منافع سازمان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ لحاظ خواهد شد

مدیرکل امور مجلس سازمان تامین اجتماعی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰، مطالبات سازمان تامین اجتماعی و همچنین بندهای موجود در لایحه که شامل سازمان تامین اجتماعی می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.

محمد ابراهیم جواهری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص سهم بیمه تامین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ گفت:  بودجه سال ۱۴۰۰ که به مجلس ارائه شده است، تداوم قانون بودجه سال جاری است. در این پیش‌نویس، دو موضوع مهم تهاتر بانکی بدهی‌ها و همچنین رد بخشی از دیون دولت به سازمان در بودجه ۱۴۰۰ با مبالغی کمتر از منابع پیش‌بینی شده و مورد نیاز در آن درج شده است.

وی ادامه داد: برای حفظ این شرایط و به روال انداختن، تلاش می‌کنیم با موافقت نمایندگان مجلس و دولت، بتوانیم تغییراتی در مبالغ درج شده در بودجه انجام دهیم تا در ادامه اجرای کارها، راه هموارتر شود.  

مدیرکل امور مجلس و دولت سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: بند (ن) تبصره ۵ با عنوان نحوه محاسبه بدهی‌های دولت به سازمان‌ها که در بودجه آورده شده و با روش ساده می‌باشد، برای سازمان‌ها و اشخاص طلبکار مشکلی ایجاد نمی‌کند اما با صندوق‌های بازنشستگی به علت داشتن قانون خاص خود و مطابق با بند (ه) ماده ۷ قانون نظام ساختار تامین اجتماعی، مغایر است. باید این استثنا حتما در این متن درج شود. اگر این اتفاق نیفتد، ماهیت بودجه‌ای خود را از دست خواهد داد و امیدوارم که این مغایرت با همکاری دولت و مجلس اصلاح شود.

جواهری با ابراز امیدواری از همکاری مجلس با سازمان و رابطه خوب این دو، گفت: در قسمت دیگری از لایحه، جزء ۶ بند الف تبصره ۱۲ نیز حکمی آمده که در آن عنوان شده «حق بیمه سهم مستخدم و کارفرما برای مستخدمین رسمی دولت که در دوران پیمانی و قراردادی توسط تامین اجتماعی وصول گردیده، بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و ابلاغ می‌شود، به‌روزرسانی و بدون بار مالی بر مستخدم از صندوق تامین‌اجتماعی به صندوق بازنشستگی منتقل می‌نماید.» که این بند، نیاز به بازنگری دارد چرا که این حکم مغایر با برنامه ششم توسعه بوده و بار مالی بر صندوق تامین اجتماعی خواهد گذاشت. مضاف بر آنکه قانون دائمی نقل و انتقالات در آن نادیده گرفته شده است. در این خصوص سازمان پیشنهاد خود را به دولت  و کمیسیون تلفیق ارائه خواهد کرد.

 مدیرکل امور مجلس و دولت سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: مطلب مهمی دیگری که دغدغه نمایندگان مجلس و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی است و در جلسه‌ای با حضور فراکسیون کارگری در سازمان بیان شد، تداوم و پایداری بیمه های مشمول قانون معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی تا میزان ۵ نفر کارگر مصوب ۱۳۶۱ و همچنین قانون بیمه قالیبافان و بیمه‌های  زنان سرپرست خانوار، رانندگان حمل و نقل، صیادان و مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی است.

وی افزود: طی جلسه‌ای که در هیئت رئیسه مجلس با حضور نایب رئیس اول مجلس و مدیرعامل سازمان و تعدادی از نمایندگان و سازمان برنامه و بودجه در این خصوص تشکیل شد، مقرر گردید متن مشترکی برای درج حکمی در بودجه ۱۴۰۰ و همچنین اصلاح قانون‌های مربوطه برای توسعه بیمه‌های حمایتی تهیه و تقدیم مجلس شود که متن مناسب تهیه شده است.

جواهری تاکید کرد: انشاالله با تصویب این حکم، ضمن توسعه بیمه‌های حمایتی، قطعی بیمه‌های حمایتی فوق در سال ۱۴۰۰ اتفاق نخواهد افتاد و هر کسی که واجد شرایط استفاده از قوانین دائمی مصوب مجلس می باشد، می‌تواند از این مزایا استفاده کند.

کد خبر: 3219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =