اشتغال در بخش‌های خصوصی و عمومی چقدر است؟

میزان سهم اشتغال در بخش‌های عمومی و خصوصی و نوع فعالیت افراد در سن کار در بخش‌های مختلف از شاخص‌های نشاندهنده پویایی اقتصاد و میزان اثرگذاری بخش‌های سه گانه صنعت، خدمات و اشتغال و همچنین بیانگر رونق تولید حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی کشور است و کاهش تصدی‌گری دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند نشانگر حرکت در مسیر چابکی دولت و پویایی اقتصاد باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، بر اساس تازه‌ترین آمار مرتبط با شاخص‌های عمده نیروی کار در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، در سال ۱۳۹۸ به میزان ۸۵.۲ درصد از افراد فعال و در سن کار در حوزه بخش خصوصی و فعالیت‌های این قسمت اشتغال داشته‌اند و سهم فعالان بخش عمومی ۱۴.۸ درصد عنوان شده است.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استانهای گیلان و اردبیل بیشترین فعالیت در بخش خصوصی را در اشتغال کشور به ثبت رسانده‌اند و همچنین استانهای کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بیشترین فعالیت و اشتغال در بخش عمومی و کمترین فعالیت در بخش خصوصی را در سال ۱۳۹۸ داشته‌اند و نیز استانهای گیلان و اردبیل نیز دارای کمترین فعالیت و سهم اشتغال در بخش خصوصی هستند.

سهم ۸۶ درصدی اشتغال مردان در بخش خصوصی

بر اساس اعلام وزارت کار، در سال ۱۳۹۸، سهم اشتغال مردان در فعالیت‌های مرتبط با بخش خصوصی ۸۶.۸ درصد عنوان شده و این در حالی است که این آمار در بخش عمومی فقط ۱۳.۲ درصد عنوان شده است و استانهای گیلان و همدان دارای بیشترین سهم اشتغال مردان و همچنین استانهای کیگیلویه و بویراحمد و ایلام نیز دارای بیشترین سهم اشتغال و فعالیت در بخش خصوصی هستند.

فعالیت ۷۷ درصدی زنان در بخش خصوصی

براساس داده‌های آماری وزارت کار، زنان شاغل در بخش خصوصی در سال ۱۳۹۸، میزان ۷۷.۷ درصد از سهم اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند و ۲۲.۳ درصد از سهم اشتغال فعالان زن نیز به شاغلان در بخش عمومی اختصاص دارد و همچنین استانهای گیلان و اردبیل بیشترین میزان اشتغال زنان در بخش خصوصی را داشته‌اند و استانهای بوشهر و لرستان نیز بیشترین اشتغال بخش عمومی زنان را در اختیار دارند.

تعریف شاغلان بخش خصوصی و عمومی

در علم اقتصاد، بخش خصوصی بخشی از اقتصاد است که هم برای بهره‌های شخصی راه‌اندازی شده ‌است و هم تحت کنترل دولت نیست و در جهت متفاوت آن، شرکت‌هایی که بخشی از دولت هستند قسمتی از بخش عمومی به‌شمار می‌آیند و همچنین بخش خصوصی بخش عمده‌ای از نیروی کار را به خدمت می‌گیرد و عمده فعالیت‌ها در بخش خصوصی به وسیله انگیزه افراد برای کسب درآمد هدایت می‌شوند.

بر اساس تعاریف رسمی حوزه کار و اشتغال، تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند و افراد شاغل به طور عمده شامل دو گروه مزد و حقوق بگیران و خود اشتغالان می شوند. کارکنان فامیلی بدون مزد و افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که نسبت فامیلی با وی دارند، کار می کنند نیز شاغل به شمار می آیند.

منظور از مزد و حقوق بگیر، مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی، تعاونی و عمومی است که مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی شامل کارفرما، کارکن مستقل، حقوق بگیر بخش خصوصی و کارکن فامیلی بدون مزد است.

کد خبر: 32088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =