«اول ایمنی بعد کار»، در حد شعار تبلیغی باقی‌مانده است

یک‌فعال‌کارگری‌گفت: اگرچه «اول ایمنی بعد کار» پیام زیبا و تلنگرآمیزی است اما به دلایلی این مفهوم در کشور در حد شعار باقی مانده است.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین عنوان کرد: در جوامع بین‌المللی و سال های‌اخیر نیز در ایران(به خصوص در کارگاه‌های عمران‌شهری و شهرداری‌ها) این پیام مورداستفاده قرار می‌گیرد اما متاسفانه اقداماتی در این زمینه صورت نگرفته است و در حد تبلیغات باقی مانده است.

وی‌تصریح کرد: الزامات‌قانونی در این حوزه باید وجود داشته باشدچرا که اگر الزام قانونی برای رعایت ایمنی بهداشت همراه با آموزش نباشد قطعا فرهنگ ایمنی در بازار کار کشور ایجاد نمی‌شود.

حاج اسماعیلی افزود: ایجاد مکانیسم‌های قانونی، اجرا و تضمین آنها از الزاماتی است که می‌تواند به نهادینه‌شدن فرهنگ‌ایمنی و حفاظت بهداشت کار کمک کند.

وی با تاکید بر تاثیر عدم رعایت قوانین ایمنی در بروز حوادث شغلی گفت: متاسفانه به دلیل اینکه اهتمام لازم در خصوص رعایت و نهادینه‌شدن قوانین ایمنی و حفاظت بهداشت کار وجود ندارد خسارت‌های مادی و جانی هنگفتی بر کشور وارد شده است.

این کارشناس حوزه کار با تبیین ماده ۸۵ قانون‌کار گفت: این ماده بر صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور تاکید دارد بنابراین به منظور ایجاد فرهنگ ایمنی در کشور باید در هر دو بخش مدنظر اقداماتی صورت گیرد که ثمره آن به رونق تولید و و شکوفایی بازار کار بیانجامد.

حاج‌اسماعیلی‌ بااشاره به ضعف در مکانیسم‌های نظارتی در این حوزه عنوان‌کرد:  مسوولان‌دلایلی را مطرح می‌کنندکه‌اگرچه قابل‌قبول‌نیست اما تامل برانگیز است.

وی بیان کرد: بایدتلاش شود که مکانیسم‌های نظارتی را با بهره‌گیری از تجربیات کشورهای دیگر و چهاردهه داخل کشور مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد که چرا با وجود داشتن‌مقررات و دستورالعمل‌های‌متعدد در ایران‌ آمار بروز خسارات نیروی انسانی  و سرمایه‌های مادی بر اثر حوادث بالا است.

حاج اسماعیلی عنوان کرد: اگر به این مهم توجه و اهتمام ویژه شود امید آن می‌رود که در آینده نزدیک با تثبیت فرهنگ ایمنی کار و کاهش خسارات ناشی از حوادث، شاهد رونق تولید و ارتقاء سطح کیفی بازار کار در کشور باشیم.

کد خبر: 32228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =