درخواست سازمان ملل از روسیه برای پایان دادن به اشغال شبه‌جزیره کریمه

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای از روسیه خواست تا هرچه سریع‌تر نیروهایش را از کریمه خارج کرده و به «اشغال موقت این بخش از قلمروی اوکراین» بدون تاخیر پایان دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری آلمان، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای از روسیه خواست تا هرچه سریع‌تر نیروهایش را از کریمه خارج کرده و به «اشغال موقت این بخش از قلمروی اوکراین» بدون تاخیر پایان دهد.

این قعطنامه با ۶۳ رای موافق در برابر ۱۷ رای مخالف و ۶۲ رای ممتنع تصویب شد.

این قطعنامه ‌از نظر حقوقی الزام‌آور نیست، اما بازتاب عقاید بین‌المللی محسوب می‌شود و از سوی کشورهای غربی مورد حمایت قرار گرفت.  این قطعنامه از سوی روسیه و حامیانش چون چین، کوبا، ونزوئلا و سوریه مورد مخالف واقع شد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ نیروهای نظامی خود را به کریمه اعزام و این شبه‌جزیره را به خاک خود الحاق کرد و همچنین از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در شرق کریمه در یک نبرد شش ساله که ۱۴ هزار کشته برجای گذاشته،‌ حمایت کرده است. همچنین از ژوئیه سال جاری میلادی یک آتش‌بس متزلزل در منطقه اجرایی شده است.

در این قطعنامه، اشغال کریمه و شهر سواستوپول از سوی روسیه محکوم شده و حامیان این قطعنامه بر عدم به رسمیت شناخته شدن الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه تاکید کردند. همچنین اعلام شد که اشغال کریمه از سوی روسیه غیرقانونی و نقض قوانین بین‌المللی است و باید هرچه سریع‌تر این نیروها خارج شوند.

مجمع عمومی سازمان ملل همچنین از تمامی اعضای سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا با سازمان ملل همکاری کرده و از تلاش‌ها برای پایان دادن به اشغالگری روسیه در کریمه با حداکثر توان حمایت کنند.

کد خبر: 3051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =