اشتغال پایدار نیاز اساسی معلولان است

مهم‌ترین نیاز اساسی معلولان کشور اشتغال پایدار است که به دلایل مختلف تاکنون محقق نشده است، برآیند آمارهای موجود در کشور بیانگر بیکاری ۴۰ تا ۶۰ درصدی جمعیت معلولان است که با عزم جدی دولت و دستگاه های اجرایی می‌توان به رفع این مشکل امیدوار بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بر اساس آمار سازمان بهزیستی یک میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۷۵ نفر معلول در ایران دارای پرونده هستند از این تعداد ۲۶۳ هزار و ۶۴۱ نفر خفیف،   ۴۶۲ هزار و ۶۱۱ نفر متوسط، ۵۷۸ هزار و ۵۱۷ نفر شدید و  ۲۲۱ هزار و ۵۴۶ نفر معلول خیلی شدید هستند.

همچنین ۱۹۸ هزار و ۷۵۵ نفر معلول بینایی، ۶۵۵ هزار و ۱۶۶ نفر معلول جسمی حرکتی،   ۱۴۲ هزار و ۷۹۶ نفر معلول روانی، ۳۹۸ هزار و ۲۶۹ نفر معلول ذهنی، ۲۱۹ هزار و   ۶۶۵ نفر معلول شنوایی و ۹۵ هزار و ۸۲۴ نفر معلول صوت و گفتار در کشور وجود دارد.

طبق ماده ۱۵ لایحه حمایت از حقوق معلولان، دولت مکلف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی رسمی، پیمانی و کارگری دستگاه های دولتی وعمومی اعم از سازمان ها، وزارتخانه ها، موسسات، شرکت ها و نهادهای عمومی انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی را که از بودجه کشور استفاده می‌کنند، به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.

استنکاف از اجرای قانون استخدام سه‌درصدی معلولان

کامران عاروان مدیر انجمن جامعه معلولان در گفت وگو با آتیه آنلاین با تاکید بر اینکه «سهم معلولان باید در توسعه ملی لحاظ شود» بر هموارسازی بستر آموزشی و تحصیلی معلولان در کشور تاکید کرد و افزود: اینکه یک معلول نتواند وارد دانشگاه فرهنگیان شود و یا اینکه نتواند فلان سازمان مدیر و یا حتی استخدام شود  زیبنده یک کشور اسلامی در سطح جهان نیست.

وی تصریح کرد: بخش‌های دولتی و خصوصی فاقد عزم جدی در جذب همیشگی افراد معلول هستند و همیشه با استنکاف و اجتناب‌های عامدانه افراد دارای معلولیت را در شرایط ثبت نام، حین مصاحبه و حین کار از پذیرش شغل موردنظر محروم می‌سازند و برخی سازمان‌ها فراتر می‌روند و با وجود نص صریح قانون در استخدام سه درصدی، از این کار سر باز می زنند و همه این موارد دست به دست هم داده است که میزان بیکاری میان افراد دارای معلولیت بیش از حد معمول شود و بیش از سه  برابر میزان بیکاری افراد غیر معلول شده است.

عاروان یادآور شد: در مقایسه با جمعیت دارای پرونده در سازمان بهزیستی یعنی یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۸ غالب مستمری بگیران یک میلیونی دارای شغل ثابت و پایدار نیستند و خود نشانگر میزان بیکاری بالا در میان افراد دارای معلولیت است.

مدیرعامل جامعه معلولان ایران تصریح کرد: متاسفانه هیچ آمار دقیقی در خصوص بیکاری معلولان وجود ندارد ولی آمار غیررسمی ۴۰ تا ۶۰ درصد را ذکر کرده اند.

اشتغال‌زایی پایدار با ارایه تسهیلات صندوق حمایت از فرصت های شغلی معلولان

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشورگفت: اگرچه تبعات کرونا بر کسب و کارهای مختلف غیرقابل انکار ست اما ابتکارعمل مددجویان بهزیستی در این حوزه با تغییر کاربری کارگاه‌ها به محصولات پیشگیری از کرونا قابل تقدیراست.

رضا دهقان در گفت وگو با «آتیه‌آنلاین» ثمره شکل گیری هم افزایی، اجماع و هم زبانی سازمان بهزیستی با مددجویان و جامعه هدف بستر حضور خلاقانه مددجویان را در ایجاد کارگاه های تولید محصولات کرونایی هموارتر کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه بعضا مددجویان بهزیستی ازاستان‌های مختلف گلایه‌هایی به جهت رکورد ناشی از این همه‌گیری داشتند اما همزمان با شیوع کرونا تاکنون کارگاه‌های متعددی باهدف تولید وعرضه محصولات مبارزه با کرونا توسط مددجویان راه اندازی شده است.

دهقان تغییر کاربری برخی کارگاه ها را در تبدیل تهدید کرونا به فرصت در حوزه اشتغال مددجویان موثر دانست وافزود:  بسیاری از کارگاه‌های خیاطی تحت نظارت سازمان از خط تولید لباس به تولید ماسک و لباس ویژه کرونا تغییر کاربری داده‌اند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بسیاری از کسب و کارها و بنگاه‌های اقتصادی زمانی که در صدد تعدیل نیرو بودند مددجویان بهزیستی را مورد لطف خود قرار دادند و سعی داشتند که مددجویان کمتر آسیب ببینند واغلب مواقع  بنگاه‌های اقتصادی تلاش شان بر این بود که مواد اولیه و نیازهای ضروری تولیدشان را از کارگاه‌های کوچکی مددجویان بهزیستی تامین و خریداری کنند.

دهقان تمرکز این دفتر بر ایجاد تعامل موثر با شبکه بانکی کشور موثر خواند و افزود: خوشبختانه در تداوم رویکرد مدیران پیشین، از نیمه سال ۱۳۹۸ تلاش بیشتری در تعامل با شبکه بانکی کشوربه عنوان تامین کننده منابع اشتغال صورت گرفت و با اتاق های بازرگانی، اصناف، تعاون و شبکه‌های کارفرمایی نیز وارد مذاکره وتعاملات دوسویه موثری شده ایم؛ به بیان دیگر، تلاش شد که معرفی کامل، درست و کافی واقعیت‌های سازمان بهزیستی در سطح اشتغال مددجویان بهزیستی برای این نهادهای دولتی و غیردولتی صورت بگیرد و خوشبختانه ثمره این تعاملات زمینه ومنابع مالی ارایه تسهیلات اشتغال زایی به مددجویان را فراهم تر کرده است.    

دولت سیزدهم و اشتغال معلولان

بی‌تردید افراد دارای معلولیت با جمعیت قابل توجه و توانمندی بالایی که دارند می‌توانند در امر توسعه ملی و ایجاد جامعه‌ای انسان محور با رعایت اصول توصیه شده در مبانی دینی اسلام و فرهنگ ایرانی، نقش موثر و مفیدی ایفا کنند. واقعیت این است که شرایط اقتصادی، فرهنگی و دسترس پذیری‌ها و مناسب سازی‌ها به گونه‌ای نیست که افراد معلول به آسانی وارد چرخه کسب و کار شوند و امید می‌رود در دولت سیزدهم تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود که با بسترسازی زمینه اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان، برای افراد دارای معلولیت این امکان فراهم شود که بتوانند با حضور موثر خود در جامعه نقش خویش را در توسعه و آبادانی کشور ایفاء کنند.
 

کد خبر: 31751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =