.»

مصطفی فقیهی صاحب امتیاز سایت انتخاب هم در توییترش نوشت: «کاش بقیه نهادهای مشابه مذهبی و شبه‌فرهنگی، از دختر سردار، لَختی و فقط اندکی بیاموزند و این بودجه‌های مفت را به مردم بازگردانند. زینب سلیمانی، آغازگر چالش بازگرداندن بودجه به مردم بود. ملت منتظرند مجموعه‌های حوزوی، مذهبی و فرهنگی در این شرایط سخت، بودجه‌ی خود را به حل معضلات مردم اختصاص دهند. منتظریم ببینیم سازمان یا موسسه بعدی کجاست؟ اگرچه گفته‌اند «زهی خیال باطل»، اما انتظار بیجا گاهی هم بدک نیست!» 

این موضوع چنان مورد توجه قرار گرفت که روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی دیگر هم به همین موضوع پرداخت. این روزنامه در یادداشتی با عنوان "موسسات، به همان بودجه ۹۹ اکتفا کنند"‌ نوشت: «سلیمانی، برج و باروی امنیت وطن بود و با خون پاکش رسم الخط خدمت را هم روشنایی تازه بخشید. نه وقتی بود به سفره نگاه داشت و نه قرار است دیگران به اسم او چنین نگاهی داشته باشند. با این خبر آدم به یک ای کاش می‌افتد. ای کاش صاحبان دیگر موسسات هم به این شیوه مرضیه اقبال نشان می‌دادند. کاش بسیاری از تشکل‌ها و تشکیلات که حاصل آن را هم جمعی محدود برداشت می‌کنند، ‌ به این راه می‌آمدند و در سخت هنگامه‌ای که دچار آن هستیم به نفع بودجه عمومی، اصلا به نفع بودجه مبارزه با کرونا حداقل امسال دست می‌شستند. آنچه برخی از اهل قلم بیان کردند در حد آرزوست که اگر می‌توانستم بودجه بسیاری از موسسات را قطع می‌کردم. اما ما این آرزو را رقیق‌تر و لطیف‌تر به قلم می‌آوریم که ای کاش صاحبان موسسات لااقل امسال از خیر افزایش بودجه می‌گذشتند و رسما به دولت و مجلس می‌نوشتند که به همان بودجه ۹۹ قناعت خواهند کرد و می‌فرمودند اضافه را صرف توسعه سلامت مردم کنند.»

البته سازمان برنامه و بودجه در نهایت واکنش نشان داد و با ذکر اطلاعیه‌ای ذکر کرد که این بودجه فقط به نام شهید سلیمانی بوده است. سازمان برنامه و بودجه در این اطلاعیه نوشت: «به گزارش مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، در سال ۱۳۹۸ هم­زمان با شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی بود که دو ردیف به ­شرح زیر در بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تصویب رسید:

  • ۱-ردیف ۱۱۱۳۷۷ با عنوان: طرح شهید سلیمانی (پیشرفت و آبادانی دهستان­ها)
  • ۲-ردیف ۱۱۱۳۹۸ با عنوان: بنیاد فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی

ردیف‌­های مذکور در صفحات ۱۰۸ و ۱۰۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ (ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف) درج و منتشر شده است. این دو ردیف مشابه سایر ردیف­های مربوط به ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز تکرار و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.  لازم به توضیح است که عموم ردیف­های بودجه­ای سپاه به نام شهدای گرانقدر نام­گذاری شده است. لذا دستگاه اجرایی دو ردیف یاد شده با نام "شهید حاج قاسم سلیمانی" ستاد مشترک سپاه پاسداران بوده و ربط دادن آن به خانواده معزز سردار دل­ها گناه بزرگی است که عده‌ای با اغراض سیاسی از خالی بودن ذهن مردم از اعداد و ارقام بودجه سوءاستفاده می­ نمایند.»

این در حالی است که انتشار این اخبار باعث به راه افتادن موجی علیه بودجه‌های فرهنگی شد که فعالان فضای مجازی در آن خواستار شفافیت در این اعداد و ارقام شدند.

کد خبر: 2981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =