پایمال شدن حقوق کودکان بلاگر توسط والدین

یک وکیل یایه دادگستری و دکترای حقوق گفت: ایجاد صفحات در شبکه‌های اجتماعی توسط والدین برای فرزندان‌شان نقض حقوق کودک به شمار می‌آید و باید نظام قانون‌گذاری، شبکه اطلاع‌رسانی و سیستم پیشگیری در این حوزه به گونه‌ای عمل کند که افراد در تمامی جایگاه‌ها خود نخواهند به کودکی متعرض و یا حقوق‌‍شان را پایمال کنند.

عباس عنصری‌فرد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: شناسایی نقض قوانین حقوق کودکان نیازمند عبور از چهار مرحله بالینی معاینه و مشاهده، تشخیص، طراحی راهکارها و مرحله آخر پیگیری و درمان است؛ یعنی اول باید بررسی شود که نمره ما در رعایت حقوق کودکان چند است؟ طبق مواد قانونی کنوانسیون حقوق کودک و قوانین کشورمان نمره نقض حقوق کودک و نوجوان ما چرا و چند است؟

وی افزود: در مرحله تشخیص علل و عوامل درونی، بیرونی، محیطی و اصلی نقض حقوق کودک باید شناسایی و مورد  بررسی قرار گیرند.  

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: در مراحل سوم و چهارم نیز پس از تدوین پلن دقیق راهکارها با رویکردی کاملا علمی و حساب شده پیگیری و درمان در دستور کار قرار می‌گیرد.  

ایجاد صفحات مجازی کودکان جرم است 

عنصری فرد در ادامه با اشاره به نقض حقوق کودکان با ایجاد صفحات ویژه آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی بر ضرورت اطلاع رسانی در این حوزه تاکید کرد و گفت: باید جریانی بر بستر آشنایی با حقوق کودکان از طریق والدین، فرزندان، مردم و رسانه‌ها شکل بگیرد که ابتدا کودکان با حقوق‌شان آشنا شوند و در مرحله بعد والدین و مردم به این نقطه از درک در خصوص حقوق کودکان برسند که ایجاد صفحات ویژه کودکان در تقابل با حقوق کودکان است و از انجام این کار پرهیز کنند. 

نقش آفرینی مردم در بروز جرم

وی با اشاره به نظریه مکتب بزه‌دیده‌گی شناسی در خصوص نقش مردم در بروز جرم تصریح کرد: این نظریه بر این اصل متکی است که مردم در بروز بزهکاری نقش‌آفرین هستند وقتی فردی می‌بیند کسی از کودکی سوء استفاده می‌کند، نباید بی‌تفاوت باشد و باید عکس‌العمل نشان دهد. زمانی که عابران به متکدیان کودک در سطح شهر کمک می‌کنند یا با لایک کردن پست‌های صفحات کودکان به فالورهای پیگیر تبدیل می‌شوند به نوعی این سطح از فهم و شعور منجر به نقض روزافزون حقوق کودکان می‌شود.  

عنصری فرد تصریح کرد: مشکل ما این است که همه چیز را می‌خواهیم با قانون حل کنیم. فرض کنید پدری حقوقی از فرزند خویش نقض کند در چنین شرایطی مجازات پدر باعث آزار بیشتر کودک می‌شود بنابراین در وضع قوانین در حوزه کودک و خانواده باید بسیار ظریف عمل کرد چرا که رویکرد غیرحرفه‌ای منجر به وضع قوانینی می‌شود که کاربرد ندارد.

مجازات والدین کودکان بلاگر اقدامی غیر اصولی است

این متخصص جرم‌شناسی بالینی گفت: چرا واکسن را همان روز اول توزیع نکردند به این سبب که باید مراحل متعدد آزمایش حیوانی و انسانی را طی می‌کرد اما متاسفانه ایده‌های علوم انسانی بلافاصله به قانون تبدیل می‌شوند بدون اینکه کار میدانی و تجربی بر روی آن انجام شده باشد.

عنصری‌فرد اعلام کرد: لازم است متخصصان، جرم‌شناسان، جامعه‌شناسان، پزشکان فعال در حوزه کودک و نوجوان به موازات بررسی نتایج مطالعات میدانی، معایب، محاسن و آثار اجتماعی قوانین و حقوق کودکان را نیز بررسی کنند و پس از تحلیل دقیق مسایل، به آرامی و اطمینان یافته‌های خویش را منتشر کنند. اینکه ما بخواهیم پدر یا مادری را مجازات کنیم که از کودکش سوء‌استفاده می‌کند معلوم است که نه فلسفه مجازات را درک کرده‌ایم و نه به فهمی از جایگاه خانواده رسیده‌ایم.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر ضرورت رعایت حقوق کودکان در سطح جامعه افزود: برای اینکه شروع کنیم لازم نیست عالی باشیم اما برای عالی شدن باید شروع کنیم و به همین جهت ایجاد جریان اجتماعی در زمینه لزوم رعایت حقوق کودکان با طراحی برنامه هدفمند، علمی و کاربردی در مدت سه یا پنج ساله باید مدنظر قرار گیرد. اجماع در سیستم قانون‌گذاری، بستر جامعه، انجمن‌ها، روابط‌عمومی ها، مدارس و مهدهای کودک و ... در دقیق و متناسب بودن قوانین، همراهی مردم، عملیاتی شدن  راهکارها و ضمانت اجرایی قوانین موثر است اگر این همبستگی شکل گیرد می‌توان امیدوار بود که در پنج سال آینده سوء‌استفاده و نقض حقوق کودکان در هیچ سطحی به وقوع نپیوندد.

این دکترای حقوق پیشگیری از وقوع جرم را بسیار مهم خواند و گفت: اگر اصل اساسی پیشگیری از وقوع جرم و نقض‌ حقوق کودکان در سطوح سه‌گانه اول، دوم و سوم در اولویت قرارگیرد به موازات حفظ بهداشت عمومی و افزایش سطح فرهنگ اجتماع به دور از اقدام تهاجمی نه تنها زمینه پیشگیری پیش از وقوع جرم تسهیل می‌شود بلکه چنانچه رفتاری ناقض‌ حقوق کودک نیز رخ دهد در سطح سوم پیشگیری بدون ضربه‌ زدن به کانون خانواده با اقداماتی مثل از دسترس خارج کردن و مسدود کردن صفحات می‌توان از پایمال شدن بیش از پیش حقوق کودکان جلوگیری کرد.

کد خبر: 29883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =