جدیدترین وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان+جزییات

یکی از شاخص‌های عمده تاثیرگذار حوزه کار، بررسی سهم اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی از بازار کار کشور است که در قالب طرح آمارگیری نیروی کار توسط مرکز ملی آمار به صورت سالانه و فصلی تجزیه و تحلیل شده و داده‌های آن در راستای سیاستگذاری کار و اشتغال مورد استفاده دولت، مجلس، دستگاه‌های مرتبط و اتحادیه‌ها و تشکلات کارگری، کارفرمایی و صنفی قرار می‌گیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بر اساس جدیدترین بررسی‌ها در قالب طرح آمارگیری نیروی کار، سهم جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان کشور در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در فصل تابستان ۱۳۹۹ افزایش ۱.۲ درصدی داشته است و از ۲۴.۴ درصد در سال گذشته به ۲۵.۶ درصد در سال جاری رسیده است.

گفتنی است که سیاست‌های کلان اقتصادی دولت‌ها زمانی می‌تواند در مسیر توسعه اثرگذار بوده و بسترساز افزایش بهره‌وری اقتصادی باشد که سیاست‌های اشتغالزا در مسیر استفاده از نیروی کار ماهر فارغ التحصیل تدوین شده و زمینه شکوفایی استعدادهای مختلف فراهم شود.

البته بهره‌مندی از ظرفیت‌های فارغ التحصیلان دانشگاهی در فعالیت‌های مختلف اقتصادی و تربیت نیروی کار ماهر در صورت ادغام تحصیلات دانشگاهی با مهارت، می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه و ایجاد کننده فرصت‌های شغلی باشد و در واقع می‌توان گفت که اشتغال فارغ‌التحصیلان و خلق فرصت‌های شغلی ارتباط دوسویه و متقابل دارند و به هر میزان که از استعدادهای دانش‌آموختگان دانشگاهی در زمینه‌های مختلف استفاده شود، به همان نسبت با افزایش بهره‌وری، شاهد توسعه و خلق اشتغال خواهیم بود.

اهمیت زمینه‌سازی در ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نگاه دولتها در این بخش در قالب طرح‌های اشتغال‌زای مختلف می‌تواند بروز کند که طرح‌هایی از قبیل کارورزی، مشوق بیمه‌ای و یارانه دستمزد که تدوین شده بر مبنای اشتغال فارغ‌التحصیلان هستند، در قالب اشتغالزا می‌توانند اثرگذاری لازم را در این حوزه داشته باشند.

اشتغال دو برابری زنان فارغ‌التحصیل نسبت به مردان

بررسی‌های طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد که بانوان فارغ‌التحصیل نسبت به مردان دانش‌آموخته دانشگاهی سهمی تقریباً دو برابری را در بازار اشتغال در اختیار دارند، به گونه‌ای که در تابستان ۱۴۰۰ سهم اشتغال زنان فارغ‌التحصیل ۴۶.۱ درصد و سهم اشتغال مردان فارغ‌التحصیل از کل شاغلان کشور ۲۲.۱ درصد عنوان شده است.

گفتنی است که سهم اشتغال فارغ‌التحصیلان مرد در تابستان سال گذشته، ۲۰.۹ درصد بوده و در تابستان سالجاری با افزایش ۱.۲ درصدی به عدد ۲۲.۱ درصد رسیده است و این در حالی است که سهم اشتغال زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی از مجموع اشتغال بازار کار کشور با افزایش قابل توجه ۲.۹ درصدی  از عدد ۴۳.۲ در تابستان ۱۳۹۹ به ۴۶.۱ در تابستان ۱۴۰۰ رسیده است.

کاهش نرخ بیکاری مردان فارغ‌التحصیل

بررسی‌های آماری حوزه بیکاری نشان می‌دهد که سهم جمعیتی شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل دانشگاهی نسبت به کل شاغلان کشور، در تابستان سال جاری نسبت به تابستان ۱۳۹۹ کاهش یک دهم درصدی داشته و از ۴۰.۷ درصد به ۴.۶ درصد رسیده است و این در حالی است که اشتغال فارغ‌التحصیلان مرد در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به این شاخص در تابستان ۱۳۹۹ با کاهش قابل چشمگیر ۱.۹ درصدی از رقم ۲۹.۱ به ۲۷.۲ درصد رسیده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که سهم اشتغال زنان فارغ‌التحصیل نسبت به شاغلان کل کشور در سال گذشته افزایش ۲.۸ درصدی را تجربه کرده است و از رقم ۶۸.۸ درصد در تابستان سال قبل به ۷۱.۶ درصد در فصل مشابه سال جاری رسیده است.

با توجه به تازه‌ترین نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار در سال ١٣٩٩ که نشان از نرخ بیکاری ۹.۶ درصدی افراد ١٥ ساله و بیشتر دارد و همچنین نرخ ۴۱.۳ درصدی مشارکت اقتصادی جامعه هدف که در گروه شاغلان و بیکاران قرار دارد، ضرورت سیاستگذاری بلندمدت در مسیر ارتقاء شرایط موجود در بازار کار و ایجاد زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذاری با هدف ‌اشتغالزایی را بیش از هر زمانی روشن می‌سازد.

فارغ‌التحصیلان ماهر راحت‌تر جذب بازار کار می‌شوند

"ناصر چمنی" کارشناس و فعال حوزه بازار کار در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص ابزار لازم فارغ‌التحصیلان در خصوص جذب راحت در بازار کار گفت: افراد فارغ‌التحصیل دارای مهارت به مراتب شرایط بهتری در راستای جذب در بازار کار نسبت به فارغ‌التحصیلانی دارند که مهارت‌آموزی را به داشته‌های تحصیلات دانشگاهی خود اضافه نکرده‌اند.

این کارشناس بازار کار گفت: باید به این موضوع اشاره کرد که قطعاً با نگاه پشت میزنشینی و تحصیلات آکادمیک دانشگاهی بدون دخالت عمل‌گرایی و تجربیات آموزش عملی در کارگاه‌ها نمی‌شود به شرایط ایده آل در حوزه اشتغال و مهارت دست یافت و با ادامه این روند و عدم تغییر نگاه سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان این حوزه، کماکان روند افزایش نرخ بیکاری به طور خاص در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را شاهد خواهیم بود.

بازار کار کوچک، علت بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی

"حمید حاج اسماعیلی" کارشناس حوزه اشتغال در خصوص دلایل اصلی بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به آتیه‌آنلاین گفت: علت اصلی این مشکل که بخش بزرگی از جمعیت بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند این است که بازار کار در کشور کوچک است.

وی افزود: مادامی که بخش خصوصی واقعی در کشور شکل نگیرد و بازار کار را بر مبنا و محوریت بخش خصوصی توسعه ندهیم، همواره با نرخ بیکاری بالا مواجه خواهیم بود و در همه بخش‌های اشتغال بخصوص در جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مشکل خواهیم داشت.

این فعال حوزه کار اضافه کرد: بر خلاف برخی از صاحبنظران حوزه کار که فارغ‌التحصیلان را فاقد مهارت کافی می‌دانند، اعتقاد من بر این است که صرفاً این عامل نمی‌تواند مشکل اساسی این مهم باشد و همانگونه که گفته شد، نبود زمینه‌سازی و ظرفیت‌سازی کافی در حوزه اشتغال، مشکلات عدم جذب نیروی کار را فراهم آورده است.

افزایش سهم اشتغال فارغ‌التحصیلان در شهر و روستا

تازه‌ترین داده‌های آماری حوزه اشتغال و بیکاری در کشور نشان می‌دهد که جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل در نقاط شهری و روستایی در تابستان سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال قبل با افزایش مواجه شده است و بر همین اساس، فارغ‌التحصیلان شاغل شهری با افزایش ۱.۲ درصدی از ۳۰.۱ درصد به ۳۱.۳ درصد رشد داشته و سهم اشتغال دانش‌آموختگان در مناطق روستایی با رشد (هشت دهم درصدی) از ۸.۱ درصد در تابستان سال قبل به ۸.۹ درصد در تابستان امسال رسیده است.

کاهش بیکاران فارغ‌التحصیل در شهر و افزایش آن‌ها در روستا

خروجی طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۰ نشان می دهد که سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل ۱۵ ساله و بیشتر شهرنشینان از مجموع بیکاران کشور، کاهش (سه دهم درصدی) داشته و از ۴۳.۵ درصد به  ۴۳.۲ درصد رسیده است، در صورتی که افراد فارغ‌التحصیل در نقاط روستایی در مدت گفته شده با افزایش بیکاری روبرو شده‌اند، به گونه‌ای که این سهم با افزایش (هفت دهم درصدی) با سیر صعودی از ۲۶.۵ درصد به ۲۷.۲ درصد در تابستان ۱۴۰۰ رسیده است.

کد خبر: 30260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =